Wilbert Kieboom, de nieuwe ceo van Logica Nederland, wil het bedrijf niet reorganiseren. Dat staat haaks op het nieuws dat de dienstverlener contracten in de proeftijd beëindigd. “We gaan niet voor een ontslagronde, maar we leven wel in economisch onzekere tijden.”
De nieuwe Logica-ceo Wilbert Kieboom is niet benoemd om een sanering door te voeren. Hij heeft daar wel ervaring mee, maar het is niet het enige dat hij kan. "Ik heb de ervaring om bedrijven te reorganiseren, maar ook om ze te laten groeien. Bij Atos Origin is de omzet verviervoudigd in de tijd dat ik er zat. En dat is niet gebeurd door consolidatie", zegt de nieuwe directeur.
Toch werken er aan het einde van 2009 waarschijnlijk minder mensen bij de dienstverlener dan aan het begin van dit jaar. "Ik ga geen mensen ontslaan. We werven minder agressief aan de onderkant en zijn erg selectief met het compenseren van het natuurlijk verloop. Maar dat wil niet zeggen dat we geen mensen aannemen. In januari heb ik ook weer zestig contracten getekend. Ik ga voorlopig niet reorganiseren. Ik ga door op de voet van mijn voorganger Paul Schuyt."
Computable spreekt Kieboom op 19 februari 2009, hij is dan ruim twee weken in dienst als ceo. Zijn uitspraken over het uitblijven van ontslagen worden ingehaald door de realiteit. Ruim een week later melden Computable-lezers, werkzaam bij Logica, dat zij in hun proeftijd zijn ontslagen. "We gaan niet voor een ontslagronde, maar we leven wel in economisch onzekere tijden. Helaas hebben wij een aantal mensen in hun proeftijd moeten vertellen dat wij niet met hen verder gaan", laat Kieboom in een reactie weten.
Reorganisatievaardigheden
Dat Logica voor Kieboom koos heeft dan ook niet te maken met zijn reorganisatievaardigheden, maar het verbaast de ceo niet. Hij heeft veel ervaring bij dienstverleners, in zijn laatste functie was hij lid van het internationale bestuur van Atos Origin. Hij vertrok daar, omdat hij andere dingen wilde gaan doen. Het was voor de ceo niet meteen vanzelfsprekend dat hij de overstap zou maken naar een andere dienstverlener. "Toen ik wegging bij Atos Origin besloot ik de tijd te nemen om na te denken wat ik wilde gaan doen. Het was voor mij duidelijk dat ik ceo wilde zijn van een bedrijf of aan het hoofd wilde staan van een vestiging van een land. Ik heb een shortlist gemaakt van bedrijven waar ik wilde werken." De ict-sector sprak hem het meeste aan. "Het is een boeiende sector. Je hebt constant te maken met veranderende omstandigheden. Je moet als directeur van een bedrijf altijd wakker blijven. Als ik uit deze markt weg zou gaan, zou ik dat ontzettend missen." Zijn overstap naar Logica is voor langere tijd. "Ik ben niet iemand die een hoop kabaal maakt en dan weer vertrekt. Bij Atos Origin heb ik ook acht jaar gezeten."
De directeur wil het bedrijf vooral laten groeien door regionale aanwezigheid, waardoor het bedrijf dichter bij de klant zit. Kieboom praat vooral over het bieden van toegevoegde waarde. Hij wil klanten een oplossing bieden en geen extra handjes. Dat doet hij niet door het verkopen van een standaardpakket. "Ik geloof niet in het verkopen van standaardpakketten, we moeten inzetten op de modulaire trend. Er kan sneller geprogrammeerd worden, waardoor implementatieprojecten sneller verlopen." Daarnaast wil de dienstverlener inzetten op outsourcingstrajecten. "Dit zijn contracten voor de langere termijn, die minder conjunctuurgevoelig zijn." De ceo denkt dat in economisch slechte tijden uitbesteding voor bedrijven een oplossing is. "Bedrijven zien het uitbesteden van activiteiten als een manier om kosten te besparen."
