De in- en externe communicatie verloopt bij ict-bedrijven vaak niet vlekkeloos. Reden voor verschillende organisaties om hun medewerkers te laten trainen in sociale en communicatieve vaardigheden.
BIT verhuisde in 2006 naar een nieuw kantoor in Ede. Daarvoor zaten de drie afdelingen van het bedrijf apart van elkaar. Met de verhuizing van customercare en sales, engineering en administratie naar één kantoorpand hoopte het bedrijf onder andere de interne communicatie tussen deze afdelingen te verbeteren. Maar na de verhuizing verliep de communicatie niet echt vlotter.
"Het belangrijkste struikelblok was het ‘taalverschil' tussen de afdelingen", vertelt Wido Potters, teamleider customercare en sales bij BIT. "Kennis, opleidingen en gezichtspunten verschilden zo sterk dat werknemers elkaar regelmatig niet begrepen. Vooral in een sterk op techniek gefocust bedrijf, zoals BIT, is het in het belang van de klant dat er geen spraakverwarring ontstaat over technische mogelijkheden en oplossingen."
Belevingswereld
In een spoedcursus communicatie leerden de BIT-medewerkers daarom alles over communicatievormen en keuzes in communicatie. "Een opvallend verschil tussen de medewerkers was de keuze die mensen van verschillende afdelingen maakten voor een bepaald communicatiemiddel. De medewerkers van de afdeling engineering hadden een sterke voorkeur voor email, terwijl de gemiddelde customercaremedewerker vaker voor de telefoon koos." Sinds de training hebben werknemers volgens Potters meer inzicht gekregen in elkaars belevingswereld en kiezen zij bewuster voor een communicatiemiddel dat past bij de situatie.
Ook ict-dienstverlener Everest startte met een opleidingstraject om de sociaal emotionele vaardigheden van zijn medewerkers en de interne communicatie te verbeteren. Sebastiaan Sloos, verantwoordelijk voor de begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers van Everest, ziet net als Potters dat verschillen in achtergrond van ict'ers voor communicatieproblemen zorgt.
Prioriteit
"Binnen de ict heb je globaal gezien twee typen mensen, de bedrijfskundigen en de techneuten. Op sociaal emotioneel vlak verschillen deze twee groepen wel van elkaar. Een programmeur groeit vaak op met een computer. Sociale contacten, zoals lid zijn van een sportvereniging of club, waar andere mensen veel sociale vaardigheden opdoen, hebben voor hem minder prioriteit", zegt Sloos. "Natuurlijk is voor die groep de noodzaak om te communiceren minder groot, maar eigenlijk wil je als bedrijf dat ook een programmeur kan communiceren met een klant. Daarom bieden wij onze functionele en technische specialisten een uitgebreide, interne communicatieopleiding. "
Voor BIT is dat ook van belang, beaamt Potters. "Tijdens de cursusdagen is veel gesproken over communicatie met klanten. Voor de BIT-medewerkers die van nature liever via internet dan direct communiceren gaf de training een aantal tips om te communiceren met klanten. Bijvoorbeeld hoe zij een slecht-nieuws-gesprek zouden moeten voeren."
Tony Krijnen, trainer bij Microsoft, vindt het de normaalste zaak van de wereld dat techneuten communicatief vaardig moeten zijn. Zelf integreert Krijnen de softskills die hij in Amerika opsteekt in het lesprogramma van een technische training. "Ik ben zelf heel technisch maar geef tegelijkertijd trainingen. Microsoft is een Amerikaans bedrijf, dus er komt altijd een moment dat je een presentatie moet geven, ook als techneut. Bij ons zitten 'diehard' techneuten bij klanten om een nieuw product te presenteren. Zij leren ook hoe zij aan de klant uit kunnen leggen hoe de technologie erachter werkt."
De “advertorial” begint al wel iets te verbeteren qua toon tov de anderen.
Grappig is het volgende:
Qoute: ~~~~
“Binnen de ict heb je globaal gezien twee typen mensen, de bedrijfskundigen en de techneuten. Die laatste groep is op sociaal emotioneel vlak vaak wat minder ontwikkeld. Een programmeur groeit vaak op met een computer. Sociale contacten hebben voor hem minder prioriteit. Deze mensen zitten het liefst hun hele leven achter de pc en willen niet lid zijn van een sportvereniging of club, waar andere mensen veel sociale vaardigheden opdoen”, zegt Sloos. “Natuurlijk is voor die groep de noodzaak om te communiceren minder groot, maar eigenlijk wil je als bedrijf dat ook een programmeur kan communiceren met een klant.”
