Tele2 Nederland wist in 2008 met minder klanten meer omzet te realiseren. Het Zweedse moederbedrijf boekte in het vierde kwartaal een nettowinst van 85 miljoen euro, mede dankzij betere marges.
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf vanochtend presenteerde. Het bedrijf spreekt vanwege de mondiale economische tegenwind geen financiële verwachtingen uit, maar denkt dat het als aanbieder van goedkoop bellen en internetten kan profiteren van het groeiend aantal koopjesjagers.
In Nederland focust Tele2 meer op winstgevenheid dan op het vergroten van marktaandeel. Die strategie lijkt zich uit te betalen.
De winst voor rente en belasting steeg in 2008 tot 5,8 miljoen euro. Het jaar ervoor schreef Tele2 nog rode cijfers met 24 miljoen euro negatief resultaat. Het bedrijfsresultaat steeg in een jaar met 32 procent tot 115 miljoen euro.
De Nederlandse omzet over heel 2008 kwam uit op 597 miljoen, een toename van 46 miljoen in een jaar. Ongeveer de helft daarvan, 276 miljoen euro, kwam uit de verkoop van ADSL-abonnementen. Ruim honderd miljoen euro kwam uit mobiele telefonie en 144 miljoen uit telefonie via het vaste net. De rest is toe te wijzen aan de post overige activiteiten.
Het aantal Nederlandse klanten liep terug van 1,39 miljoen naar 1,2 miljoen. Het merendeel van hen, 458.000, is een mobiele belklant. Dat zijn er 112.000 minder dan eind 2007. Het aantal klanten dat breedbandinternet afneemt steeg daarentegen met 44.000 tot 368.000. Tele2 boekt daar hogere winstmarges mee.
Hoeveel Nederlanders televisie kijken via Tele2’s netwerk meldt het bedrijf niet meer.
Het internationale concern Tele2 zag het aantal klanten met 1,1 miljoen groeien tot 24,5 miljoen, onder wie 17 miljoen mobiele bellers en 4,9 miljoen telefonieklanten op het vaste net. Breedbandinternet wordt internationaal door slechts zo’n 5 procent van alle klanten afgenomen: 1,2 miljoen.
Vorige week kreeg het concern Tele2 nog een kredietfaciliteit van 1,1 miljard euro.
Foto: meanestindian (cc)