QlikTech, leverancier van Business Intelligence (BI)-software, kondigt een spectaculaire groei in 2008 aan. Het bedrijf behaald een jaaromzet van jaaromzet 120 miljoen dollar, wat een groei van 50% betekent in vergelijking met 2007.
Ook QlikTech’s klantenbestand groeide met 45% en telt tot op heden 10.585 klanten in 92 landen. Het aantal gebruikers van QlikView, QlikTech’s kernproduct, steeg met 45% tot ongeveer 500.000. In tegenstelling tot de neergaande trend in de softwarebranche, nam het bedrijf in 2008 toch 160 nieuwe medewerkers aan, opnieuw een groei van 50% vergeleken met 2007. Daarmee haalt QlikTech andere BI-leveranciers zoals Oracle (Hyperion), IBM (Cognos) en SAP (Business Objects) met rasse schreden in.
"Het tijdperk van ingewikkelde, verouderde softwareoplossingen is ten einde," aldus Lars Björk, CEO van QlikTech. "De huidige macro-economische uitdagingen zorgen ervoor dat klanten een oplossing vragen waarvan de waarde in weken – en niet in maanden of jaren – bewezen wordt. Organisaties hebben direct antwoorden nodig op hun urgente bedrijfsproblemen, zoals: hoe kan ik selectief mijn kosten beperken, mijn liquiditeit maximaliseren, of werkkapitaal beter inzetten? Onze uitzonderlijk sterke resultaten zijn het bewijs van onze unieke waardepropositie, vooral nu andere softwareleveranciers mensen moeten ontslaan omdat ze minder zaken doen. QlikTech neemt een goede strategische positie in om te kunnen blijven groeien ten koste van onze concurrenten."
De ‘volume en snelheid’-strategie zorgt voor een brede groei in MKB en multinationals
QlikTech’s ‘volume en snelheid’-verkoopstrategie en de zeer korte verkoopcycli zorgen voor een enorme expansie van het klantenbestand. Tijdens het hoogtepunt van de crisis in 2008 mocht QlikTech gemiddeld meer dan 270 nieuwe klanten per maand verwelkomen. Hoewel het bedrijf de meerderheid van zijn omzet bleef halen uit het segment middelgrote bedrijven (met 100 tot 1000 werknemers) waar het al de gevestigde BI-leverancier was, groeiden ook de verkopen aan grotere ondernemingen significant. Onder de concerns in 2008 waren vele wereldwijd opererende merken, zoals Volvo, Deutsche Telekom, Novartis, Fujitsu, Campbell Soup, Shell, 3M en ADP.
Anders dan vele andere softwarebedrijven voor B2B-ondernemingen, maakte in 2008 geen enkele transactie meer dan 1% van de totale omzet uit. In een jaar waarin vele grote IT-projecten geschrapt of in de ijskast gezet werden, vergrootte QlikTech zijn marktaandeel door projecten te leveren met een uitzonderlijk snelle payback – over het algemeen in dagen of weken.
Associatieve in-memory technologie stimuleert uitzonderlijk succes
QlikTech’s zeer geavanceerde in-memory associatieve technologie heeft klanten in staat gesteld de beste resultaten te bereiken en allemaal zijn ze zeer tevreden met de inzet van QlikView. QlikView is in vele organisaties over de hele wereld aangenomen als dé BI-standaard en wordt ook ingezet in samenwerking met concurrerende BI-tools om analyses mogelijk te maken die op geen andere wijze tot stand gebracht konden worden.
"Sommige van onze concurrenten hebben producten met in-memory prestaties aangekondigd," legt Anthony Deighton, senior vicepresident Producten en Strategie bij QlikTech uit. "Het is geweldig dat ze de waarde die wij op de markt gebracht hebben erkennen, maar hun aanbiedingen kunnen helaas niet voldoen aan de elementaire gebruikseisen. Ze missen de unieke associatieve prestaties die QlikView wel heeft, waarmee zakelijke gebruikers hun gegevens interactief kunnen onderzoeken en analyseren zonder de vooraf gedefinieerde limieten van traditionele BI. Aan de andere kant leveren wij vandaag een uitzonderlijke waarde aan onze klanten en daarom geven we onze klanten een 30-dagen geldteruggarantie, een aanbod dat onze concurrenten maar moeilijk zullen kunnen evenaren."
Licentieomzet toont de kracht QlikTech
De omzet voor wat betreft softwarelicenties, wat een sterke indicator van de gezondheid van een softwarebedrijf is, vormde de hoofdmoot van de totale omzet over 2008 van QlikTech, en nam 63% van de totale omzet voor zijn rekening. Dit staat in sterk contrast met de traditionele verkopers in het BI-segment, die het grootste gedeelte van hun omzetten uit diensten halen. Volgens de meest recente omzetrapporten bestond bijvoorbeeld maar 31% van de totale omzet van SAP uit softwarelicenties.
"Het feit dat onze concurrenten zwaar leunen op omzet uit diensten – in plaats van licentieomzet – geeft aan dat hun positie in de industrie achteruitgaat," verklaart William Sorenson, Chief Financial Officer bij QlikTech. "Ons model van sterke groei en hoge snelheid richt zich op het verkopen van softwarelicenties aan nieuwe en bestaande klanten, om ons marktaandeel te vergroten en de BI-branche naar een hoger niveau te tillen."
Channel-gericht bedrijfsmodel optimaliseert groeiend partnernetwerk
In 2008 bleef QlikTech het percentage verkopen via het snelgroeiende netwerk van meer dan 700 channelpartners vergroten. QlikTech breidt zijn partnernetwerk bijzonder snel uit en houdt van 5 tot 8 april 2009 in Barcelona (Spanje) weer zijn jaarlijkse partnerconferentie, Qonnections.
Aanhoudende groei, winstgevendheid en geografische expansie verwacht in 2009
Terwijl anderen hun voorspellingen naar beneden hebben bijgesteld, houdt QlikTech zeer positieve verwachtingen voor 2009 aan. Het bedrijf verwacht het hoge groeipercentage te kunnen vasthouden, samen met een gezonde liquiditeit en winstgevendheid. De nadruk ligt op geografische expansie (waaronder China en Japan), verdergaande productinnovatie, aanhoudende penetratie van de markt van de middelgrote bedrijven en meer grip op de concernmarkt.