Iron Mountain Digital, specialist in beveiliging en opslag van digitale data, heeft een checklist gepublicerd die helpt bij het kiezen van een Storage as a service (STaaS) provider.
Storage-as-a-Service is volgen Iron Mountan Digital meer dan opslag van data of cloud-opslag. STaaS-diensten verminderen de risico's, kosten en complexiteit van informatiebeheer door het bieden van een zekere en efficiënte manier van gegevensinvoer, -bescherming en -opslag. Deze diensten stellen bedrijven bovendien in staat hun opgeslagen informatie beter te gebruiken. Met STaaS kunnen bedrijven gegevens bijvoorbeeld ontsluiten, herstellen, classificeren, bewaren en vernietigen.
Checklist
Bij het kiezen van een Storage-as-a-Service-provider is het volgens Iron Mountain Digital goed om het volgende in acht te nemen.
- Vertrouwen en betrouwbaarheid: check de antecedenten van de leverancier. Vraag of hij klantenreferenties kan geven op het gebied van opslagomgevingen en regelgeving rondom opslag. Richt u daarbij op storage die vergelijkbaar is met uw situatie en uitwisselbaar met uw infrastructuur.
Zorg voor inzicht in de financiële kracht van de leverancier. Wees er zeker van dat het bedrijf op de lange termijn nog bestaat als u toegang wilt blijven houden tot uw data. - Beveiliging is de basis: denk na over wat voor soort bedrijf u hebt en welke eisen er in uw sector worden gesteld aan beveiliging. Wees er zeker van dat het invoeren, verzenden en opslaan van, en de toegang tot uw data goed beveiligd zijn. Hoe en waar is de data versleuteld? Welke maatregelen heeft de provider genomen voor calamiteiten en dataverlies?
- Wat is het meest belangrijk voor uw sector: bij elke business horen bepaalde bestandsformaten. Denk eens na over welke typen bestanden u wilt opslaan en archiveren (database-, multimediabestanden etc.) en over de opslageisen die uniek zijn voor uw organisatie.
- Toegang tot uw data: eis een makkelijke toegang tot uw eigen opgeslagen data. Vanaf welke plek kan dat en hoe vaak? Wie heeft toegang tot uw data? Welke Service Level Agreements (SLA's) biedt de leverancier? Hoe levert hij de data aan in geval van calamiteiten en dataverlies?
- Back-up, herstel en meer: onthoud dat Storage-as-a-Service niet alleen gaat over gegevensback-up, maar over het algehele beheer van data. Denk bijvoorbeeld na over welke voorzieningen de leverancier heeft voor het beheer van zeven jaar oude data, afgezet tegen de opslagmethode van recente data.
IDC storage rapport
Onderzoeksbureau IDC publiceerde onlangs het rapport ‘Worldwide Storage-as-a-Service Market Size & Forecast, 2005-2012 Multiclient Study'. Hierin voorspelde IDC dat de hoeveelheid gecreëerde, opgeslagen en vermenigvuldigde gegevens tot 2010 wereldwijd verzesvoudigt tot in totaal 988 exabytes. Met deze continu groeiende hoeveelheid data neemt ook de uitdaging toe om dit toenemende volume te beheersen. Er zijn twee belangrijke redenen om te kiezen voor Storage-as-a-Service (STaaS). De eerste is het besparen van kosten. De tweede is de mogelijkheid om IT-taken onder te brengen bij een externe partij als gevolg van beperkte IT-capaciteit of de mogelijkheid om zo'n externe partij ook voor andere, meer strategische taken in te schakelen.
Het belangrijkste punt wordt “vergeten” door deze leverancier: de exitstrategie. Wat gebeurt er in geval van een faillisement, onacceptabele prijsverhogingen, niet nagekomen sla-contracten, etc.? Hoe gemakkelijk kan de data dan bij een andere leverancier worden ondergebracht? Een paar terrabyte over een lijntje pompen kan al snel dagen tot weken duren dus dat is geen optie. Fysieke verplaatsing is bij shared resources ook geen optie. De perfecte vendor lock-in dus!