Pink Elephant keerde in januari 2008 onverwacht terug op de Nederlandse ict-markt. Een jaar later heeft het bedrijf twintig man in dienst. De grote naamsbekendheid is niet altijd een voordeel, vertelt operationeel directeur Peter Latenstein.
Hoe loopt het?
Bij de start in januari 2008 was het doel te groeien naar een omvang van dertig, veertig man. Dat is niet gelukt, vooral omdat wij bij het werven de lat hoog leggen. Wij zijn nu met twintig man. Maar 2008 is prima verlopen.
Wat is het doel voor 2009?
We willen dit jaar doorgroeien naar een omvang van veertig à vijftig man. Het is nu natuurlijk wel wat moeilijker.
Helpt de naamsbekendheid?
Die helpt zeker. Wij zijn een klein bedrijf, maar hebben een grote naam. Laatst zat hier een sollicitant die vertelde: “Ik hoorde van mijn oom dat jullie een heel gaaf bedrijf zijn”. Maar het kan ook lastig zijn als klanten komen aanzetten met een opdracht die een paar maten te groot voor ons is. De grote naam schept verwachtingen: een grote onderneming, grote budgetten, financiële buffers. Maar we zijn een startende onderneming, met minimale overhead, gezonde ondernemingszin en veel enthousiasme.
Hoe is de sfeer?
Die begint te lijken op die bij Pink Elephant in de jaren negentig, een tijd die ik zelf nog heb meegemaakt. Maar er zijn ook verschillen. Toen wierven wij schoolverlaters zonder ervaring, zeer diverse personen, maar wel allemaal leergierig en open. Nu zoeken wij specialisten met ervaring, opgedaan bij ict-dienstverleners of bij ict-afdelingen binnen bedrijven.
Medewerkers van nu zijn opgegroeid met ict. Ik kan me nog herinneren hoe het was om te werken zonder e-mail, sms, Linkedin, Facebook en Hyves. Overigens willen we in de toekomst met schoolverlaters werken. Belangrijk is medewerkers geen nummers zijn. Persoonlijke aandacht staat voorop.
Hoe is de relatie met Getronics?
Helemaal prima. Bij de start hebben wij afgesproken niet actief onder Getronics-medewerkers te werven. Ach, voorlopig zitten wij elkaar niet snel in de weg. En als het kan werken wij zelfs samen.
Wie zijn klant?
Wij doen opdrachten voor uiteenlopende klanten als ING, de Universiteit van Amsterdam, het Centraal Bureau voor de Statistiek, de Reclassering, Schiphol, verzekeraar Achmea en Gemeente Breda.
Wat voor projecten doen jullie?
Bij het Schiedamse hijs- en bergingsbedrijf Mammoet hebben enkele Pink Elephant-medewerkers de afgelopen periode geholpen bij het verder professionaliseren van het ict beheer. Hier hebben drie collega's aan meegewerkt. Bij ING hebben wij een leuke opdracht binnengehaald om de spinnenwebben uit de ict-organisatie te halen: het opsporen en opzeggen van telefoonabonnementen, huurlijnen en e-mailaccounts die niet meer worden gebruikt. Met ons zusterbedrijf Ideas to interconnect hebben wij ING geholpen bij het Tango-project, de integratie van ING bank met de Postbank. Zo hebben wij enkele duizenden autorisaties van medewerkers gewijzigd.