Scholten Awater (opgericht door Frank Scholten en Dion Awater) noemt zichzelf de grootste it-reseller van Nederland. Het Nijmeegse bedrijf levert vanuit zijn eigen distributiecentrum (15.000 m2) hardware en diensten aan bedrijven met tussen de honderd en veertigduizend werkplekken. Scholten Awater werkt volgens het operational excellence-principe en heeft alle werkzaamheden gestandaardiseerd.
Je staat al sinds 2001 aan het roer bij Scholten Awater. Hoe lang blijft een directeur vers?
Ik heb geen idee. Het belangrijkste is dat je als directeur voorkomt dat je met oogkleppen op komt te zitten. Wij hebben hier een tweesporenbeleid. Aan de ene kant nemen we veel jonge mensen aan, aan de andere kant heel ervaren mensen uit andere werelden. Onze commercieel directeur Marcel Nulden komt bijvoorbeeld van Kender Thijssen. Dankzij dat beleid krijg ik veel nieuwe ideeën.
Wat is belangrijker voor een ondernemer: analyserend vermogen of creativiteit?
Beide zijn even belangrijk. Je moet goed kunnen analyseren waar de markt behoefte aan heeft, maar de wijze waarop je daarop inspeelt, wordt bepaald door een creatief proces.
Wat is je tip voor leveranciers?
Zet de klant voorop bij alles wat je doet. Fabrikanten zijn vaak teveel gericht op hun kwartaaltargets en verliezen de klant uit het oog.
Wie is je grote voorbeeld?
Eigenlijk werken er allemaal malloten in de it-sector. We zouden zoveel beter kunnen, maar de Microsofts en Intels bepalen dat we alleen kleine stapjes vooruit maken, omdat dat meer licentiegeld oplevert. We remmen onszelf daardoor af. De it is bovendien nog veel te moeilijk. Alleen Steve Jobs van Apple maakt it echt gemakkelijker.
Heb je hobby’s?
Sinds twee jaar weet ik dat ik suikerziekte heb en dat is een grote motivatie om gezond te leven en veel te sporten. Ik doe aan hardlopen, fitness en golf. Daarnaast lees ik veel en wandel ik graag over de uiterwaarden. ’s Zomers loop ik daar soms al om vijf uur ’s ochtends met mijn verrekijker naar vogeltjes te kijken. Vroeger wilde ik graag bioloog worden.
Heb je nog wel tijd om te werken?
In het verleden werkte ik vaak tachtig uur per week, maar daar begin ik niet meer aan. Gemiddeld maak ik nu veertig uur. Soms is er een uitschieter naar zestig, maar er zijn ook weken dat ik maar dertig uur werk.
Wat is de belangrijkste les die je in de praktijk geleerd hebt?
Rond 2002 groeide de organisatie heel snel. Doordat ik niet altijd duidelijk genoeg was, ontstond er ruis en achterkamertjespolitiek. Daardoor hebben we vertraging opgelopen en het kostte veel energie om alles weer goed te krijgen. Nu ben ik duidelijker tegen medewerkers en ben ik een meester in delegeren geworden.
Voor welk bedrijf zou je nooit willen werken?
Ik houd niet van heel grote organisaties waar de voorkant niet weet wat de achterkant doet. Mijn eerste werkgever was Akzo. Na twee jaar ben ik daar weggegaan omdat je in zo’n bedrijf het verschil niet kunt maken.
Wat doe je over vijf jaar?
Daar ben ik helemaal niet mee bezig. Misschien ben ik hier dan nog steeds directeur, misschien heb ik wel een andere rol gekregen binnen het bedrijf. Of ben ik de roman aan het schrijven die al heel lang in mijn hoofd zit. Of studeer ik filosofie. Ik heb geen idee.
Houd je meer van de stad of van het platteland?
Ik ga voor de combinatie. Ik woon in de buurt van Nijmegen en wandel graag over de uiterwaarden. Daar sta ik midden in de natuur, maar ik weet dat de stad waar ik graag uitga heel dichtbij is. Ik kan de Waalbrug zelfs zien.