Thuiswerken wordt steeds meer geaccepteerd. Het betreft echter een eerste stap in de volledige benutting van het thuiswerken. Ruim de helft van de organisaties biedt op de thuiswerkplek niet dezelfde functionaliteit als op de kantoorplek, blijkt uit onderzoek van MarketCap.
Zowel het bedrijfsleven als de overheid heeft thuiswerken prominent op de agenda staan. Een belangrijke reden hiervoor is het almaar toenemende fileleed en de kosten die hiermee gemoeid zijn. Voorlopig is er geen zicht op verbetering zo lijkt het: "het tijdverlies in files neemt verder toe dan de verkeersomvang" staat te lezen in de Mobiliteitsbalans 2008 van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Uit onderzoek van MarketCap, in samenwerking met leverancier van bedrijfscommunicatie oplossingen NEC Philips blijkt dat ruim 87% van de organisaties in Nederland met 20 of meer werknemers een deel van het personeel thuiswerken toestaat. Sectoren die vooroplopen zijn de financiële dienstverlening en telecom, utilities en media. Binnen de financiële dienstverlening geeft ruim 96% van de bedrijven aan dat een deel van het personeel beschikt over een thuiswerkplek. Binnen de sector telecom, utilities en media bedraagt dit percentage zo’n 94%. Sectoren waar beduidend minder bedrijven medewerkers de mogelijkheid tot thuiswerken bieden zijn de sector handel en transport (76%) en de gezondheidszorg (78%). De lagere percentages hangen natuurlijk ook samen met de aard van de werkzaamheden.
In het onderzoek valt op dat bedrijven met 20 tot 50 werknemers minder vaak mogelijkheden bieden voor thuiswerken. Maar als er eenmaal sprake is van thuiswerken binnen de mkb-bedrijven beschikt een groter deel van het personeel (28%) over een thuiswerkplek dan bij grote bedrijven (23% bij bedrijven met meer dan 500 werknemers).
Ruim de helft van de organisaties die thuiswerken toestaan geeft aan dat de thuiswerkplekken niet opgenomen zijn in het communicatieplan van de organisatie. Werknemers beschikken thuis niet over dezelfde functionaliteit als op de kantoorwerkplek. Opnieuw vallen de sectoren telecom, utilities en media en financiële dienstverlening op in positieve zin. Ruim 55% van de organisatie binnen de sector telecom, utilities en media geeft aan dat thuiswerkers over dezelfde functionaliteit beschikken als op kantoor. Voor de financiële dienstverlening bedraagt dit percentage 51,8%. De publieke sectoren ( overheid, onderwijs en gezondheidszorg) blijven duidelijk achter als het gaat om het beschikbaar stellen van functionaliteit voor de thuiswerkers. Iets meer dan een kwart van de overheidsorganisaties (27,6%) biedt thuiswerkers dezelfde functionaliteit als op de kantoorwerkplek. Voor de sectoren onderwijs en gezondheidszorg bedragen deze percentages respectievelijk 29,2% en 31,4%.
Overigens geeft ruim 42% van de organisaties waar de thuiswerker niet beschikt over dezelfde functionaliteit als op kantoor wel aan dat dit op termijn zal veranderen. Vooral de sector telecom, utilities en media zal op termijn thuiswerkers dezelfde functionaliteit ter beschikking stellen. De handel en transportsector is duidelijk minder overtuigd van de toegevoegde waarde. Slechts 21% van de handel- en transportorganisaties, waar thuiswerkers niet over dezelfde functionaliteit beschikken als op kantoor, zullen hier op termijn verandering inbrengen.