Implementatiepartners spelen een grote rol bij het slagen of mislukken van SAP-implementaties. Dat zeggen experts van ict-website Computable in reactie op uitspraken van de directeur van SAP-Nederland. Zij zei in een interview dat klanten vaak zelf verantwoordelijk zijn voor het mislukken van SAP-implementaties.
De directeur van SAP-Nederland Angelique de Vries zei in een interview met CRN dat het mislukken van SAP-implementaties vaak te wijten is aan de klant zelf. Drie Computable-experts buigen zich over die uitspraak. Daarnaast stelde De Vries dat bedrijven vaak onvoldoende realiseren dat een implementatie gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering. De experts kijken ook naar het programma voor waarborging van de kwaliteit van de Duitse leverancier en bespreken het beeld dat SAP-projecten vaak mislukken.
"Dat het mislukken van SAP-implementaties vaak te wijten is aan de klant zelf, is te kort door de bocht en moet worden genuanceerd", vindt directeur en senior consultant Riccardo Arnst van TMC ERP professionals. Hij benadrukt dat er altijd twee partijen verantwoordelijk zijn voor het slagen of mislukken van projecten. Freelance SAP-consultant Erwin Dekker: "Je kan de schuld niet op één partij afschuiven. Dat verschilt per situatie. Implementatiepartners spelen ook een cruciale rol in het slagen of mislukken van een project."
Arnst vindt dat er ook een kern van waarheid in de stelling van de SAP-directeur zit: "Klanten nemen soms beslissingen die tegen het advies van de implementatiepartner ingaan. Als het project vervolgens misloopt, ligt het volgens de klant ineens aan de software en de adviseurs van het project. Dat is niet terecht." Managing consultant Aart van Berk Atos Origin: "De implementatiepartner speelt een belangrijke rol om mislukkingen te voorkomen. Hij moet onhaalbare voorstellen van klanten durven te weigeren en het financiële belang dat hij heeft buitenspel kunnen zetten."