De verkoop van Emerce is vandaag afgerond. Uitgever Gijs Vroom neemt de website, het magazine en het event eDay over van VNU Media via een management buy-out. Met ingang van maart is Emerce officieel in nieuwe handen.
VNU Media en nieuwe eigenaar Vroom hebben zojuist op de redactie bekendgemaakt dat Emerce wordt verzelfstandigd. Vroom is voor de management buy-out (mbo) een samenwerking aangegaan met Jan Lokhoff en Martine de Knoop van de Reisrevue Groep, uitgever in de reisbranche en zelf in 2008 uitgekocht bij Reed Business.
Het team van Emerce zal zich vestigen in Hilversum, in het pand van Reisrevue Groep. Alle medewerkers van Emerce verhuizen mee. Over de verkoopprijs worden geen mededelingen gedaan.
“De verzelfstandiging van Emerce door een management buy-out onderstreept ons vertrouwen in een versterkte, autonome ontwikkeling van dit merk in een team met volledige focus", reageert Erik Hoekstra, ceo van VNU Media. "Een merk zoals Emerce komt het beste tot zijn recht in een kleinere organisatie. Wij hebben het volste vertrouwen in een goede toekomst van Emerce onder leiding van de huidige uitgever Gijs Vroom.”
Gijs Vroom is blij met de beslissing om zelfstandig verder te gaan. “VNU Media heeft ons de laatste jaren de gelegenheid geboden om een sterke groei door te maken en een solide basis te leggen. Tegelijkertijd heeft Emerce altijd de behoefte gehad om zelfstandiger en sneller te opereren. Die kans krijgen wij nu door deze management buy out. Dat geeft ons een volledige focus op de titel, haar lezers en klanten.”
Eind november maakte Emerce bekend dat eigenaar VNU Media het blad in de etalage had gezet. Sindsdien is er veel gespeculeerd over mogelijke overnamekandidaten. De andere twee VNU-titels in de etalage (Management Team en Sprout) zijn nog niet verkocht.
Foto: Guido van Nispen (CC)