Softwaremakers CCS en Netaspect fuseren. Onder de nieuwe naam CCS gaan zij een geïntegreerde oplossing voor de verzekeringsbranche aanbieden. In totaal werken bij de bedrijven 220 medewerkers en hebben zij een gezamelijke omzet van dertig miljoen euro.
CCS uit Woerden en Netaspect uit Dordrecht willen medio april fuseren. De nieuwe combinatie gaat onder de naam CCS een geïntegreerde oplossing voor de verzekeringsbranche aanbieden. CCS en Netaspect werken al langer samen. CCS biedt verzekeraars een backoffice-oplossing aan, terwijl Netaspect zich heeft gespecialiseerd in front- en midofficeproducten. "Vanuit de klik die ontstond, besloten de directies tot een fusie. Verzekeraars hebben grote behoefte aan een geïntegreerde standaardoplossing. Door samen te gaan willen we hen een completer pakket aanbieden", zegt woordvoerster Margit Bijsterbosch van CCS.
Naar verwachting zal de samensmelting medio april worden bekrachtigd. De combinatie telt 220 medewerkers en heeft een omzet van dertig miljoen euro. CCS is met 160 medewerkers de grootste fusiepartner en zal ook naamdrager zijn van het nieuwe bedrijf. De vestigingen in Woerden (CCS) en Dordrecht (Netaspect) blijven gehandhaafd. Volgens Bijsterbosch is er sprake van een heuse fusie en niet van een overname: zowel de twee directeur-eigenaren van CCS als de twee van Netaspect brengen hun aandelenpakket in.
Uit de doos
Verzekeraars kampen nog steeds met veel legacysystemen waardoor administratieve processen vaak nog ten dele handmatig worden uitgevoerd. De behoefte aan 'straight through processing' is echter groot, vertelt Bijsterbosch. "Dat bijvoorbeeld het traject van het aanvragen van een offerte tot aan het verwerken in de backoffice en weer terug volledig automatisch gaat. De markt wil af van het maatwerk en vraagt om een geïntegreerde 'out-of-the-box'-oplossing."
CCS biedt de Level 7-backoffice-oplossing aan; Netaspect levert de front- en midofficesoftware Certigo. In 2010 komt er een nieuw geïntegreerd pakket onder één architectuur. "We bouwen nu nog aan een koppeling." CCS bedient vooral de middelgrote (Generali, Allianz) en kleinere bedrijven uit het verzekeringswezen, terwijl Netaspect ook al een aantal grote partijen als klant kent. Het fusiebedrijf heeft de ambitie om meer grote verzekeraars als klant binnen te halen. Het mag nu (onderdelen van) Reaal, ING en Rabobank tot de clientèle rekenen.
Verzekeringsketen
CCS richt zich op de gehele keten binnen de verzekeringsbranche. De oplossingen zijn niet alleen bedoeld voor de bekendere verzekeringsmaatschappijen, maar ook voor onderlinge verzekeraars, tussenpersonen en servicecentra (zoals Vandien Service Provider en Intermediaris) die voor intermediairs de administratie beheren. Eind januari sloot CCS nog een contract met de Algemene Friese Onderlinge Schadeverzekeringsmaatschappij Zevenwouden. Deze verzekeraar wisselde haar pakket ProAss in voor Level 7 van CCS.
Detail:
CCS zit in Woerden en Netaspect in Dordrecht…
@theo: Dank!