Informatie-analist Guido Hillekens is de eerste student van Fontys Hogeschool ICT die een diploma krijgt voor competenties die hij elders heeft opgedaan. In het Erkennen Verworven Competenties-traject combineerde hij regulier deeltijdonderwijs met op maat gemaakt lesmateriaal.
Fontys Hogeschool ICT heeft de eerste afstudeerder van het traject Erkennen Verworven Comptenties (EVC) uitgezwaaid. Guido Hillekens rondde in een jaar de vierjarige opleiding Bedrijfskundige Informatica af.
Het EVC-traject is bedoeld om vaardigheden en kennis die iemand tijdens zijn werk of privéleven heeft opgedaan, te waarderen met een diploma. Studenten die op die manier studeren, stellen samen met de hogeschool een opleidingsprogramma samen.
Het maattraject dat Hillekens volgde, bestond uit een combinatie van regulier deeltijdonderwijs en maatwerk. Om voor bepaalde onderdelen een vrijstelling te krijgen, moest hij bewijzen dat hij deze competenties voldoende in de praktijk had opgedaan. Hillekens, die als informatie-analist bij een tbs-kliniek werkt, richtte zich bij zijn afstudeerproject op het Elektronisch Patiëntendossier.
Een mooie manier voor mensen die om wat voor reden dan ook ooit hun HO diploma niet behaald hebben toch erkenning te krijgen voor hun niveau. Zeker zolang er nog organisaties zijn die voor hun interne mensen een strakke/starre diploma-eis stellen voor bepaalde promoties (hallo overheid).
Volgende stap de EVC-Ad voor ongediplomeerden die middels hun carriere hebben aangetoond HO niveau te hebben?
Vraag is wel hoe we voorkomen dat het NL-HO niveau straks internationaal niet meer serieus wordt genomen wanneer 40% van de NL-beroepsbevolking als hoger opgeleid wordt bestempeld.
In Nederland moet je bewijzen wat je niveau is, zeker als je solliciteert. Negen van de tien keer is het eerste selectiecriterium het diploma. Lullig als je wel een IQ van 140 hebt maar geen diploma. Ook lullig als je geweldig presteert in de praktijk, maar zonder diploma geen (promotie)kansen hebt. Daarom is dit een prima initiatief, al vind ik het persoonlijk jammer dat het nodig is. Het grote voordeel geldt hen die niet in het huidige onderwijssysteem passen: ze kunnen met een gerust hart gaan werken in de richting die ze echt interessant vinden, waar ze echt aanleg voor hebben en waar ze gemotiveerd en met plezier kennis en ervaring kunnen opbouwen. Na vijf of meer jaren in de praktijk en via zelfstudie zit je op een werk- en denk niveau dat conform (inter)nationaal vastgelegde standaarden getoetst wordt en dat geeft bij goed gevolg recht op een (HO) diploma. Niks mis mee, ook niet qua geloofwaardigheid. Overigens geldt dat de resultaten in de praktijk nog altijd het zwaarste tellen, diploma of niet. Helaas denken gediplomeerden daar vaak anders over?
@Hans
Je hebt gelijk dat het “jammer is dat dit nodig is”.
Ook hier geldt weer dat de goeden moeten bloeden voor de daden van de slechten.
Het komt helaas te vaak voor dat mensen beweren van alles te kunnen, maar dat het in praktijk vaak tegenvalt.
De kunst is om hier bij de sollicitatie al doorheen te prikken, maar dat lukt jammer genoeg niet altijd.
Overigens is een diploma ook niet altijd een garantie. Een diploma betekend doorgaans dat je de theorie beheerst. In de praktijk kunnen de prestaties vervolgens behoorlijk tegenvallen.
Ik moest toch wel even glimlachen toen ik deze reacties las. Competent ben je pas als je de theorie in de praktijk kundig kunt toepassen. Regelmatig volg ik nog bachelor of master vakken om mijn theoretische kennis op peil te houden. Zonder theoretische kennis zul je het operationele niveau niet kunnen ontstijgen en ontwikkel je je op het “hoe”, maar zelden het op het “waarom”-vlak. Ontbeer je die “waarom”-kennis dan ben je nooit in staat om een fatsoenlijk ontwerp af te leveren. Verder wil ik nog wel kwijt dat als je echt zo goed bent, je ook niet bang hoeft te zijn om af en toe een tentamen te doen. Dan kun je je alsnog bewijzen, mocht je die kans eerder niet hebben gekregen of genomen?
Philip snijdt wel een goed onderwerp aan. Als straks iedereen “HO” of “universitair” is, hoe onderscheid je dan de competenties nog?
Die starre eisen t.a.v. diplomering gelden trouwens in heel veel organisaties. In praktijk heb ik zelden iemand zijn opleidingsniveau zien ontstijgen. Dat is voor mij voldoende bewijs dat diplomering weliswaar geen garantie is, maar wel een voorwaarde.