Softwareleverancier Exact heeft de schade door de kredietcrisis kunnen beperken door vroegtijdig hard in te grijpen. Het bedrijf boekte een omzetstijging met 3,5 procent tot 261 miljoen euro bij een winstdaling van 5,8 procent tot 36,8 miljoen euro.
Softwareleverancier Exact uit Delft heeft de negatieve gevolgen van de kredietcrisis in 2008 weten te beperken door vroegtijdig en hard in te grijpen in de kosten. Een reorganisatie en een vacaturestop vanaf augustus 2008 hebben het aantal medewerkers met tien procent verminderd tot onder 2500. Begin 2008 begon het bedrijf al te besparen op reizen en algemene uitgaven.
Het bedrijf kreeg de gevolgen van de crisis vooral voor zijn kiezen in de vorm van een daling van de omzet uit nieuwe klanten. Door de focus binnen de organisatie te verleggen naar omzet uit bestaande klanten, kon een deel van die daling worden gecompenseerd. In oktober viel de licentieomzet voor het eerst terug, in november en december 2008 lag het resultaat aanzienlijk onder dat van 2007.
Een lichtpuntje was de verdubbeling in het aantal abonnees van het product Exact Online tot ruim 7.500. Ongeveer vijftienhonderd boekhoudkantoren werken inmiddels met dit SaaS-product en bevelen het aan bij hun klanten.
Omzet
De omzet uit licenties daalde met 4,1 procent naar 74,3 miljoen. De omzet uit onderhoudscontracten steeg met 3,5 procent naar 129,6 miljoen euro. De omzet uit diensten steeg met 15,3 procent naar 57,1 miljoen euro. Hierin speelde de bijdrage uit de overname van het Canadese Longview Solutions in 2007 een belangrijke rol.
Voor het komende jaar waagt Exact zich niet aan financiële voorspellingen. Het bedrijf zegt een goede stevige financiële buffer te hebben. Eind 2008 had het bedrijf 44,7 miljoen euro aan contanten in kas.