Het ict-lectoraat van de Hogeschool Zeeland werkt nauw samen met het bedrijfsleven om studenten een praktijkgerichte leeromgeving te bieden en docenten de mogelijkheid om zich te blijven ontwikkelen.
Hoewel Hans de Bruin pas eind april officieel geïnaugureerd wordt tot lector ict aan de Hogeschool Zeeland, heeft het lectoraat al verschillende initiatieven ontplooid. De rol van de lector is om vernieuwing en innovatie aan te jagen. "Daarbij is ict geen doel op zich", vertelt De Bruin. "Het betrekken van andere sectoren, levert het lectoraat veel interessanter onderzoek op. Wij zoeken binnen de hogeschool naar linkjes tussen lectoraten, zodat wij multidisciplinair onderzoek kunnen doen."
Domotica
Naast samenwerkingsmogelijkheden binnen de Hogeschool Zeeland, zoekt De Bruin naar samenwerking met sectoren waarin ict-toegepassingen ingezet worden, zoals de zorg of het toerisme. Door het inbedden van de praktijk in het onderwijs wil hij zorgen voor vernieuwing van het curriculum van de opleidingen.
Eén van de projecten die de nieuwe lector heeft geïnitieerd, draait om domotica in de zorg. De Bruin: "Samen met studenten, docenten en het bedrijfsleven hebben wij onderzocht hoe wij de zorg aan mensen die ziek zijn maar zelfstandig wonen, humaner kunnen maken door de inzet van ict-oplossingen. Door een project als dit komen studenten in contact met bedrijven die deze oplossingen ontwikkelen en krijgen zij automatisch praktijkgericht onderwijs. Dit sluit aan bij het competentiegerichte onderwijs dat wij bieden."
Bedrijfsleven
Bovendien helpen dergelijke concrete projecten volgens De Bruin mee aan de loopbaanontwikkeling van docenten. "Binnen de ict-afdeling van de Hogeschool Zeeland wordt er van de docenten verwacht dat zij zich op ieder moment weer terug kunnen het bedrijfsleven in. Door betrokken te zijn bij wat er in de praktijk gebeurt, blijven docenten altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kunnen zij dit weer meenemen in hun lessen."
Als ze hierboven op nog eens de “Haagse bemoeizucht” uit het staat-onderwijs model kunnen werken…. dan zou het heel mooi zijn als:
– Mensen uit het bedrijf les geven op school
– Docenten zich kunnen upgraden in het bedrijfsleven
Zo stroomt de bedrijfsleven acutele kennis over, via up-to-date docenten / of gemotiveerde bedrijfsleven -leraren naar de klaslokalen op scholen en uiteindelijk dus ook weer naar de leerlingen :-).
“Let the ict-knowlegde flow, where ever it want to go”
Het bezit van een staats “Pabo Certificaatje” of een “overheids goegekeurde onderwijs graad” wil nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk in staat bent om kennis te doorgronden, laat staan dat je het kunt overdragen,
?In iedereen die de wijsheid, geduld en bereidheid heeft, is een goede leraar aanwezig” – Lao Tse