Voor velen misschien een begrip, voor mij een eye opener. 37Signals is een bedrijf dat (online) software maakt en ook het businessmodel heeft van SaaS. Zij hebben een boek geschreven over hun visie met betrekking tot het maken van software.
Dat boek heet 'Getting Real'. Het richt zich voornamelijk op de webapplicatie maar een zeer groot deel kan ook toegepast worden op andere zaken en software in het bijzonder. In een substantieel aantal gevallen heeft software as a service (SaaS) ook een verschijningsvorm als webapplicatie en dat inspireerde me weer om 'Getting Real' onder de aandacht te brengen. Ik heb zelf SaaS ontworpen en gerealiseerd en heb het moeten doen zonder het heldere inzicht wat 'Getting Real' kan geven, en dat is jammer.
In een eerdere SaaS-opinie op deze site geeft expert Maarten van Emmerik aan dat SaaS als standaardsoftware (one-size-fits-all) niet opgaat bij ingewikkeldere processen. Met de 37Signals-benadering hoeft dit niet zo te zijn, mits er maar niet meer functionaliteit aanwezig is dan absoluut noodzakelijk. Elke feature van een applicatie brengt namelijk heel veel ballast met zich mee en is vaak niet echt nodig. Een SaaS-applicatie moet zich volledig richten op de oplossing van één probleem en daar zo dicht mogelijk bij zitten.
Zelf ben ik tijdens het ontwerpen van een webapplicatie op de stoel van een klant gaan zitten om te bedenken wat deze nu echt wil, als ik 'Getting Real' eerder had gelezen dan zou ik juist beginnen met het oplossen van een probleem dat ik zelf had. Een andere valkuil waarin ik ben gestapt is om elke vraag zoals 'kan dat ook?' met 'Ja' te beantwoorden omdat dit nu eenmaal mogelijk was met de generieke oplossing die ik had bedacht. Ik ontwierp de functionaliteit niet omdat dit noodzakelijk was, maar gewoon omdat het kon. Omdat het framework erin voorzag.
'Getting Real' richt zich ook op de agile-programmeermethode en heeft daarmee een veel kortere van ontwikkel- naar productiecyclus dan traditionele methoden. Daarnaast is het makkelijker een team enthousiast te houden als het geen moeras is waar je door moet om iets live te brengen.
Zelfs in mijn advies naar bedrijven toe om een applicatie te selecteren ben ik wat veranderd. Geen ingewikkelde vergelijkingen van mogelijkheden, maar meer richten op de kern en visie van een applicatie en diens makers. Hoe minder een applicatie kan, hoe minder er mis kan gaan. Hoe meer er vastgehouden wordt aan een simpele visie, hoe sneller een applicatie werkelijk kan schakelen en veranderen als dit noodzakelijk is.
Ook leggen zij heel duidelijk de nadruk op vrijheid van de klant. Geen vendor lock-in en data exporteren wanneer jij dit wil zodat de klant altijd weg kan. En juist deze ogenschijnlijk tegenstrijdige adviezen (je wilt een klant toch binden?) zouden gemeengoed moeten zijn bij SaaS-aanbieders en de acceptatie van SaaS vergroten.
Waar het op neer komt is dat het lezen van het boekje een aanrader is: voor zowel aanbieders van SaaS-software als voor het bedrijf dat overweegt SaaS te gaan afnemen. Het kost niet veel tijd om te lezen en kan eventueel gratis.
Wat ik erg charmant vind is dat je het boek kunt kopen bij lulu.com. LuLu maakt van iedereen een potentiële uitgever en is een bedrijf van deze tijd met een concept die echt het label 'nieuwe economie' mag dragen.
Henri Koppen
@Henri Hoewel ik jou eye opener bewonder, volg ik jouw lofzang niet helemaal. Ik kan me voorstellen dat het boek “getting real” voor sommige de ogen opent. Maar doet het in principe niet meer dan het impliciete benoemen? Jouw stuk doet verwachten in “getting real” een geheel nieuwe filosofie te ontdekken, althans naar mijn interpretatie. Echter denk ik dat men alleen benoemt wat velen al doen. En begrijp me niet verkeerd, dat doen ze erg goed en verdienstelijk! Elke organisatie zou moeten streven naar oplossingen (added-value) vanuit de kern van het probleem en onafhankelijkheid voor klanten van leveranciers. Er zijn er echter weinig die het expliciet benoemen, en het daadwerkelijk ook toepassen. Dat is iets waar onze totale sector zijn pijlen wel eens op mag richten.
Dag Wouter, bedankt voor jouw reactie. Het boek is geen nieuwe uitvinding, maar geeft wel een heldere focus en inzichten die afwijken van het traditionele software maken en passen bij ontwikkelen van software in deze tijd. Wat ik erg prettig vind is de doelgerichtheid van het boek en de uitleg dat functionele eisen geen draak hoeven te zijn, iets wat het nu vaak wel is. Dus hoewel het niet nieuw is, vind ik het wel vernieuwend en ben ik er erg enthousiast over en vind ik het ook relevant voor SaaS.
Henri,
ik ga het kopen en lezen, kom erop terug 😀
Ik weet niet of je hier mag verwijzen naar andere sites, maar onderstaand blog sluit wel aardig aan bij wat je over “getting real” vertelt.
http://blogs.techrepublic.com.com/hiner/?p=6305&tag=main;wideContent
Ik ben benieuwd wat je hiervan vind, ik vond het in ieder geval erg treffend.