Het merendeel van de Nederlandse bedrijven wil snijden in de ict-kosten. Dat doen organisaties door scherpere tarieven te onderhandelen, de ict-infrastructuur te standaardiseren en minder externe ict'ers in te zetten. Grote projecten worden niet stilgelegd en nieuwe projecten worden kritisch bekeken. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG IT Advisory.
Zeventig procent van de Nederlandse bedrijven hoopt scherpere tarieven te kunnen bewerkstelligen bij leveranciers. Dit moet zorgen voor lagere ict-kosten. Uit onderzoek van KPMG IT Advisory blijkt dat het onderhandelen van scherpere tarieven de belangrijkste methode is voor bedrijven om kosten te besparen. Daarnaast willen ondernemingen de ict-infrastructuur verder standaardiseren. Ook wordt bezuinigd op de inhuur van extern personeel.
Bedrijven gaan verstandig om met bezuinigingen, zegt Jan de Boer, partner bij KPMG IT Advisory. "Er worden geen rigoureuze maatregelen genomen. Meer dan de helft van de bedrijven geeft aan dat de it-kostenreductieprogramma's strategisch doordacht zijn en breed worden gesteund." Er wordt volgens De Boer heel bewust gekeken hoe ict kosten kan besparen. "Ict wordt niet gezien als kostenpost. De waardetoevoegende kant van ict wordt niet vergeten. Bedrijven willen bijvoorbeeld met ict de klantrelatie versterken."
Projecten
Nederlandse organisaties zeggen geen grote projecten stil te leggen om zo kosten te besparen. Wel kijken ze kritischer naar nieuwe projecten, die vaak vertraagd worden uitgevoerd. Bij eenderde van de respondenten vindt heroriëntatie en vertraging in de uitvoering plaats.
Zeventig procent van de bedrijven is nu bezig met het reduceren van de kosten. Tien procent verwacht op korte termijn maatregelen te treffen. Gemiddeld verlagen ondernemingen het ict-budget met tien procent. Het merendeel van de bedrijven geeft aan dat de kredietcrisis de aanleiding is voor de kostenbesparingen. Driekwart van de organisaties verwacht dat de verslechterde economische omstandigheden nog minimaal een jaar aanhouden.
Wanneer komen bedrijven nu een keer wat anders dan lagere kosten te willen hebben voor hun services en lagere prijzen voor hun inhuur. Nu denken jullie vast dat dit weer zo’n IT verhuur bedrijfje dat gaat klagen: helaas.
Het gaat niet om traiefsverlaging. Het gaat hier om de balans tussen kwaliteit, standardisatie en het eigen gerijpte gedrag van de gemiddelde IT manager.
Laat een externe (en dat mag ook iemand uit je eigen bedrijf zijn) nu eens een keer echt goed kijken naar wat alle mensen echt doen. En iedereen die meer kan doen dan dat ?e vandaag de dag doet, mag die uren inleveren. En ajb, luister niet naar die IT manager die hier alleen maar voor zijn “head count” ziut dat iedereen zo belangrijk is in zijn cirkel.
Het bewijs is nu al geleverd: de vraag naar 15000 IT’ers van vorig jaar is nu grotendeels verdwenen. Dat is toch vreemd want alles in de IT doet het nog.
Meer bewijs gaat straks geleverd worden: 1000’en ontslagen in de IT en frapant genoeg zal de IT blijven draaien (misschien een klein Hik-Up-je her en der maar ok, dat komt wel goed)
Oja, de machine parken: die kunnen best langer mee. Een beeld scherm van vandaag de dag slijt haast niet, een PC is ook veel stabieler en ga zo maar door. En qua servers: die zijn de afgelopen jaren alleen maar “over sized” gekocht en kunnen ook nog wel even mee.
En dan die standardisatie: eindelijk houden we op alles te tailoren en om te bouwen omdat mijn business processen zoveel anders zijn dan van iemand anders. Werkelijk wat een verademing: en beste CFO, hier kun je echt geld mee besparen!
Gelukkig maar, IT wordt steeds normaler. Vorig staakten IT’ers nog om meer geld: waar zijn jullie vandaag de dag? Nu allemaal houden ze hun mond houden bij gelijkblijvend loon. Ja, beste schijnheiligen: je zult er toch maar uitgezet worden op dit moment!
Eindelijk wordt het koren van het kaf gescheiden & zullen bedrijven focussen op kwaliteit van de mensen in plaats van de kwantiteit.
Eindelijk is het straks gedaan met de arrogantie van de gemiddelde IT’er: vrees voor de baan (of was die arrogantie al een verkapte vorm van onzekerheid omdat je toch eigenlijk niets anders kunt)
En dan eindelijk: ook de ZPP’ers die nu van een koude kermis gaan thuis komen! Hoge tarieven voor hun vaak mindere kwaliteit.Over uit en voorbij!
Wat een beleving, wat een wereld!
Een ding is zeker, er komt ook wel weer een betere tijd! Laten we dat niet vergeten.
En voor IT land betekent dat veel duidelijke, beheersbare projecten en een eindelijk, echt eindelijk, standardisatie: de PC is straks geen Personal Computer meer maar aan Practical Computer