Novell maakt het vernieuwde partnerprogramma bekend dat een belangrijke mijlpaal is in de terugkeer van het bedrijf naar een partnergericht business model.
Gedreven door aanbevelingen van partners heeft Novell haar partnerprogramma verbeterd om de winstverwachting van partners te vergroten en het zakendoen met Novell te vereenvoudigen. Het nieuwe programma vereist tegelijkertijd van de partners lagere investeringen in sales, marketing en enablement-ondersteuning. De ontwikkelingen binnen het partnerprogramma sluiten aan bij de groeiplannen van Novell op gebied van Datacenter Solutions, Identity & Security Management en End-user computing oplossingen.
Mark-Peter Mansveld, Director Data Center Solutions & Enduser Computing Benelux: "Met dit nieuwe partnerprogramma verwachten we dat ook in Nederland nieuwe en bestaande partners de oplossingen van Novell nog beter onder de aandacht kunnen brengen van hun klanten. Klantorganisaties krijgen zo de kans om kosten te reduceren, beheer te vereenvoudigen en de risico’s te verzachten in deze economisch onzekere tijden."
Het nieuwe, verbeterde wereldwijde partnerprogramma bestaat uit:
Hoger rendement voor de partners
Om de omzet en met name ook het rendement en winstverwachting te vergroten heeft Novell de margestructuur aangepast door de front-endkortingen te herstructureren en nieuwe volumekortingen in te voeren. Novell introduceert ook een registratieprogramma voor overeenkomsten, om zo de marges veilig te stellen via back-endkortingen voor solution providers en system integrators. Daarnaast is een kortingsprogramma ontwikkeld voor partners dat volumeaankopen aanmoedigt met een extra back-endkorting van drie procent voor het verwezenlijken van nieuwe zakelijke doelstellingen.
Kortere terugverdientijd
Novell heeft de opleidingsmogelijkheden uitgebreid met technische trainingen en scholing op het gebied van on-demand sales, zodat het nóg eenvoudiger én kosteneffectiever is om kennis van Novell-oplossingen op te doen. Ook heeft Novell een zogenaamd quick-startprogramma geïmplementeerd waarmee nieuwe Platespin partners hun terugverdientijd kunnen verkorten. Om partners bij te staan bij het opbouwen van een dienstgeoriënteerde onderneming, biedt Novell toegang tot gespecialiseerde trainingen, best practices, methodologie én adviezen van Novell-specialisten.
Vereenvoudigd partnerprogramma
Door productcodes samen te voegen en één prijslijst te voeren verlaagt Novell de administratieve kosten en vereenvoudigt het daarmee het orderproces. Daarnaast heeft Novell de volumekortingen gestandaardiseerd wat veel tijdwinst oplevert bij het onderhandelen over grotere bestellingen.
Sterkere channelorganisatie en nieuw leiderschap
In 2008 heeft Novell de organisatie getransformeerd naar een partnergedreven business model. Dit heeft geleid tot een verviervoudiging van het aantal gespecialiseerde channel sales professionals en een vervijfvoudiging van de investeringen in verkoop- en marketingprogramma’s voor partners.
In januari 2009 werd Javier Colado benoemd tot president van Novell EMEA. In deze functie is hij verantwoordelijk voor alle verkoop- en bedrijfsactiviteiten in EMEA. Hij zal deze nieuwe rol gaan vervullen na het afronden van zijn huidige opdracht: het creëren en lanceren van Novells volgende generatie van het wereldwijde partnerprogramma.
Meer informatie over het partnerprogramma van Novell is te vinden op www.novell.com/partners.