Google heeft een dashboard online gezet dat toont of alle Google Apps zonder problemen in de lucht zijn. In november maakte Google al bekend zijn service level agreement (sla) voor webmail toe te passen op de Apps-suite. Dinsdag was online maildienst Gmail enkele uren de lucht uit.
Kort nadat online maildienst Gmail er afgelopen dinsdag een paar uur uitlag, komt Google met een online dashboard waarop te zien is of Googles belangrijkste online applicaties in de lucht zijn. Het dashboard is ook als rss-feed beschikbaar. Het toont per applicatie ofwel dat er ‘geen kwesties' zijn, ofwel sprake is van ‘dienstonderbrekingen' ofwel van ‘uitval'. Wanneer een incidentrapport beschikbaar is, verwijst een informatie-ikoontje naar dat rapport.
Tessa Prescott, werkzaam bij Googles salesteam voor Google-applicaties schrijft op het bedrijfsblog van Google: "Het Google Apps Status Dashboard voegt een transparantielaag toe, die vooral nuttig is voor onze zakelijke gebruikers."
Het Dashboard toont informatie voor de belangrijkste applicaties die Google biedt: Google Mail, Calendar, Talk, Docs List, Documents, Spreadsheets, Presentations, Sites, Video for business en het Admin control panel.
Zakelijke gebruikers over de streep trekken
In november maakte Google al bekend zijn service level agreement (sla) voor webmail toe te passen op de Apps-suite. Dat moet zakelijke gebruikers die twijfelen over de beschikbaarheid van SaaS (software as a service) over de streep helpen.
Klanten bij wie de beschikbaarheid van Google-applicaties onder de 99,9 procent uitkomt, ontvangen een schadevergoeding in de vorm van gratis gebruik. Het gaat om gebruikers die 45 minuten per maand geen toegang hebben tot webapplicaties. Daarbij worden storingen van minder dan tien minuten niet meegerekend. De schadevergoeding wordt uitgekeerd aan het einde van het contract. Afhankelijk van de duur van de storing wordt een aantal dagen gratis dienstverlening toegevoegd.
The requested URL /googledashboed.html was not found on this server.
Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request. 😛