Software als webdienst zou goedkoper en sneller te implementeren zijn dan lokaal geïnstalleerde software. Maar is dat wel zo? Onderzoeksbureau Gartner buigt zich over een aantal aannames over SaaS om ze te bevestigen, te ontkrachten of bij te stellen.
Volgens marktonderzoeker Gartner laten bedrijven zich bij de keuze voor Software as a Service (SaaS) nogal eens leiden door aannames. Doordat de distributievorm van software als webdienst in de belangstelling staat is op de softwaremarkt een aantal ongefundeerde theorieën ontstaan. De analisten nemen die stellingen onder de loep.
SaaS is goedkoper dan lokaal geïnstalleerde software
Volgens de marktonderzoeker geldt dat alleen tijdens de eerste twee jaar dat de software wordt gebruikt. Over een periode van vijf jaar kunnen de totale gebruikskosten van SaaS hoger uitkomen dan de kosten voor lokaal geïnstalleerde software. Bedrijven die software als webdienst afnemen, hoeven tijdens de eerste twee jaar van het gebruik niet te investeren in licenties en onderhoud en aanpassingen van de infrastructuur. Na het derde jaar kunnen de totale gebruikerskosten van lokaal geïnstalleerde software teruglopen doordat bedrijven de investeringen afschrijven. De afnemers van software als webdienst blijven een vast bedrag per maand of per gebruiker betalen. Zij kunnen de boekhouding niet inzetten om de total cost of ownership (tco) terug te dringen.
SaaS is sneller te implementeren dan lokaal geïnstalleerde software
Die stelregel geldt volgens de marktonderzoekers alleen voor eenvoudige webtoepassingen. Het gaat niet op voor complexere software. De analisten doelen op leveranciers die beloven binnen dertig dagen een implementatie af te ronden, maar verzwijgen dat afhankelijk van de complexiteit van de software de implementatie ook zeven maanden kan duren. Volgens de onderzoekers liggen bij complexe toepassingen de prijsverschillen tussen SaaS en lokaal geïnstalleerde software niet ver uit elkaar.
Bij SaaS wordt alleen voor het daadwerkelijk gebruik betaald
SaaS-leveranciers zeggen vaak dat ze een prijsmodel aanbieden waarbij alleen voor het daadwerkelijke gebruik van de software wordt betaald. Volgens de marktonderzoeker bieden die leveranciers in veel gevallen contracten aan waarbij een vooraf berekend bedrag wordt vastgesteld zonder dat rekening wordt gehouden met het daadwerkelijke gebruik van de software. De analisten benadrukken ook dat dit prijsmodel alleen werkt bij applicaties waarvan het gebruik goed meetbaar is.
SaaS is alleen geschikt voor eenvoudige toepassingen
SaaS kan ook gebruikt worden voor ingewikkelde toepassingen maar dat heeft zijn grenzen, stellen de analisten. Het automatiseren van volledige en ingewikkelde bedrijfsprocessen met software als webdienst is volgens hen voorlopig nog niet mogelijk. Ze stellen dat er wel veel mogelijkheden zijn om bedrijfsspecifieke software te ontwikkelen. Er wordt door leveranciers namelijk ook softwareontwikkeling als webdienst aangeboden: PaaS, dat staat voor Platform as a Service. Via internet wordt ingelogd op servers van de leveranciers en daarop wordt de ontwikkelde code opgeslagen en tests uitgevoerd. Het is belangrijk dat de nieuw ontwikkelde software de metadata van de oude software kan lezen, de gegevens kunnen dan worden overgenomen en zo ontstaan bedrijfsspecifieke applicaties. Dat betekent dat SaaS dus niet altijd over standaardsoftware gaat.
Het lijkt mij duidelijk dat Gartner ten alle tijden sceptisch zal zijn over SaaS toepassingen. De redenen hiervoor zijn in het kort:
– Gartner verdient zijn geld door advisering in “bulk omgevingen” en voor Gartner is er weinig te verdienen aan SaaS leveranciers en/of klanten;
– Gartner adviseert bedrijven (end-users) over grote IT-trajecten en met SaaS is dat niet meer nodig. Gartner is totaal niet gebaad bij een snelle, goedkope en efficiente IT-invulling. Dan loopt namelijk de behoefte aan “Magic Quadrant” advies drastisch terug;
– Als IT snel en makkelijk wordt, dan is de bodem van het bestaan van Gartner weg.
Preken voor zich zelf derhalve!
Uiteraard zijn er zaken die je met een SaaS toepassing goed moet afregelen, maar dat is wat anders als alle beweegredenen om het niet te doen. Everything as a Service heeft gewoon (terecht) de toekomst.