Ict-dienstverlener Logica beëindigt voortijdig een ontwikkelklus voor het crm- en transactiesysteem van de tolweg in de Westerscheldetunnel. Opdrachtgever Movenience heeft de opdracht gegund aan de technische automatiseerder Technolution. Dat bedrijf heeft nu alle automatisering van het tolsysteem bij de Zeeuwse tunnel in handen.
De technische automatiseerder Technolution bouwt een nieuw crm- en transactiesysteem voor abonnees van de tolweg door de Westerscheldetunnel in Zeeland. Die opdracht werd in 2007 gegund aan Logica. Naast de ontwikkelklus was een onderhoudscontract van vier tot zes jaar gesloten. Maar dat contract is voortijdig ontbonden.
Volgens een woordvoerder van de Brits-Nederlandse dienstverlener zijn de opdrachtgever Movenience B.V en de dienstverlener door ‘verschil in verwachtingen' in goed overleg uit elkaar gegaan. Verder wil de dienstverlener niet ingaan op de reden van de voortijdige beëindiging van het contract. Opdrachtgever Movenience kan zich in de woorden 'verschil in verwachtingen' vinden. Volgens woordvoerder Ingo de Moor is na de ontwerpfase gezamenlijk besloten om de uitvoer onder te brengen bij een andere dienstverlener.
Het in 2007 opgerichte Movenience B.V bestaat uit N.V Westerscheldetunnel, de Portugese tolexploitant Brisa en infrastructuuradviseur Nedmobiel. De opdrachtgever heeft de opdracht eind 2008 gegund aan projectbureau Technolution. Die Goudse automatiseerder ontwikkelde al een back- en front office systeem voor voertuigdetectie en betalingen. Door de nieuwe opdracht voor het crm- en transactiesysteem voor abonnees heeft het bedrijf de ontwikkeling van het nieuwe Transactie en Informatie Processing Systeem (TIPS) geheel in handen.
Zestigduizend abonnees
De nieuwe opdracht gaat om het beheer van klantgegevens van ruim zestigduizend abonnementhouders. Zij hebben een zogenoemde t-tag aan boord. Dat kastje communiceert met de tolpoort zodat de bestuurder zonder oponthoud kan doorrijden. Het tolbedrag wordt via het transactiesysteem automatisch van de rekening afgeschreven. Voor de zomer van 2009 moet de ontwikkeling van de nieuwe software klaar zijn. Na tests wordt in november 2009 per tolpoort het volledige TIPS systeem ingevoerd. Begin 2010 moeten alle veertien tolpoorten zijn aangesloten.
en weer verprutst Logica een project?
Tjah inhoudelijk wil men niet ingaan op de feiten, duidelijk is dat men ze niet wil noemen om verdere schade aan het adres van Logica wil beperken.
Er is iets aan de hand, dat is duidelijk.
Laat ik een strategisch advies aan Logica geven, misschien een reclamespotje?
De focus van Logica op junior medewerkers en projectmanagers begint zich te wreken. Alle medior & senior vakmensen met inhoudelijke kennis en ervaring hebben de toko al lang verlaten. Zij werden niet gewaardeerd. Inhoud is bij Logica onbelangrijk, want dat is toch makkelijk en kan iedereen toch leren? Nee, de boel managen, daar kunnen ze lekkere uurtariefjes voor vragen en dat scoort dus beter. Helaas werkt het in de praktijk toch net wat anders…..
Wat zegt het over jezelf als je anoniem ongefundeerde reacties post op websites? Ik heb altijd geleerd dat je geen oordeel kunt vellen als je niet eerst beide partijen hebt gehoord, maar goed, misschien ligt het aan mij…
@Robert: Ach tsja, het schijnt hier tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld te zijn om tegen Logica aan te schoppen…zal wel iets met jaloezie te maken te hebben.
Verbazingwekkend hoe mensen buiten Logica menen te weten, hoe het binnen Logica werkt en wat er binnen zo’n groot project in detail zou gebeuren.
Hahh, hier zijn alle stuurlui, ik vroeg het me al af.
Waarom Logica hun deelproject moet overdragen aan een veel kleiner en niet eens in billing gespecialiseerd bedrijf, dat weet ik niet, maar The Expert heeft wel een punt.
Bij Logica werken nu wel erg veel van die Metro-mannen van rond de dertig met ongeveer dezelfde (Microsoft) expertise, visie en dus ook beperkingen. Kritiek uiten kunnen ze wel, maar multidisciplinair werken en kritisch denken vanuit diverse ervaringen, dat zit er bij hen niet in. De ervaren CMG-ers zijn voor het grootste deel bij kleinere detacheringbureaus en bij hun oud-opdrachtgevers gaan werken. Dit is het gevolg van hun personeelsbeleid en kan wel een goede verklaring zijn waarom Logica zo vaak projecten moet staken.
Wat er intern in de projecten van Logica gebeurd weten de outsiders niet. De struikelblokken van Logica zijn blijkbaar de PR en goed leiderschap. Er is toch een verschil met wat bv Sogeti naar buiten brengt.
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/ictbranche/2851829/2379258/deze-economie-biedt-kansen-om-te-groeien.html