Ict-medewerkers binnenhalen is een uitdaging, maar ze binnen houden is een vak apart. Toine Al, voormalig hoofdredacteur van P&O-vakblad IntermediairPW geeft in ‘De introductiegids' tips voor het inwerken van nieuwe medewerkers.
Het is belangrijk dat ict'ers goed ingewerkt worden wanneer zij aan een nieuwe baan beginnen. De kans dat medewerkers de organisatie verlaten, is volgens Toine Al veel groter als zij na twee maanden nog geen binding met het bedrijf hebben. In de introductiegids geeft Al bedrijven inwerktips zodat zij actiever aan het socialisatieproces van nieuwe medewerkers kunnen werken. Volgens hem is het met name voor ict-detacheerders van belang vanaf dag één te werken aan de binding tussen medewerker en organisatie.
Moederbedrijf
"Consultants worden meestal al na één of twee dagen gedetacheerd bij een klant. Als er in die eerste dagen niet veel aandacht naar ze uitgaat, krijgen deze medewerkers nooit binding met het moederbedrijf", zegt Al. In zijn boek bespreekt hij onder andere het introductiebeleid van ict detacheringsbedrijf Andarr. "Andarr organiseert iedere maand een bedrijfsuitje. Dat zijn de weinige momenten dat iedereen elkaar ziet. Wanneer je dit niet regelmatig doet, passen werknemers zich aan aan het bedrijf waar zij gedetacheerd zijn en vergeten zij de waarden en missie van het bedrijf waarvoor zij werken."
Maar eigenlijk vallen alle ict'ers volgens Al in een buitencategorie. "Nieuwe medewerkers bij expertorganisaties waaronder bijvoorbeeld advocatenkantoren en ict-bedrijven hebben vaak langer tijd nodig om deel uit te gaan maken van een organisatie. Vaak worden deze medewerkers ook meer in het diepe gegooid. Doordat de contactuele eigenschappen bij ict'ers vaak wat minder zijn, is het extra belangrijk dat er veel tijd en aandacht is voor het socialisatieproces. Een medewerker die weet hoe de organisatie werkt, kan zich daarna concentreren op het onder de knie krijgen van zijn taken."
“Doordat de contactuele eigenschappen bij ict’ers vaak wat minder zijn”
Leuke aanname van de schrijver, maar mag ik vragen waarop is dit vooroordeel gebaseerd?
“Vaak worden deze medewerkers ook meer in het diepe gegooid.”
Dit geeft nu precies aan hoe er met mensen in de ict-sector word omgesprongen.. gelijk een stuk hardware.
Een computer (ook een ict assest) kun je immers kopen, software erop, aanzetten en ermee aan de slag gaan, zonder er verder naar om te hoeven kijken.
Jammer genoeg voor vele ict_bedrijven, werkt dit niet zo bij “the human ict assets” die zij in dienst nemen. Zij hebben idd meer aandacht nodig om te wennen en zich te binden aan het bedrijf wat ze in dienst neemt.
Dat vraagt van het bedrijf om de uitdaging te gaan en te groeien op HRM gebied. Om hierbij niet alleen te kijken naar “het kostenplaatje van de nieuwe human assest” op de HRM account balance sheet, maar ook naar de intentie en de motivatie van de mens achter alle stropdassen, 3delige-grijslagen en certificaten 😉
“Ict is en zal altijd mensen-werk blijven.”
ICTers zijn per definitie dus contactarme “nerds”?
Zo lees ik dit in ieder geval.
Er zijn vaak types bij die niet vooraan in de kroeg staan, maar om ze allemaal zo af te schilderen lijkt me een beetje overdreven.
Overigens lijkt me een verwelkoming, zoals op de foto, wel erg prettig. Vast ook allemaal nerds, die dames?
Tja, blond…
Tja Toine, als je meer dan 10 jaar beta hebt gestudeerd heb je nu eenmaal ook je andere hersenhelft leren gebruiken en niet alleen je mond.
En ondanks al die incommmunicado eigenschappen zijn die nerds toch in staat om niet alleen geld genoeg voor zichzelf te genereren maar ook die hele HRM afdeling van jou te betalen. Graag gedaan overigens hoor!
Ongelooflijk eigenlijk dat dit nieuws is. Zou sporten nog gezond zijn?