TomTom sluit het laatste kwartaal van 2008 af met een nettoverlies van 989 miljoen euro. Dat is het gevolg van een afwaardering van Tele Atlas. De omzet van het Nederlandse GPS-bedrijf daalde met 17 procent.
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die TomTom vanochtend in Amsterdam presenteerde.
De omzet daalde in een jaar met 17 procent tot 528 miljoen euro. Over het gehele jaar daalde die met 4 procent tot 1,7 miljard euro. In 2007 sloot TomTom het jaar nog positief af met een nettowinst van 317 miljoen euro. In 2008 kwam het nettoresultaat in het rood, met een verlies van 873 miljoen euro. De reden is dat TomTom ruim een miljard euro afboekte op de waarde van het overgenomen Tele Atlas.
Wanneer de afwaardering niet in aanmerking wordt genomen, kwam boekte TomTom een nettowinst van 70 miljoen.
De verkopen exclusief de omzet van TeleAtlas daalde in het vierde kwartaal tot 473 miljoen euro.
De gemiddelde verkoopprijs van een TomTom daalde in drie maanden met 26 procent tot 100 euro.
TomTom zag de brutowinstmarge van zijn apparaten met drie procentspunten groeien tot 45 procent. Bestuursvoorzitter Harold Goddijn: “We verwachten ons sterke marktaandeel te behouden en de marges in onze kernmarkten”.
Goddijn verwacht in 2009 ruim 11 miljoen navigatiekastjes te verkopen en een omzet van tussen de 1,4 en 1,6 miljard euro te boeken. Het zwaartepunt van de omzet ligt, naar verwachting, tegen het einde van de tweede helft van het jaar.
Een kostenbesparingsprogramma moet de operationele kosten met 10 procent, of 60 miljoen euro, omlaag brengen dit jaar.
Het aantal zakelijke abonnees op TomTom Workd, voor beroepsvervoerders, steeg in een jaar met 97 procent tot 67.000.
TomTom ontving vorig kwartaal 5 miljoen kaartcorrecties die zijn gebruikers doorgaven via hun GPS-kastje en hun computers.
Concurrent Garmin publiceerde gisterenavond zijn kwartaalcijfers. Daaruit bleek dat de omzet met 14 procent was gedaald tot 1 miljard dollar.