Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) kampt volgens de ondernemingsraad met grote ict-problemen. In een brief aan de directie spreekt de raad over rampzalig verlopen implementaties en falende automatisering waardoor de verkeersveiligheid in het geding is. De bedrijfsleiding herkent zich niet in die kritiek. Volgens de CBR-directie zijn er geen administratieve problemen.
Volgens de ondernemingsraad kampt het CBR – verantwoordelijk voor de uitgifte van rijbewijzen in Nederland – met grote ict-problemen. De raad schrijft in een brandbrief aan de directie dat 'de ict-systemen niet op orde zijn, waardoor de dienstverlening van het CBR ernstig in gebreke blijft.' Volgens de raad heeft het bureau door problemen met de automatisering de grip verloren op de verwerking van de uitkomsten van medische keuringen en inname van rijbewijzen.
Er zouden grote problemen zijn met de medische informatiesystemen. Het gaat om het zogenoemde Scoop-project dat draait om de digitalisering van papieren dossiers en de implementatie van nieuwe software. Volgens de ondernemingsraad wordt de verwachte efficiency van de geautomatiseerde verwerking van medische documenten ‘bij lange na niet gehaald.' De directie zou die problemen erkennen en bij een overleg begin februari 2009 de leverancier gewaarschuwd hebben dat als het systeem niet aan de verwachtingen voldoet, wordt uitgekeken naar een andere leverancier.
In de brandbrief staat verder te lezen dat de implementatie van Dyktion, het systeem voor examenreserveringen, capaciteitsplanning en communicatie met de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) naar mening van de Ondernemingsraad ‘rampzalig' verloopt. Bovendien zou het systeem waarin alle informatie rond examens wordt vastgelegd slecht integreren met hr-software van Oracle en Move, een geïntegreerd systeem voor workflow, documentmanagement en relatiebeheer van leverancier Pallas Athena. Ook de integratie met Top, een webapplicatie die rijscholen gebruiken voor de aanvraag van theorie-examens voor de motor, personenauto en bromfiets zou te wensen over laten.
Kinderziektes
CBR meldde 7 januari 2009 dat het systeem voor examenaanvragen ‘kinderziektes' vertoonde waardoor vooral rijscholen last hadden van grote vertraging bij het reserveren van examens. De vervanging van het oude systeem is volgens CBR dringend nodig omdat het onderhoud steeds moeilijker werd, het systeem kwetsbaar was en passende software nauwelijks te krijgen.
De ondernemingsraad klaagt ook over het hr-systeem van Oracle. Dat had in 2005 volledig ingevoerd moeten zijn. Volgens de raad is er door externen tegen hoge kosten doorgewerkt om het systeem goed te laten functioneren, maar het werkt nog steeds niet naar behoren. Verder twijfelt de ondernemingsraad aan de haalbaarheid van de implementatietermijn van ict-projecten binnen CBR. De nieuwe systemen moeten voor 2010 zijn ingevoerd.
Gevolgen ICT-problemen
Volgens de ondernemingsraad hebben de problemen met de ict-systemen geleid tot:
1. Het afgeven van verkeerde rijbewijscategorieën en geschiktheidstermijnen. Zo zijn aan medisch ongeschikten geschiktheidsverklaringen afgegeven.
2. Burgers die hun taken niet kunnen uitvoeren en hun baan dreigen te verliezen omdat het CBR niet tijdig geschiktheidsverklaringen kan leveren.
3. Verkeerde tenaamstelling waardoor gemeenten de gewenste documenten niet kunnen afgeven.
4. Van tenminste duizend betrokkenen is in 2008 de vorderingsprocedure na een mededeling van de politie niet uitgevoerd omdat de dossiers te lang zijn blijven liggen, wat juist voorkomen had moeten worden door het nieuwe systeem. Dit betekent dat onder meer ernstig alcoholmisbruik en drugsgebruik zonder gevolg is gebleven voor de rijbevoegdheid.
