LANCOM Systems heeft het boekjaar 2008 afgesloten met een duidelijk hogere omzet en winst. Het bedrijf verkocht het afgelopen boekjaar voor 21,7 miljoen euro aan diensten en producten. Dit is de hoogste omzet ooit van LANCOM Systems en vertegenwoordigt een groei van negen procent ten opzichte van het voorgaande boekjaar.
De producent van professionele netwerkoplossingen rapporteert een groei van zijn network connectivity-afdeling (routers voor internettoegang, site connectivity, mobiele toegang, switching en spraak/data-integratie). Ook groeide de LANCOM Wireless LAN-divisie (access points voor binnen en buiten, hotspot-oplossingen en oplossingen voor controller-gebaseerde draadloze netwerken). De omzet van deze laatste divisie nam toe met 23 procent. Dit is aanzienlijk meer dan de gemiddelde verkoopstijging in de markt die rond de tien procent ligt.
LANCOM richtte zich met name op de nieuwe high-speed access points met 802.11n-standaard en zijn draadloze LAN-oplossingen voor buitenshuis. Deze worden ingezet om landelijke gebieden te voorzien van breedbandinternet en voor kosteneffectieve netwerkverbindingen tussen gebouwen. Ook positief zijn de ontwikkelingen voor wat betreft de verkoop van industriële WLAN-oplossingen. Deze heeft LANCOM in samenwerking met een OEM-partner op de markt gebracht.
De winstgroei in 2008 is een voortzetting van het succes van LANCOM sinds de oprichting in 2002. Naast de omzet was eveneens de winst in 2008 aanzienlijk hoger dan in voorgaande jaren. LANCOM blijft zijn positie als de toonaangevende Duitse producent van professionele netwerkoplossingen verder uitbouwen.
Sinds de oprichting is ook het aantal medewerkers fors toegenomen. Tegenwoordig werken er ongeveer 120 medewerkers bij LANCOM Systems. Het hoofdkantoor is gevestigd in Würselen, Duitsland (bij Aken).
"Het is altijd onze doelstelling geweest om met de inzet van onze eigen middelen winstgroei te behalen", zegt Ralf Koenzen, oprichter en Managing Director van LANCOM Systems. "Vandaag de dag plukken we de vruchten van deze strategie. Ook merken we dat de markt onze producten en strategieën goed ontvangt. Daarnaast blijkt dat de vraag naar kwaliteit aanblijft en dat onze belofte om ‘Quality Made in Germany’ te leveren ons op het juiste pad heeft gezet."