Ict'ers die als externe werken bij een bedrijf hebben kans dat ze volgend jaar hun klus kwijtraken. Bedrijven willen hun eigen ict-personeel behouden en gaan vooral snijden in de inhuur van externe medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG IT Advisory.
Het merendeel van de Nederlandse bedrijven verwacht het komende jaar geen ict'ers te ontslaan. Uit onderzoek van KPMG IT Advisory blijkt dat bedrijven vooral gaan snijden in de inhuur van extern personeel.
"Bedrijven willen het eigen talent vasthouden. Ze hebben jarenlang goed ict-personeel geworven. Dat laten ze niet zomaar gaan", zegt Jan de Boer, partner bij KPMG IT Advisory. Ongeveer twaalf procent van de gevraagde ondernemingen verwacht hoogstens vijf procent van de eigen ict-medewerkers te ontslaan.
Zzp’ers en detacheerders
KPMG denkt dat er vooral voor zzp'ers en detacheerders een lastige tijd aanbreekt. De Boer: "Als ict-dienstverleners deze periode gebruiken om bijvoorbeeld te investeren in verdere training en opleiding, kan de it-sector uiteindelijk sterker uit de crisis komen."
De uitkomsten van KPMG komen overeen met de ontwikkelingen in de markt. Dienstverlener Ordina gaat 350 banen schrappen en kiest daarbij vooral banen van externen. De vijf grote dienstverleners hebben hun externen gevraagd om een lager tarief. De klanten zouden daar om vragen. ING en KPN hebben lagere tarieven aan hun leveranciers gevraagd.
Ik denk dat m.n. bedrijven in uitzonderlijke situaties anders moeten omgaan met hun maatregelen dan mensen te ontslaan. Ze geven (misschien ongemerkt) een signaal van verslechtering af en stimuleren daarmee juist verder de economische neergang. Daarnaast zullen mensen vanuit hun verslechterde situatie de hand op de knip houden en zal zo een verdere afname van de vraag naar producten plaatsvinden. Geen rocketscience.
Mijn advies is: geen mensen ontslaan en het bedrijfsbeleid op >1 jaar instellen i.p.v. korte termijn.
Pradiep
Wijs gesproken. Hoop dat D.D. dat ook vindt.
We zijn 1 van de rijkste landen ter wereld. En nu maken we elkaar gewoon gek.
In de eerste regel van het artikel staat “volgend jaar”. Is dat 2010? (dan geloof ik het hele artikel niet, de markt voor externen is zo wisselend dat er nog geen zinnig woord over te zeggen is.)
Of toch 2009? Graag wat meer zorgvuldigheid aub.
Ik begrijp de ophef niet. Externen worden toch voornamelijk ingehuurd om TIJDELIJK een klus te doen? Of op basis van capaciteit danwel kennis. Natuurlijk wordt die inhuur stopgezet in slechtere tijden! Het is nu aan de sales organisaties van die detacheringsbureaus om deze mensen weer aan de slag te helpen. De goede bedrijven lukt dit, de slechte niet, ziehier een natuurlijk schiftings proces!
Ik denk dat veel bedrijven die zzp-ers inhuren zichzelf een grote dienst zouden bewijzen door te letten op de marges die door recruiters worden gevraagd. Daar zit veel verschil in (en m.i. niet altijd terecht). Betrek daarbij ook eens voor welke periode een recruiter mee mag blijven profiteren van een goede match. Uiteindelijk is het wel de zzp-er die het resultaat waarmaakt.
Over het algemeen zijn zzp-ers goed toegerust qua kennis en vaardigheden; ze moeten zelf zorgen voor hun eigen continu?teit.
Het is begrijpelijk dat bedrijven liever besparen op externe IT-consultants, dan dat ze eigen personeel op straat zetten. Uit onderzoek van Unit 4 Agresso onder IT-managers blijkt dat maar liefst zeven op de tien Nederlandse IT-managers wil besparen op externen.
Dat is echter niet zonder risico. Het zelfde onderzoek laat namelijk zien dat maar liefst tweederde van de IT-managers externe consultants nodig heeft om aanpassingen door te voeren in het ERP-systeem. Bedrijven moeten er daarom voor oppassen dat ze straks met een IT-systeem zitten dat niet kan mee veranderen met de organisatie. Zeker aangezien er door de huidige crisis nogal wat veranderingen op touw staan, zoals reorganisaties. Het is daarom nu belangrijker dan ooit om te kunnen vertrouwen op flexibele systemen, die eenvoudig door eigen personeel kunnen worden aangepast. Ook na de implementatie. Wie investeert in een systeem dat gemakkelijk is aan te passen na de implementatie, zal nooit zo afhankelijk worden van externe consultants en beter kunnen reageren op veranderingen in de markt.
Plus: vaak blijkt dat de productiviteit van een externe een factor 2 zo groot is dan die van een interne. Daar waar de internen wekelijks tig onnodige overlegjes hebben, draait de externe stug 40 uur pweek door. Ergo: gooi er liever wat van die trage interne gasten uit en behoud je productieve externe medewerkers! Vooral overheids-internen zijn niet vooruit te branden…. heel veel discussie en bla bla maar niks produceren….
De Externe: Wat een onzin. ‘Overlegjes’ van internen bij voorbaat af doen als ‘onnodig’ zegt genoeg over je eigen: Je kijkt blijkbaar niet verder dan je eigen werk en weet dus ook niet wat er speelt binnen je afdeling/bedrijf. Als jij slechts de opdrachten uitvoert die op je bureau terecht komen kun je inderdaad 40 uur per week dedicated je opdracht uitvoeren. Als je een visie hebt en mee wil praten/denken over oplossingen, de toekomst etc. dan heb je nou eenmaal wel eens een ‘overlegje’ nodig. Maar blijf jij maar lekker produceren op je eilandje, dan blijft het leuke werk voor de internen over 🙂
Carl: je beschrijft hier haarscherp wat een interne het leukst vind, namelijk overleggen om te overleggen. Ga vooral zo door en graaf je eigen graf. Zodra er op kwaliteit en kwantiteit afgerekend gaat worden, vlieg je er als 1e uit.
Dit is ook typisch de reden waarom bedrijven massaal al het ICT werk uitbesteden: dan worden tenminste meters gemaakt.
@De Externe: Het maken van meters, zoals je dat noemt, klinkt toch een beetje als het rennen van een kip zonder kop. Maakt niet uit als je drie keer op en neer rent, als je maar rent. Ik zou bijna denken dat je per afgelegde meter betaald wordt.
Ik werk (ook) als een externe, maar een beetje visie in wat je oplevert moet er volgens mij wel zijn. Dat krijg je volgens mij niet van alleen meters maken. Je zal ook wel eens een overleg moeten hebben. Daar geef ik Carl helemaal gelijk in.