Consortia
Het afgelopen jaar sloot Logica in consortia een aantal grote contracten. De beheerorganisatie Match, waarin ook HP en BT deelnemen, is daar een voorbeeld van. Match beheert de Rijksinfrastructuur. Ook schreef het samen met KPN, Heijmans, Rabobank en Siemens in op het project ‘Spitsmijden A15'. Kieboom denkt dat de dienstverlener dit vaker gaat doen. "Het is een mooie manier om de klant te bedienen. Voor ons werkt het uitstekend. We bekijken van geval tot geval of we met een partner aanbesteden of alleen."
Het is een manier om contracten binnen te halen in een tijd waar de tarieven van dienstverleners op scherp staan. Bijna alle dienstverlener rapporteren minder winst dan vorig jaar. Logica maakte 77 procent minder winst dan in 2007. Dat heeft vooral te maken met de reorganisatiekosten. In Nederland daalde de winst met 25 procent. De omzet steeg met twee procent. Kieboom vindt het een leuke tijd om te starten bij een bedrijf.
"Eigenlijk is het de mooiste periode om te starten. Het is nu minder hectisch dan tijdens het millennium. Toch krijg je het juist drukker als de markt inzakt. Je moet je proposities actiever aanbieden."
Consolidatie
Hij denkt dat de consolidatie in de ict-dienstverlenersmarkt voorbij is. KPN kocht Getronics. HP nam EDS over. "Ik denk wel dat uiteindelijk de kleinere bedrijven verdwijnen. Ik verwacht dat we afscheid gaan nemen van de eenpitters en de zzp'ers. Die worden gebundeld bij een grote leverancier. Je merkt inderdaad dat deze mensen weer bij ons aankloppen."
Logica startte onlangs een imagocampagne. Niet om nieuwe mensen te werven, maar om de naam bekend te maken bij een groot publiek. Op televisie en in bladen verschenen advertenties. In de televisiereclame was te zien hoe een groep mannen in pak op de Engelse weiden wordt toegesproken door een opperconsultant op een paard. "Met deze campagne wilden we Logica op de kaart zetten. We zijn de afgelopen jaren wat bescheiden geweest. Maar de campagne is een mooi voorbeeld dat we ons nu beter willen profileren." De dienstverlener kwam het afgelopen jaar negatief in het nieuws na een slechte afloop van een project bij het UWV. Toch wil het bedrijf meer projectmanagement gaan doen het komende jaar. Projecten doen blijft een risico, zegt de directeur. "De een of twee projecten die mislopen blijven bij mensen op het netvlies staan. Daarom moet je projecten op regelmatige basis bekijken en kort op de klant zitten. Het heeft met discipline te maken. Logica heeft de kennis en kunde in huis."
Ontsporen
Logica is niet de enige dienstverlener die betrokken is bij ict-projecten die niet goed verlopen. Ict-projecten staan bekend als projecten die stroef verlopen of ontsporen. Het doen van projecten is een spel tussen klant en leverancier, zegt Kieboom. "De ene keer is de klant schuldig aan het mislopen van het project, de andere keer de leverancier. Maar de klant is koning. Als leverancier moet je waarborgen dat er geleverd wordt, wat er gevraagd is." Daarbij is projectmanagement en het in handen houden van de regie van essentieel belang. Kieboom heeft daarom riskmanagement van projecten een belangrijkere plaats gegeven in de organisatie. Het team maakt nu deel uit van het managementteam. "Dit team moet op regelmatige basis projecten van Logica bekijken. Waar nodig moeten zij projecten bijsturen."
Ook intern komt er kritiek op het bedrijf. Bij berichtgeving in Computable over Logica verschijnen er veel negatieve reacties op de website. Dat heeft de maken met de twee hoofdculturen die er binnen het bedrijf zijn, zegt Kieboom, namelijk de cultuur van Logica en de cultuur van CMG. "CMG bestond uit aparte bedrijfsonderdelen, cellen, die autonoom werkten. Tussen die onderdelen bestonden diverse opinies over dezelfde onderwerpen. Bij Logica willen wij één cultuur. Binnen de landsonderdelen en divisies moet er een mening zijn, zodat we maar een keer het wiel hoeven uit te vinden."
Eén cultuur is nodig om met de tijd mee te gaan, zegt de directeur. "Onderdelen kunnen niet onafhankelijk van elkaar opereren. De oude tijden zijn voorbij." Het creëren van het groepsgevoel binnen het bedrijf lijkt de directeur niet lastig. "Werknemers begrijpen dat je in moeilijke tijden samen sterk staat. De welwillendheid is groot. De medewerkers zijn klaar om het anders te doen."
