Het mislukken van SAP-implementaties is vaak te wijten aan de klant zelf, constateert directeur SAP Nederland Angelique de Vries. SAP kwam verschillende keren negatief in het nieuws, onder meer door mislukte implementaties bij Free Record Shop en provincie Noord-Holland. De Vries beweert dat Free Record Shop heeft toegegeven zelf ook fouten gemaakt te hebben. Noord-Holland legt de verantwoordelijkheid volledig bij SAP en dienstverlener CTAC.
Volgens directeur Nederland van SAP Angelique de Vries realiseren bedrijven zich vaak niet voldoende wat het effect van een implementatie is op hun bedrijfsvoering. “Iedere implementatie van bijvoorbeeld een erp-systeem is ingrijpend voor de gebruikers. Dat geldt net zo goed voor ons als voor onze concurrenten. Als daaraan in de testfase onvoldoende aandacht wordt besteed, als bijvoorbeeld de key users te weinig betrokken worden, dan loop je het risico dat het misgaat.”
De Vries zegt dat Free Record Shop heeft toegegeven zelf fouten gemaakt te hebben. “De oplossingen zijn niet voldoende doorgetest.” Free Record Shop-ceo Hans Breukhoven heeft inderdaad tegen Computable gezegd dat zijn bedrijf zelf verantwoordelijk was voor de problemen rond de implementatie. De interne projectleider van de provincie Noord-Holland legt de verantwoordelijkheid echter volledig bij SAP zelf en CTAC, de dienstverlener die de implementatie begeleidde.
Monitoren
Om te voorkomen dat implementatietrajecten mislopen is SAP volgens De Vries vorig jaar gestart met het Quality Insurance Programma. “We hebben besloten om vaker de thermometer in projecten te stoppen. Door projecten continu in de gaten te houden worden eventuele problemen in de kiem gesmoord. We kijken samen met de partner steeds of de implementatie wel op de goede weg zit. En als dat niet het geval is, bedenken we hoe we kunnen helpen. Want we willen altijd graag nieuwe succesverhalen schrijven die we samen met onze partners in de markt kunnen laten horen. Het is wel waar dat je kunt leren van fouten, maar we leren liever van dingen die goed gaan.”
De Vries zegt dat “veel meer” projecten goed verlopen dan dat er mislukken. “We werken misschien wel aan duizend projecten per jaar en het overgrote deel daarvan gaat goed. Helaas is het zo dat negatief nieuws nu eenmaal meer aandacht krijgt dan positief. En dan is de kop makkelijker gemaakt dan de inhoud.”
Het maakt inderdaad niet uit of je een ERP implementeerd van SAP, Oracle, People Soft, of Navition. Er is maar een groot verschil; De implemenatie- en beheer-kosten zijn bij SAP met zijn peperdure adviseurs drie maal hoger als bij de andere.
Ongelofelijk dat SAP zich handhaafd. Weg ermee…..
Natuurlijk maakt de klant fouten zoals ook SAP.
Alleen leert SAP er niets van met al die klanten die ze hebben.
Wat een intens slecht en tendentieus artikel.
kan het zijn dat de Saas lobby de overhand krijgt binnen Computable en dat de artikelen daarom wat minder objectief worden ?
Ik zit nu 15 jaar in het SAP vak en na mij mening zit de waarheid in het midden. Klanten laten zich vaak niet goed informeren over de consultants die ze binnen halen. Er wordt niet gekeken naar het niveau van de consultants en de historie van de consultancy partij. De laagste prijs is vaak doorslaggevend bij het gunnen van het project. Er worden vaak geen afspraken gemaakt over de kwaliteit aangezien inkoop, in opdracht van de financi?le directeur, deze beslissing neemt. Hierdoor kunnen de opdrachtnemer consultants op de projecten kwijt die net van school komen of de consultants die het afgelopen jaren niet zijn bijgeschoold. Dit terwijl de ontwikkelingen in SAP razend snel veranderen. Uit kostenoverwegingen en drukte van de eigen medewerkers worden vaak ook door de klant niet de juiste mensen vrijgemaakt. De ingehuurde consultants krijgen hierdoor veel vrijheden. Dit alles is een zorgwekkende ontwikkeling. SAP probeert dit al jaren aan te pakken door te eisen dat consultants zijn gecertificeerd en het starten van het Quality Insurance Programma. Mevrouw De vries heeft hier dus wel een punt. Helaas zijn dit geen criteria waarop de projecten door de klant worden beoordeeld. Klanten, maar ook SAP nemen hierin na mij mening onvoldoende actie. Er zijn veel ongekwalificeerd SAP consultants actief. De producten portfolio van SAP de afgelopen jaren sterk uitgebreid, maar SAP heeft onvoldoende bekend gemaakt dat dit andere eisen stelt aan de implementatiepartner van deze producten. SAP Proces Integration is wel degelijk een ander product dan SAP ERP. Daarnaast kiezen klanten liever voor een lage prijs of hun eigen sap leverancier dan voor een duurdere gecertificeerde specialist op de nieuwe gebieden. Het wordt tijd dat zowel de klanten, de implementatiepartners, sap en de consultants dit gaan begrijpen.