~~~~~~
Dit is nou typisch een jaren ’70/’80 argument van voor de tijd van het internet. Vroeger was achter de PC zitten een ‘not’ tegenwoordig is het niet eens meer ‘hot’. De PC is de nieuwe TV geworden. Zoals de TV ooit de nieuwe radio werd.
De cultuur en talenkloof die beschreven hierboven is trouwens ook typisch een product van teveel ‘braaf’ taal en vertroebelend jargon dat elke ‘business unit’ tegenwoordig afdwingt tot gebruik.
Dit is alweer de zoveelste ‘ICT-er kan niet communiceren’ artikel van mevrouw De Vries, je zou bijna gaan denken dat ze persoonlijk gefrusteerd is wat betreft ict-ers.
“Een opvallend verschil tussen de medewerkers was de keuze die mensen van verschillende afdelingen maakten voor een bepaald communicatiemiddel. De medewerkers van de afdeling engineering hadden een sterke voorkeur voor email, terwijl de gemiddelde customercaremedewerker vaker voor de telefoon koos.”
Vind je het gek dat de ict-ers voor email kiezen?
Alles emailen heb ik mijzelf wel aangeleerd de afgelopen jaren. Want aan mondelinge afspraken heb helemaal niets. Vooral de meeste niet ict-ers waaien met alle winden de mee. De ene dag zeggen dit en de andere dag zeggen ze dat.
“Binnen de ict heb je globaal gezien twee typen mensen, de bedrijfskundigen en de techneuten. Die laatste groep is op sociaal emotioneel vlak vaak wat minder ontwikkeld. Een programmeur groeit vaak op met een computer. Sociale contacten hebben voor hem minder prioriteit. Deze mensen zitten het liefst hun hele leven achter de pc en willen niet lid zijn van een sportvereniging of club, waar andere mensen veel sociale vaardigheden opdoen”
Uitspraken zoals deze blijven triest. Dit getuigd toch het gebrek aan mensenkennis van meneer Sloos.
Het blijft gewoon jammer dat de ict-er steeds weer in hetzelfde hokje wordt gedrukt…. ‘de asociale ict-er’.
Maar dit doen ze uiteraard voor een goede reden, hun eigen business redden. Zij hebben hun hele business opgebouwd om communicatie cursussen te geven aan ‘asociale ict-ers’. Nu naar mijn inzien deze groep steeds kleiner wordt, blijven deze mensen (trainingsopleiders) er op hameren dat ict-ers gewoon niet kunnen communiceren.
p.s.:
Gebruik liever de term ’technisch specialist’ in plaats van ’techneut’. Dit werd ook al in een andere reactie (ander artikel) aangegeven. Techneut vind ik enigzins denigrerend klinken voor de kennis die wij als ict-ers hebben.
Jullie zijn toch ook geen praatsokken?
‘Quod licet Jovi non licet bovi’ werd mij op het gymnasium geleerd. Wij techneuten hoeven niet af te geven op het meer praatzieke volk dat ons omringt om mee te delen in de door ons gecreeerde welvaart.
Wel zouden wij het fijn vinden als wij vice versa gerespecteerd kunnen worden door de perifere dienstverleners zoals communicatiedeskundigen. Pas op hoor, anders laten we je factuur 3 maanden liggen!
Mw. De Vries is denk ik zeer begaan met het lot van ICT’ers. Daarom zoekt ze steeds onderwerpen die raken aan (het functioneren van) de persoon. Stemt tot nadenken. Wel jammer dat de toon vaak generaliserend is. Iets meer nuance zou haar artikelen ten goede komen. Kort geleden schreef ze bijvoorbeeld dat ICT’ers goed opgeleid zijn. Het lijkt er dus op dat deze opleidingen training in een aantal vaardigheden links laten liggen. Het zou aardig zijn als mw. De Vries hier een verbindend artikel aan zou wijden.
De meeste ICT-ers zijn uniek, one of a kind, begaan met het lot van de rest van deze wereld, en zeer goed in staat – om van hun eigen kant af ? te communiceren naar en met de buitenwereld;
– Tussen CEO’s met hun business goals en een goed werkende ict-infrastructuur.
