Ict-dienstverlener Ordina verkoopt zijn bpo-divisie aan Centric. Het is niet bekend wat het overnamebedrag is. De divisie maakte in 2008 verlies. Toch denkt Centric de activiteiten weer winstgevend te maken.
Centric koopt per 1 april de divisie business proces outsourcing van Ordina. Het overnamebedrag maken de twee partijen niet bekend. Centric neemt de medewerkers en het klantenbestand van de bpo-divisie over. Bij de divisie werken 330 medewerkers.
Ordina-bpo draait momenteel een verlies van 12,5 miljoen euro. Toch denkt Centric-directeur Gerard Sanderink dat hij de divisie weer winstgevend kan krijgen. "We hebben in het verleden laten zien dat wij verliesgevende activiteiten een turn-around kunnen geven. Dat doen we door niet verder te gaan met activiteiten die niet bijdragen aan het resultaat en waar geen muziek in zit." Hij wil nog niet zeggen hoe dit er uit gaat zien. Eerst wil hij de klanten inlichten.
Niet winstgevend
De bpo-activiteiten waren voor Ordina niet winstgevend, doordat zij naast het draaiende houden van de bedrijfsvoering van de klanten, ook werkten aan een platform waarop Ordina die activiteiten kon draaien. Sanderink zegt al te weten dat hij de activiteiten wil overhevelen naar een nieuw platform, maar ook hierover wil hij eerst de klanten inlichten.
Vooralsnog blijft de bpo-groep van Ordina binnen Centric een aparte organisatie. "We laten de organisatie eerst alleen staan en gaan deze opschonen voordat we die inpassen in de organisatie", zegt Sanderink. De ict-dienstverlener heeft al een bpo-afdeling. Waarschijnlijk wordt de aankoop daarin ondergebracht.
Ordina sloot onder andere bpo-contracten met Robeco en Reaal Verzekeringen. Robeco zegde het contract op, waardoor de divisie verlies ging draaien. Sanderink hoopt de lopende contracten voort te zetten. Daarover voert het bedrijf nu gesprekken met de klanten.