Als onderdeel van de nieuwe strategie besteedt hardwareleverancier Alcatel-Lucent meer aandacht aan zijn lokale vestigingen, zoals in Hilversum en Den Haag. Daarmee staat het bedrijf dichter bij de klant en kan nieuwe vraag gemakkelijker worden onderschept, zegt topman Adolfo Hernandez.
Telecom- en netwerkleverancier Alcatel-Lucent wil meer geld en aandacht besteden aan zijn lokale vestigingen, zoals die in Den Haag en Hilversum. De twee vestigingen hoeven zich dan ook geen zorgen te maken over reducties van budget en banen. Dat vertelt topman Adolfo Hernandez van Alcatel-Lucent aan Computable. Hij is verantwoordelijk voor de regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA).
Vraag onderscheppen
"We willen onze organisatie platter maken, met meer nadruk op lokale vestigingen", licht Hernandez toe. Met deze local empowerment wil hij dat zijn bedrijf dichter bij de klant komt te staan, iets wat volgens hem hard nodig is. Als grootste uitdaging voor Alcatel-Lucent ziet de directeur het vergroten van marktaandeel in een verder niet groeiende markt. "We moeten de bestaande vraag op de markt onderscheppen. Daarvoor hebben we helaas geen allesomvattende oplossing, geen silver bullet, omdat dat per land en per klant verschilt."
De uitspraak van Hernandez bevestigt de vernieuwde strategie die de hardwareleverancier eind 2008 bekendmaakte. Toen bleek al dat de onderneming zich meer gaat toeleggen op de relatie met zijn klanten, onder meer door meer aandacht te schenken aan klantenteams, businessteams en verkoopregio's.
Mobile World Congress
De Spaanse topman, die sinds 1 december 2008 leiding geeft aan de activiteiten in de regio EMEA, deed zijn uitspraken op het Mobile World Congress dat van 16 tot en met 19 februari in Barcelona wordt georganiseerd. Hij kon geen verdere toelichting geven op het beschikbare budget dat met de locale focus is gemoeid.