5. Tenminste vijfduizend medische dossiers zijn zoekgeraakt.
Bron: brandbrief ondernemingsraad CBR
Directie
De directie van het CBR weerspreekt met klem de kritiek van de ondernemingsraad over de administratieve processen. Het beeld dat wordt geschetst over zoekgeraakte dossiers is volgens een woordvoerder niet juist. Ze erkent dat de automatiering binnen het CBR niet altijd op rolletjes loopt maar herkent zich niet in de omvang van de problemen die de ondernemingsraad schetst. De aantallen van de zoekgeraakte dossiers zouden niet kloppen en de wachttijden voor examens worden na een achterstand weer gehaald. Het systeem voor examenaanvragen zou alleen bij de invoering eind 2008 hebben gezorgd voor vertraging. Na 9 januari 2009 zouden die problemen zijn opgelost. Er zijn volgens het hoofd-automatisering geen integratieproblemen tussen Dyktion en andere systemen. Implementatietijden worden gehaald en ondanks tien openstaande ict-vacatures is er volgens de woordvoerder geen sprake van structurele onderbezetting op de ict-afdeling.
Over de duziend dossiers van mensen die zijn betrapt op het rijden onder invloed van drank of drugs zegt het CBR. "We hebben geen dossiers laten verlopen van bestuurders die aantoonbaar een gevaar zijn op de weg. Het CBR heeft medio 2008 de hele werkvoorraad geanalyseerd in het kader van het verbeteren van de prestaties. Na een kwalitatieve toets is besloten dat 250 dossiers afgesloten konden worden zonder enig gevaar voor de verkeersveiligheid."
Beste lezers,
Ik plaats hier ook maar een stukje want misschien worden dan mijn frustraties en inmiddels agressie iets minder. Ik ben vrachtwagen chauffeur van beroep en wilde mijn chauffeurs diploma gaan halen om een categorie groter en zwaarder te gaan rijden. dus ik op cursus en ik moest een medische keuring ondergaan, voor de medische keuring was ik goedgekeurd ware het niet dat ik vraag vier (heeft u in het verleden ge/misbruik gemaakt van drugs,medichijnen,drank,of andere geest verruimende middelen). beantwoord had met ja.ik heb namelijk 4 jaar geleden vanwege een drugs plobleem mezelf vrijwillig laten opnemen,en ben daar ook positief afgerond weg gegaan. omdat ik gewoon eerlijk wil zijn en geen geheimen wil hebben heb ik dus mat ja geantwoord.Ik ben overrigens NOOIT met wat dan ook op aangehouden want met drank of andere middelen op rijden dat doe ik gewoon niet.maargoed het cbr wilde mij herkeuren en tot mijn grote verbazing werd ik na een urine controlle en een gesprek met een arts en psychiater afgekeurd omdat hun vonden dat 4 jaar na dato er kans was op een terugval(bullshit) natuurlijk. maar nu na twee jaar verder en meerdere medische keuringen en zo?n 800 euro aan keuringen verder, ben ik wel in het bezit van mijn chauffeurs diploma het is alleen een beetje jammer dat twee maanden geleden tijdens een routine controlle v/d politie mijn rijbewijs onmiddelijk in beslag is genomen en nietig verklaard door het CBR. en nu na uren bellen met het CBR en de RDW hjeb ik bericht gehad dat ik opnieuw mijn rijbewijs kon aan vragen.dit heb ik dan ook gedaan en ik zou hem eigenlijk 28/05/09 van het gemeentehuis op kunnen halen. Maar iedereen raad het al juist ja IK HEB HEM OM EEN OF ANDERE DUISTERE REDEN NOG STEEDS NIET, en oh ja ook niet geheel onbelangrijk is dat ik INMIDDELS DOOR DEZE BLUNDERS OOK MIJN VASTE BAAN KWIJT BEN.en dan zeggen ze hierboven dat je nog netjes moet blijven ook, nou ze moeten zichzelf KAPOT SCHAMEN dat ze welwillende mensen zoals ik gewoonweg KAPOT maken.
Wij hadden 16Juni-2009 een reactie geplaats maar die is weg gehaald op deze site.
Misschien is het toch te overwegen om naar de dagbladen te stappen, omdat het nog steeds schandalig is dat iemand zijn rijbewijs is ingenomen om 26euro schuld. En deze na ’n 1 jaar weer aangevraagd moet worden. Terwijl er geen overtredingen zijn gemaakt. Waarschijnlijk komt deze zaak nog voor de rechter dus afwachten maar.