Only time will tell the truth…
“Ik denk wel dat uiteindelijk de kleinere bedrijven verdwijnen. Ik verwacht dat we afscheid gaan nemen van de eenpitters en de zzp’ers. Die worden gebundeld bij een grote leverancier. Je merkt inderdaad dat deze mensen weer bij ons aankloppen.”
Deel deze visie van Kieboom niet.
Als de time & material markt weer gaat aantrekken en er weer krapte gaat ontstaan gaan die ervaren ondernemende ict’ers toch weer aan het freelancen. Klanten willen deze goede mensen toch wel hebben ongeacht of er een schakel van een grotere ICT partij tussenzit. Daarbij zijn er tegenwoordig ook mantelpartijen voor klanten die zich voornamelijk richten op de freelance markt. Ik denk dat de zzp markt een ontwikkeling is die later weer verder zijn vlucht gaat nemen, aangezien de grote ICT detacheerders ooit bonussen hebben beloofd die ze aan de meeste ervaren ict’ers niet meer kunnen garanderen….
Quote: “medewerkers zijn klaar om het anders te doen” ja dus met je ontslagpapier in de hand ook niet zo moeilijk dus.
Ook toeval dat de nieuwe ceo ervaringen heeft met reorganisaties? Das dus echt geen toeval hoor.
Slapen doen we toch ’s nachts?
Er heersen volgens mij meerdere wij-gevoelens bij Logica: “wij het management” en “wij de consultants”…. en de wij-en voelen elkaar niet echt lekker aan begrijp ik ook.
“In januari heb ik ook weer zestig contracten getekend.”
en in februari heb ik ze weggestuurd!
Ik dacht trouwens dat hij vanaf februari aan de slag ging?
Ik denk dat Logica binnen een aantal jaren wordt overgenomen door een branchegenoot mede door een gekelderde goodwill door een slecht imago wat niet meer op te poetsen is en een aandeel wat voor een habbekrats wordt verhandeld. Eaten or to be eaten that’s the question in de ict markt. Accenture iets voor jullie deze toko?
Uhhh wie gaat ons overnemen dan, moet je naar de koers van het aandeel kijken
En by the way, laat deze man nou eens eerlijk zijn. Op diverse locaties zijn de medewerkers ingelicht over de massale ontslaggolf onder de joiners met proeftijd
– “Helaas hebben wij een aantal mensen in hun proeftijd moeten vertellen dat wij niet met hen verder gaan”
Om hoeveel mensen gaat het dan? Enkele, tientallen, honderden?
– “Kieboom praat vooral over het bieden van toegevoegde waarde. Hij wil klanten een oplossing bieden en geen extra handjes.” De extra handjes(personeel) leveren toch de oplossing voor de klant?
– “De ene keer is de klant schuldig aan het mislopen van het project, de andere keer de leverancier. Maar de klant is koning.” Dat wil niet zeggen dat de klant niet verwijtbaar zou kunnen zijn voor “slechte opdrachtgeverschap”, waarschijnlijk bij een miljoenenproject voor een overheidsinstantie…
– “..CMG bestond uit aparte bedrijfsonderdelen, cellen, die autonoom werkten. Tussen die onderdelen bestonden diverse opinies over dezelfde onderwerpen.”
Toch wel jammer dat hier de “schuld” wordt gelegd bij CMG, terwijl het bedrijf al jaren een “LogicaCMG” cultuur heeft en pas sinds kort Logica heet.
Mmm, bij CMG was er dus blijkbaar sprake van verschillende meningen, die tot gezonde discussies leidden. Bij Logica wil men alleen meelopers, die zonder morren doen wat ‘centraal’ is afgesproken.
De reakties hierboven onderschrijf ik volledig. Ik kan dhr Kieboom wel iets meegeven: net als bij de banken, vertrouwen komt te voet, en gaat te paard. Bij onbehoorlijk behandelen van leavers, zal dit nog lang nagalmen in de arbeidmarkt. Bij CMG werd altijd gezegd met respect afscheid te nemen van een collega, het kan later altijd een opdrachtgever worden. Een waarheid als een koe.