Provincie Noord Holland??? De provincie die tientallen miljoenen euro’s heeft staan bij de IJslandse bank Landsbanki?? En die provincie heeft nu ook haar IT niet op orde en SAP heeft het gedaan? Wiens reputatie is hier nu in het geding!
Uiteindelijk betaalt de klant vette rekeningen aan (meestal) tussenpartijen, die de parkeerplaats van de klant volparkeert met Polo’s en de net afgestudeerde, template- gedrilde bestuurders aan senior managers laat vertellen dat hoe het allemaal moet. Vaak wil de klant niet anders: alleen topmanagement wil verandering, middenmanagement heeft i.v.m. haar eigen carri?rekansen alleen baat bij een stabiel speelveld, zonder al teveel change management. De kroonprinsen houden hierover uiteraard gevoegelijk hun mond richting topmanagement. Niets fijner vervolgens als je een onervaren consultant met veel theater kunt executeren als het mis gaat. Als zelfs dat niet helpt, dan kun je te langen leste altijd Oracle/SAP/ Microsoft/ you name it nog de schuld geven. Wellicht als ik de volgende keer een ongeval veroorzaak ook maar naar de fabrikant van mijn auto wijzen? De klant is dus (zwart-wit) z?lf eindverantwoordelijk: als topmanagement zelf niet temperatuurt en (echte) actie onderneemt, wat verwacht ze dan van haar leenheren die de betrokken afdelingen managen? Daarnaast nog een bericht voor Truus Sampimon: voor het plaatsen van een (inhoudelijk correcte) titel boven je artikel bestaan er cursussen?
Een klant is altijd primair verantwoordelijk voor wat deze wil aanschaffen.
Een leverancier wil altijd verkopen.
Sommige leveranciers beschermen de klant meer tegen zichzelf dan anderen.
SAP beschermt haar klanten schijnbaar niet en lijdt nu indirect schade.
Beste lezers,
Vele ongenuanceerde reacties alhoewel ik die van dat Angelique blond is nog wel aardig vindt….. In de kern heeft Angelique, zeker vanuit het SAP standpunt, gewoon gelijk aangzien als de software bij de ene klant goed werkt er geen specifieke reden is waarom het bij de andere klant niet goed zou werken. Het gaat om de samenwerking tussen klant en implementatie partner waarbij het goed inzetten van de SAP software centraal staat. Hierbij kunnen velen dingen fout gaan maar bij de juiste aanpak zal een betere bedrijfsvoering tegen lagere kosten het gevolg zijn. Zeker in deze tijd iets waar een bedrijf naar zou moeten streven. Ik kom dit graag persoonlijk uitleggen bij iedere organisatie die op dit moment bezig is met de keuze of implementatie van bedrijfssoftware.
Prettig weekend,
Bart Hogendoorn
Oud directeur SAP NL en nu bij Ctac
Bart, dat uitleggen doe je dan zeker tegen een uurtarief van 120 eur per uur, eventuele mislukte implementaties gegarandeerd.
Sorrie hoor, Ik kan gewoon niet begrijpen dat iemand van dat niveau die uitspraak doet, mits ze uiteraard juist verwoord is zoals de kop schetst. Mocht dat zo zijn, dan graaf naar mijn mening uiteindelijk je eigen graf.
Jammer Bart, je had als hele dure “zetbaas” bij Ctac beter buiten deze discussie kunnen blijven. Je komt absoluut niet (meer) geloofwaardig over als oud en huidige directeur van de 2 lijdende voorwerpen in deze!!