Software als een dienst (SaaS) krijgt een serieus aandeel binnen de omzet van het Nederlandse softwarehuis Unit 4 Agresso. Hoewel het aandeel nog bescheiden is, ziet directeur Chris Ouwinga aanwijzingen voor verdere groei.
Het leveren van software als een dienst (SaaS) heeft het Nederlandse softwarebedrijf Unit 4 Agresso in 2008 achttien miljoen euro aan omzet opgeleverd. Bij een totale omzet van 394 miljoen euro is dat een aandeel van krap vijf procent. De onderneming constateert een groeiende belangstelling bij klanten om software als dienst af te nemen.
Directeur Chris Ouwinga van Unit 4 Agresso vindt het te vroeg om te spreken van een doorbraak. “We leveren een deel van onze softwareproducten als dienst. De interesse groeit en daardoor ook de omzet uit deze producten, maar de bijdrage is nog laag”, zegt hij naar aanleiding van de presentatie van de jaarcijfers over 2008.
Verdubbeling
Het softwarepakket Multivers, gericht op klanten in het midden- en kleinbedrijf, zag de afname in de vorm van een dienst het afgelopen jaar ruimschoots verdubbelen van negenhonderd naar tweeduizend klanten. Ook de vorig jaar overgenomen Britse leverancier van financiële software Coda levert een SaaS-product: Coda 2go. Ook hiervoor groeit de belangstelling.
Coda 2go sluit aan op het populaire SaaS-aanbod van crm-leverancier Salesforce.com. Daarmee lift Unit 4 Agresso mee op het succes van dit pakket. "Salesforce.com is vooral groot in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, nog relatief klein op het vaste land van Europa. In april 2009 introduceren wij een nieuwe, uitgebreidere versie van Coda 2go."
Kassucces
Of deze softwaredienst een kassucces wordt, durft Ouwinga nog niet te zeggen. "Klanten van Salesforce.com hebben een crm-pakket gekozen. Of zij ook hun financiële gegevens in een online pakket willen verwerken, dat is nog maar de vraag. Er zijn bedrijven die er voor terugschrikken deze data op te slaan in de cloud."
De groeiende populariteit van software als een dienst betekent dat de inkomensstroom van Unit 4 Agresso verder stabiliseert. Afnemers betalen immers maandelijks een vast bedrag voor het gebruik van de software. Bij de verkoop van licenties voor lokaal geïnstalleerde pakketten ontvangt het bedrijf bij verkoop een groot bedrag ineens, daarna jaarlijks zo’n twintig procent van de aanschafwaarde in de vorm van een onderhoudscontract.