HP Nederland overweegt de EDS-kantoren in Zaandam en Sittard te sluiten. De vier overige vestigingen, waaronder het voormalige hoofdkantoor van EDS, fuseren met HP-vestigingen in dezelfde plaats of krimpen in.
Woordvoerder Herbert Wormgoor van HP: "HP heeft één vestiging in Nederland en EDS zes. We zijn aan het bekijken wat er met de EDS-vestigingen in Zaandam en Sittard moet gebeuren. Sluiting is één van de mogelijkheden, inkrimping een andere." De hele operatie moet zoveel mogelijk dit ‘fiscale jaar', dat wil zeggen ‘vóór 31 oktober afgerond zijn. Wormgoor: "De plannen worden gemaakt en uitgerold in afstemming met de ondernemingsraad en waar nodig met klanten."
Wat er met de werknemers uit deze vestigingen gaat gebeuren, is nog onduidelijk. " Daar gaan we dus nog naar kijken, maar dan zou je kunnen denken aan flex- en thuiswerken. Maar de gebouwenstrategie staat los van de workforce reductie als gevolg van de EDS-integratie."
Samenvoegingen
Een deel van de werknemers van de EDS-vestiging in Amstelveen worden ondergebracht in het hoofdkantoor van HP in dezelfde plaats. Wormgoor: " In 2008 had dit flexkantoor een gemiddeld bezettingspercentage van 55 procent. Daaraan zie je dat er ruimte is om EDS'ers in dat pand onder te brengen. De meeste EDS'ers uit Amstelveen verhuizen echter niet."
De vestiging van EDS in Utrecht krimpt in van 'een aantal verdiepingen naar één'. Werknemers uit de EDS-vestiging in Maastricht blijven vooralsnog waar ze zitten en krijgen gezelschap van een onderdeel van HP's printdivisie, dat momenteel nog in Maastricht is gehuisvest. Het voormalige EDS-hoofdkantoor in Capelle blijft, maar wordt mogelijk wel ingekrompen. Dat gebeurt door werknemers de mogelijkheid te geven flex- en thuis te werken.
CO2-reductie
De sluiting en inkrimping van EDS-kantoren is voor HP een besparing bovenop de salarisverlaging die van het personeel wordt gevraagd. Volgens Hans Daniels, directeur van HP Nederland, gaat het om een pakket aan maatregelen: het inkrimpen van kantoorruimte, het besparen van reiskosten door het stimuleren van flex- en thuiswerken, vaker online vergaderen, slimmer kiezen van de locatie voor teamvergaderingen en beperking van het aantal buitenlandse reizen.
Daniels: "Al die maatregelen samen besparen niet alleen kosten, maar ook CO2. Vorig jaar zijn we hier al mee begonnen binnen de HP-vestigingen. We hebben toen een CO2-reductie gerealiseerd van dertig procent."
UPDATE
11:45 – De woordvoerder van HP Nederland meldt na een gesprek met de gebouwenbeheerder dat de vestiging in Utrecht niet gaat sluiten, maar inkrimpen van 'een aantal verdiepingen naar één'. Daarnaast meldt Wormgoor dat in plaats van de 'meeste' Amstelveense EDS'ers slechts een minderheid wordt overgebracht naar HP's hoofdkantoor in dezelfde plaats.
Het mooie aan het hele plan is dat door het geheel of gedeeltelijk sluiten van gebouwen, medewerkers gedwongen worden om een alternatieve werkplek te zoeken. Dat kan zijn op de HP locatie in Amstelveen maar in veel gevallen zal het tot meer thuiswerken leiden.
Velen zullen afzien van het reizen naar Amstelveen, onder andere vanwege de lange reistijden, hoge kosten met eigen vervoer en ook omdat het openbaar vervoer geen goed alternatief is.
EDS kent nu al een thuiswerkregeling waarbij een werknemer EUR 25,00 per maand mag declareren als tegemoetkoming voor de Internet verbinding. Dat is veel goedkoper dan een werkplek die vanaf circa EUR 750,00 per maand kost. Als voor het reizen naar die werkplek ook nog eens de kosten voor het reizen (lease-auto, OV-jaarkaart of reiskosten woon/werkverkeer) worden opgeteld, kunnen de kosten al snel oplopen tot zo’n EUR 1.500 per maand per medewerker.
Meer thuiswerken betekent ook dat medewerkers minder kilometers maken met de leaseauto en daarmee komen ze onder de grens van 30.000 km/jaar. De noodzaak voor die leaseauto komt voor velen dan te vervallen.
Het mes snijdt dus aan vele zijden, maar altijd ten gunste van HP.
Reactie op Hans:
Wat is er op tegen dat er een aantal voordelen voor je baas zijn. Probeer in onderling overleg ook een graantje mee te pikken maar verwijt de baas niet, dat die op de kosten let. Dat is een van de belangrijkste taken van de baas.
Ziehier de cultuur verschilen tussen EDS en HP.
EDS heeft altijd medewerkers en kantoren gehad bij of vlak bij de klant, dit is wereldwijd het geval. Dit kan zijn een kleine groep of een complete account. Op deze wijze was de betrokkenheid van EDS bij het bedrijfsproces van de klant, voor de klant goed zichtbaar, werden problemen snel opgelost en was de overleg structuur kort en effectief.
Alles concentreren naar locaties ver weg van de klant, is in de klant zijn perpectief een achteruitgang zal klantontvredenheid meebrengen en dus minder opdrachten.
Je ben hiet dus een van de succes factoren van EDS aan het afbouwen en ondermijnt dus de dienstverlening en het bestaanrecht. Alleen kijken naar kosten nu, zal dus een teruggang in omzet veroorzaken, lijkt mij nu niet direct een goed uitgangspunt.
Wat kan men het toch allemaal mooi uitleggen. Ruimte besparen, kosten besparen, minder CO2 uitstoten (afgezien van de extra kilometers die gereden moeten worden)…
Seffens ga ik nog geloven dat Mark “Greedy” Hurd een groene jongen is!
No way! Dit is puur uit eigen belang.
Een man die al z� rijk is en dan vraagt aan zijn personeel om in te leveren terwijl het bedrijf uiteindelijk nog winst maakt, is gewoon uit op altijd maar meer en meer en meer. En dan bedoel ik echt wel: voor hem persoonlijk!
Foei, foei, foei!