Ondanks 77 procent minder winst is ceo Andy Green tevreden over de resultaten van de ict-dienstverlener Logica. Het bedrijf maakte minder winst door herstructureringskosten en een hoge winst in 2007. Nederland is een van de regio's waar minder winst gemaakt werd dan vorig jaar.
Logica-ceo Andy Green is tevreden over de resultaten van het bedrijf, ondanks een daling van de winst met 77 procent. Het bedrijf maakte wereldwijd 38,9 miljoen pond winst. In 2007 werd er nog 168,1 miljoen pond winst gemaakt. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten die het bedrijf presenteerde. "Logica had een succesvol 2008, het heeft de financiele doelen gehaald", aldus Green.
De daling van de winst komt door de 84,3 miljoen pond die het bedrijf kwijt is aan herstructureringskosten. Dit herstructureringsprogramma leverde de dienstverlener vorig jaar 25 miljoen pond op. In 2009 moet het 75 miljoen pond opleveren en vanaf 2010 moet er een kostenbesparing zijn van 110 miljoen pond. Ook maakte het bedrijf in 2007 relatief veel winst door de verkoop van Telecom Products voor 89,4 miljoen pond.
Nederlandse omzet
In Nederland daalde de winst van het bedrijf met 25 procent naar 35 miljoen pond. Nederland is een van de regio's waar de omzet van de dienstverlener niet hard groeide. Ook in Duitsland bleef de omzet bijna gelijk.
De ict-dienstverlener haalde vooral omzet uit Groot-Brittannië, Noorwegen en Finland. Het bedrijf heeft vertrouwen in het komende jaar. Het zegt het eerste kwartaal van 2009 een aantal grote contracten te hebben gesloten. Ook komt een groot deel van de omzet uit de overheidsmarkt, die stabiel lijkt te blijven.
Publieke sector
Ook in Nederland maakte de dienstverlener de meeste omzet in de publieke sector. Daar haalde het bedrijf 187 miljoen pond aan omzet vandaan. De dienstverlener sloot contracten met het ministerie van Binnenlandse Zaken en het ministerie van Defensie. In de financiële sector werd 173 miljoen pond aan omzet gemaakt. Een lichte daling vergeleken met een jaar eerder. De dienstverlener verwacht dat dit in 2009 zo blijft.
Het bedrijf hoopt in 2009 meer uitbestedingcontracten winnen. Zeventien procent van de omzet in Nederland komt van uitbestedingdiensten. Het wil een mix bieden van offshore en nearshore activiteiten. Het aantal werknemers op deze offshore locaties werd uitgebreid van 3450 in 2007 naar 5000 in 2008.
Logica wil in Nederland uiteindelijk minder mensen aan het werk hebben. Het gaat dan vooral om niet-declarabele functies. Het aantal werknemers in Nederland nam af van 6035 naar 5734 medewerkers. Het zegt geen mensen te ontslaan, maar wil veel minder mensen aannemen.
38,9 miljoen winst -> sponsored bij UWV aka de Nederlandse belastingbetaler.
Domme Insider,
Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Jammer deze stemmingmakerij.
“Logica wil in Nederland uiteindelijk minder mensen aan het werk hebben.”
Ik ben benieuwd welke gevolgen dit zal hebben voor:
– Eigen (intern) personeel?
– Logica’s eigen klanten?
Ik ben ook heel benieuwd wie er dan het Logica werkstokje gaat overnemen? Verdere re-organisatie, her-structurering, afstoten van (niet zo rendabele) bedrijfsonderdelen naar andere partij-en in de markt?
Blijft alleen het “Logica front-office” in Nederland en verhuisd de rest naar “lagere lonen landen” zoals de nieuwe ster aan het EU firmament Polen, of nog verder off-shore in India?
@Ronald: of misschien gaan ze het management off-shoren naar India? Dat scheelt ook enorm in de kosten. Of blijven ze klanten uitbuiten met flut-oplossen, waarvan maar 5% herbruikbaar is. Dat beschouwt men als door-de-klant-betaalde-opleidingen….
@Ronald: Zie ook dit artikel: https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/2855333/1458016/logica-compenseert-verloop-niet-helemaal.html
Zal dus niet heel veel gevolgen voor de consultants die bij Logica werken.
@ insider,
rebranding van je nickname hier is mijn suggestie.
Je raaskalt.
@De insider: Ik zie de humor er wel van in.
Een dag zonder humor, is een dag niet geleefd
Ik vind dat eigenlijk wel een goede:
-Het outsourcen van het management!
Zodat de mensen die het ECHTE werk doen gewoon ter plekke zijn. Want het gaat uiteindelijk om het feit dat mensen van vlees en bloed fysiek ter plekke echt iets kunnen doen…
De bestuurders kunnen rustig in verweggistan zitten, de uitvoerders zullen nu eenmaal ter plekke moeten zijn. Komt gelijk er weer ECHTE communicatie op gang tussen de klant en diegene die het uitvoert (dan zien ze elkaar tenminste ‘live’)
@Nike,
Rebranding van je nickname hier is mijn suggestie.
Het lijkt teveel op de mijne.
Groeten, NiKe.