Soa-softwareleverancier Tibco zegt vooralsnog weinig te merken van de economische situatie. Het behaalde in 2008 een recordomzet. Maar, zegt marketingmanager Ram Menon, service oriented architecture is een modewoord en moet in de directiekamer zo weinig mogelijk genoemd worden.
Ict'ers moeten de term service oriented architecture niet in de directiekamer gebruiken om financiering voor soa-projecten los te krijgen. "We moeten loskomen van het modewoord", zegt marketingmanager Ram Menon van Tibco.
In tijden van een economische crisis is het voor een ict-professional lastig uit te leggen aan de directie dat je geld nodig hebt voor een service oriented architecture (soa). Merken jullie dat?
Soa is een modewoord. Dat moet je niet gebruiken in de directiekamer. Het maakt deel uit van een veel grotere oplossing, die dingen aan elkaar koppelt. Eigenlijk is een componentgebaseerde architectuur.
In de directiekamer moet je uitleggen wat de output is. AT&T gebruikt soa bijvoorbeeld voor een snelle distributie van de iPhone. De oplossingen die daar worden gebruikt kun je ook een model driven architectuur of business process management (bpm) noemen. Maar wat het kan, is voor de directie het belangrijkste.
Grootste winst
Het lijkt erg rustig rondom Tibco. Is dat zo?
Nee, zo rustig is het niet. We hebben net onze jaarcijfers bekend gemaakt en een recordomzet gedraaid van 645 miljoen dollar. Daarnaast hebben we de grootste winst in jaren behaald.
Hoe kijken jullie tegen de economische situatie aan?
We hebben net nieuwe producten op de markt gebracht. We zijn voorzichtig optimistisch.
Hoe bekend zijn jullie in de markt?
We bestaan al lange tijd en hebben een aantal grote bedrijven als klant. In Nederland is dat bijvoorbeeld KPN. Ook Rabobank en ING gebruiken onze software. Met ABN Amro doen we al zo'n tien jaar zaken.
Naar welke kijkt een klant voordat deze met jullie in zee gaat?
IBM komen we meestal tegen. Dat is onze grootste concurrent. BEA Systems zien we steeds minder.
We hebben altijd geconcurreerd met IBM. Maar onze software is makkelijker te gebruiken en te integreren. We hebben niet zoveel overnames gedaan dat onze producten niet met elkaar samenwerken. Alles is door ons van de grond af opgebouwd.
Bovendien is soa onze enige focus. Al het geld dat we uitgeven aan onderzoek en ontwikkeling wordt dat in soa gestoken.
Willen jullie technologie kopen? Welke?
We willen technologie zelf bouwen. Dat doen we meestal.
En staan jullie zelf open voor een overname?
Het is een leuk onderwerp voor aan de borreltafel. We concentreren ons op het werven van meer klanten. Dat doen we door klanten te werven in de opkomende markten. We zijn een onderneming met aandeelhouders. Maar we concentreren ons op de huidige bedrijfsvoering. We willen winstgevend zijn. En dat kunnen we alleen door meer klanten te werven.