Capgemini stopt eind dit jaar met het ondersteunen van het Digital Paper Portal. Dit webportaal bestaat uit een digitale pen-oplossing inclusief hostingdiensten. Klanten kunnen er hun papierstromen automatisch mee verwerken.
Het Digital Paper Portal was eigenlijk een activiteit van Getronics Pinkroccade, maar viel binnen de eenheid die vorig jaar door Capgemini is overgenomen. "Eigenlijk was voor de overname al de beslissing gevallen om met het portaal te stoppen", zegt servicemanager Remco Schotman van Capgemini. "De verkoopinvesteringen hadden zich niet terug verdiend en de verwachting was dat dit in de nabije toekomst ook niet zou gebeuren."
Schotman stelt dat Capgemini wel actief blijft in het aanbieden van mobiele diensten ("het ontsluiten van applicatieve oplossingen in het veld"). "Alleen geloven wij meer in het succes van pda’s en tablet-pc’s. Het probleem van de digitale pen is dat het concept uit teveel componenten bestaat, zoals de pen, speciale gerasterde formulieren, een mobiele telefoon, een portaal… Aan een pda of tablet is straks iedereen gewend. Bovendien kun je met zulke apparaten ook andere activiteiten doen, zoals bellen, e-mailen of internetten."
Een ander punt was dat Getronics Pinkroccade/Capgemini zich op grootzakelijke gebruikers richt, maar dat de doelgroep van de digitale pen uit kleinere bedrijven bestond. "Dat betekende voor ons veel orders binnenhalen om genoeg pennen te verkopen. Dat lukte niet. We hebben nog geprobeerd een bedrijfscase voor de verzekeringsbranche uit te werken, maar die sloeg ook niet aan."