Ik kan het niet laten, ik moet mijn mening ook kwijt over het onderwijs in Nederland. Zeker omdat het onderwijs goed opgeleide jeugdigen moet voortbrengen die innovatief zijn, intelligent en communicatief.
Tien jaar geleden irriteerde me het al dat de lagere school van onze kinderen zo weinig computers gebruikten in de les. Maar ook andere digitale hulpmiddelen kwamen niet echt door in het klaslokaal. Gek dat we het bij andere beroepen wel normaal vinden dat het vak moderniseert. Kijk maar eens naar een autogarage uit 1950 of een operatiezaal in 1960: die zijn vandaag de dag uitgerust met talloze digitale hulpmiddelen. Het (analoge) klaslokaal blijft ver achter in alle moderne ontwikkelingen. Het is of de tijd stil heeft gestaan als je daar binnenloopt.
De middelbare school spant helemaal de kroon. Toen ik eind jaren 1970, begin jaren 1980 zelf op de middelbare school zat, ging een enkeling naar huiswerkbegeleiding. Tegenwoordig zijn er meerdere instituten in de stad en hebben ze een wachtlijst. De minderheid van de docenten kan geboeid lesgeven en een deel is volstrekt incapabel. Mijn zoon vertelde me dat recent de Irakese wiskundelerares had afgesproken dat zij de kinderen wiskunde zou uitleggen als de leerlingen haar Nederlands zouden leren. Uiteindelijk werd ze na een paar maanden ontslagen en werd ze opgevolgd door een 66-jarige herintreder die niet achter de geraniums wilde zitten, maar volstrekt niet om kan gaan met pubers.
Heb ik in het onderwijspeil al weinig vertrouwen, met het onderwerp innovatie is het al niet beter gesteld. Waarom geen flexibele uren toepassen op kinderen die ergens in uitblinken of extra aandacht nodig hebben? Waar blijft de inzet van innovatieve e-learningoplossingen.
Neem nu mijn 15-jarige zoon. Doet zijn huiswerk achter de pc, zit tegelijkertijd met zijn vrienden te chatten op de laptop en luistert muziek via zijn mobiele telefoon. Leest geen kranten, laat staan dat-ie gemotiveerd is om (studie)boeken te lezen. Daar kun je toch geen didactische stijl uit de jaren 1950 op loslaten? Waarom passen scholen hun tijden niet aan het bioritme van pubers aan en hun lesmethoden niet aan de veel digitalere levensstijl van deze jonge generatie?
Het blijft bijzonder dat de sector die het meest intensief met jonge intelligente en creatieve mensen omgaat zelf zo achter blijft in innovatie.
Je hoeft niet gestudeerd te hebben om vast te stellen dat het goed mis is met het onderwijs.
Robert van Vliet is adviseur e-overheid
Goed te weten dat op de kleuter en lagere school van mijn zoon alles digitaal is, het schoolbord is compleet digitaal, er staan 4 computers in het lokaal, en de kinderen zijn in de leeftijd 7-8 jaar.
Deze school (stichting Skipov) doet zeer veel om pas te houden met de huidige zaken.
De juf stuurt per email informatie naar de ouders. etc.
Deze school loopt zover vooruit dat sommige ouders toch graag de nieuwsbrief op papier willen zien.
Dus er is licht aan het eind van de tunnel
Niet alles wat digitaal is is geweldig. Neem nou je spellingchecker. Die controleert schijnbaar alleen of de woorden die je gebruikt in een woordenboek voorkomen. Of een zin als; ‘De minderheid van de docenten kunnen geboeid lesgeven en een deel is volstrekt incapabel’ correct nederlands is wordt niet gecontroleerd. Dit zou moeten zijn: ‘De minderheid van de docenten kan boeiend lesgeven en een deel is volstrekt incapabel.’
Ik zou van een persoon dat dit soort fouten in stukken laat zitten geen advies willen.
Je hebt altijd gasten die liever op de persoon of zijn spelfouten concentreren, dan inhoudelijk een bijdrage willen/kunnen leveren.
Als ICT-er met twee jonge kinderen ben ik eveneens in het onderwijs nivo geinteresseerd, en een stokpaardje van mij is het’cursief vs print’-schrijven. 95% van al het geschreven of geprinte materiaal is NIET cursief. Waarom, waarom besteden we nog steeds uren aan het leren schrijven en lezen van cursieve letters/woorden. Out-dated.
Meer toegespitst op dit schrijven: Het is zekers slecht gesteld met de kwaliteit in de innovativiteit van het onderwijs. Ik vrees dat we zelf onze kinderen de moderne hulpmiddelen moeten tonen. Ik hoop in ieder geval dat tegen de tijd dat mijn kinderen naar de universiteiten (kunnen) gaan, remote studying een normaal principe is.
Wat er precies mis is in het onderwijs heeft niets te maken met analog of digitaal. Het gaat veel verder dan dit. Think outside of the (brain)box
Het gehele systeem is rot tot op het fundament en zou eens tot de grond toe afgebrand moeten worden en opnieuw herbouwd mogen worden, zodat jonge individuen:
1 – niet GEDWONGEN worden om te leren tot hun 18e
Dat is gelijk een jeugdgevangenis, opvoedingskamp
2 – zelf de keuze hebben WAT ze willen leren
Waarom bepaalt de staat wat we mogen leren en wat niet?
3 – ondersteund worden in hun EIGEN groei door de school
Ontwikkelde mensen zijn veel gelukkiger, gezonder en productiver als ze uit vrije wil een bijdrage kunnen leveren aan deze maatschappij, en niet meer gedwongen worden in loonslaverij arbeidsverbanden
Het klaslokaal ruikt…
naar een jeugdgevangenis, psychiatrische inrichting, waar je – als jong en “vrij” individue – de eerste 18 jaar bewust afgericht en hersenvergift word en iedere vorm van eigen creatieviteit en denkproces structureel vernietigd word, om daarna te kunnen dienen als “produktievee” in bedrijven en fabrieken voor de belangen van een ander.
Het huidige overheids onderwijs-systeem?
== Weapen of Mass (creativity / intelligence) Destruction met overheidssteun 😉
Meer zelf leren hierover? (Engelstalige website)
http://www.johntaylorgatto.com/underground/toc1.htm
“The Underground History of the American (en dus ook nederlandse) Education…”