– Tussen zeer geavanceerde technische systemen en eindgebruikers die hiermee moeten werken
– Tussen de ene afdeling en de andere afdeling
Het zijn de ICT-ers die keer op keer deze kloof (technisch en communicatief) weten te overbruggen tussen:
– individuele mensen (via ,mobieltjes, irc_chat, msn’s, email, skypen, “hyven”)
– verschillende bedrijven (via b2b websites, edi systemen)
– afzonderlijke landen (via telefonie)
– uiteendrijvende continenten (via satellieten, het internet)
Dit zeer complexe landschap tussen mens en techniek word dagelijks bewandeld en bewoond door een uniek soort menselijke wezens…..”De ICT-er (v/m)”
– De Moderne High-Tech Bruggenbouwers van deze maatschappij,
– De Pioniers in Cyberspace.
– De VOOROP-lopers in de huidige (bla hype bla marketingkreet_x bla sales bla Web X.0) digitale revolutie,
– De uitdenkers, architecten en fundamentenbouwers van deze moderne 21ste eeuwse maatschappij.
The Neo’s, Morphius’s, Trinity’s, Tank’s, Cypher’s and Dozer’s die het digitale draagvlak van de moderne globaliserende samenleving dagelijks bedenken, aanleggen, onderhouden, en vernieuwen. Daar bovenop bezitten vele (niet alle) van deze getalenteerde mensen, ook nog het talent om deze kennis zichzelf eigen te maken. Dit gebeurd vaak uit liefde voor het vak en veelal onbetaald in hun eigen vrije tijd. Om zich maar ? voor de zoveelste keer – te laten keuren, certificeren zodat hun unieke talenten mogelijk ooit eens begrepen kunnen, zullen worden door de rest van deze wereld.
Ook hebben velen van hen ook nog de gave! van binnenuit (en geen door op winst beluste communicatie burootjes aangetrainde kunstjevan buitenaf) om oprecht te kunnen en willen communiceren met al die andere:
– niet technisch begaafde
– niet voldoende opgeleide
mensen die zich niet willen/kunnen verdiepen in hun geliefde ict- technologie
——————————————————————————————————————
Helpende hand bieden:
Diezelfde ICT-ers hebben daarom ook in 1990 het WWW – World Wide Webpagina internet uitgevonden en uitgerold over deze planeet. Zodat ook alle “niet technisch begaafde” of gewoonweg “te luie individuen? die zich deze techniek niet eigen wilde maken om wat voor reden dan – ook in staat waren om gebruik te kunnen maken van dit mooie prachtige wereld omspannende communicatie netwerk genaamd ?Internet.?
Hier zijn het juist weer die ICT-ers wel die de rest van de wereld;
– wel verstaan,
– kunnen begrijpen,
– op weg helpen,
– de weg te wijzen
door dit digitale landschap waar zij al bekend zijn.
?ICT(ers) connecting the World:?
Heeft mevr. de Vries er al eens bij stilgestaan – dat er zonder ICT-ers – ook geen [webservers], ][websites], [content management systeem] achter de [domeinnaam] http://www.computable.nl zou kunnen bestaan? Dat u – zonder ICT-ers nu eigen geen baan zou kunnen uitvoeren als freelance journalist op de manier zoals u nu gewend bent bij de internet redactie van Computable.nl of VnuMedia Groep?.
Misschien is nu een goed moment om dit even tot u wezen te laten doordringen??..
Voordat u weer achter uw laptop gaat zitten (ook uitgevonden door ICT-ers) en met uw mobieltje of telefoon (uitgevonden en onderhouden door ICT-ers) gaat bellen of surfen over het www-internet (sinds 1990 ook mogelijk gemaakt door ICT-ers), op zoek naar de inhoud van uw volgende artikel hier op deze website of ergens anders in deze verdigitaliseerde samenleving.
Ik vraag me ook oprecht af wat uw motivatie is, om dit soort negatieve artikelen te publiceren?
Wat wilt u hiermee bereiken? Wat is uw persoonlijke doelstelling? ICT-er afschilderen als “techno_only_nerds” Zoals u hierboven kunt lezen zijn ICT-ers alles behalve dit. Hoog tijd om uw blik ter verruimen en uw voor-oordelen opnieuw te bekijken over deze industrie sector.
Ik ben ? als ICT-er – nog een paar suggesties ter verbetering de journalistieke kwaliteit van uw (toekomstige ict) artikelen:
1. Misschien is aan te bevelen om – zoals een goed “investigating journalist” betaamt – wat objectieve field research en ervaring ZELF te gaan doen op de WERKvloeren van de hedendaagse ict-industrie.
