De cijfers van IDC en Gartner over het marktaandeel van printerspecialist Lexmark spreken elkaar tegen. Logisch, meent algemeen directeur Benelux Danny Molhoek, aangezien het bedrijf zich niet langer bezighoudt met inkjetprinters voor de consumenten.
Volgens Gartner, dat rangschikt op basis van volumes (48.229 verkochte eenheden in 2008, een achteruitgang van 8,4%), werd de Emea-markt voor printers, kopieerders en multifunctionele toestellen vorig jaar beheerst door HP (43%, -11% ten opzichte van 2007), voor Canon (17%), Epson (13%), Brother (6,9%) en Samsung (5,9%).
IDC daarentegen stelt dat in het derde kwartaal van 2008 (de laatste beschikbare cijfers) HP de grootste was op de Emea-markt voor laserprinters met meer dan 30 ppm (33%), voor Lexmark (bijna 25%) en Xerox (10%).
"Sinds de zomer van 2007 zijn we afgestapt van inkjetprinters voor het brede publiek, een beslissing die een aantal concurrenten al eerder namen", zegt Molhoek.
"We spitsen ons nu toe op omgevingen waar veel geprint wordt." Daarmee doelt Molhoek op producten voor kmo’s en grote ondernemingen – de meer rendabele markten. Ook Gartner wijst erop dat Lexmark de grootste achteruitgang in verkochte eenheden kende en marktaandeel blijft verliezen, "doordat het nu focust op de meer rendabele werkgroepen uit de topklasse."
Om die strategie hard te maken heeft het bedrijf nieuwe multifunctionele toestellen van 25 tot 55 ppm voorgesteld, en een concept voor ‘managed print services’ uitgewerkt waarmee klanten hun printerpark kunnen beheren en rationaliseren via één enkele partner (zoals Systemat en Econocom in België, of Computer Systems in Luxemburg).
Bij sommige zeer grote parken wil Lexmark nog de eindverantwoordelijkheid voor de dienst op zich nemen.