2. ERVAAR EN VOEL eens wat het is. om als ICT-er dag in dag in je werksfeer uit omringd te zijn met mensen die niet zoveel tijd en aandacht in computer hebben gestoken als henzelf:
– Loop mee met de fysieke aanleg van een computer netwerk
– Installeer eens een software pakket
– Ontwerp eens een applicatie
– Ga callintake doen op een helpdesk en voel hoe het is om uitgekafferd te worden door een onbekwaamde gebruiker
– Werk zelf eens mee aan het uitrollen van bijv 1000 nieuwe pc’s, applicaties ict diensten en voel de werkdruk.
VOEL zelf aan den lijve eens hoe het is om ICT-er te zijn voor je broodwinning.
3. Dan hoop ik van ganse harte dat u zelf een geheel andere ERVARINGS en GEVOELS belevenis zult krijgen en hopelijk ook meer respect voor de digitale grondleggers van deze huidige maatschappij. En..omdat 1 plaatje meer zegt dan duizend woorden heb ik voor u het ICT-er zijn gevisualiseerd voor u als niet-technisch begaafd persoon. Hopelijk spreekt dit meer tot uw verbeelding.
Klik op deze link -> http://www.ronaldvermeij.nl/images/ictwerkdruk.jpg
Zelfwerkzaamheid:
ICT-ers dragen al de (verantwoordelijkheid) voor Corporations, Enterprises, Bedrijven op hun nek. Zouden die andere, niet technisch begaafde mensen, om hen heen ook eens een beetje moeite kunnen doen om zich te verplaatsen in hun situatie? In plaats van een gedrag ten toon te spreiden van “een jankend kind dat niet snel en goedkoop genoeg haar/zijn digitale zin krijgt?”
Mijn persoonlijk devies als ICT-er luidt dan ook:
RTFMYS of te wel Read The F**** Manual First Your Self, want… “computeren kun je zelf”.
Daar hoeven ICT-ers je niet bij te helpen, je handje bij vast te houden. Die hebben al genoeg op hun nek hangen, day in day out 24/7/365. Stel je eens voor dat iedere agent alle automobilisten moeten gaan vertellen hoe je hun voertuig moeten besturen op de openbare weg 🙂
Dus… haal eerst ZELF je eigen computer-rijbewijs en ga dan pas aan de gang met deze wondermooie technologie. Daar zullen vele ICT-ers in uw bedrijf heel erg blij mee zijn en dat communiceert ? zomaar? in een keer ? een heel stuk makkelijker – echt waar 😛
“BE the change you want to see in this digital world” (c) Gandhi.
Greetings from this side of the Matrix..
Yours Truly Mr. Anderson 🙂
Communicatie is iets dat tussen twee partijen plaats vindt.
Dit stuk journalistiek en vele andere van Mw. de Vries ontkent dat. De ICT-er/techneut is een hork, kan niet communiceren, maar waar is de andere partij?
Als je over communicatie wilt schrijven moet je op z’n minst weten wat het betekent.
Wie wil er nog bij BIT werken na zo’n verhaal? Het is net of er daar alleen een incapabel management zit. Wie stuurt die mensen aan? Wie laat er nu de customer care afdeling niet regelmatig praten met de backoffice? Duidelijk een artikel dat alleen geschreven kan worden over een bedrijf dat gewoon niet goed bezig is geweest en er nu iets aan wil doen. Voorlopig ergens anders werken dus ICT’ers, ze zijn zichzelf nog opnieuw aan het uitvinden.
Hoe komt het dat alles in deze artikelen zo op de persoon gespeeld wordt, aanvallend is? En op karakter.
Wat jammer, want communicatie is niet meer dan een bepaalde “taal” die iemand spreekt: de een met veel details, de ander met veel blabla en weinig acties, de 3e met veel menselijke emoties erin en de 4e is heel kort en afgemeten.
En dit komt in alle (werk)gebieden voor, omdat het niets met karakter/eigenschappen te maken heeft. Of met HDHD of autisme.
Het is gewoon een taal die je spreekt en ja, je kunt ook de taal leren spreken van die ander, als je dat wilt. Wellicht om betere resultaten te behalen, maar het hoeft niet….
Laten we elkaar vooral in elkaars waarde laten.