De Duitse softwareleverancier SAP en zijn gebruikers zijn in gesprek over een aanpassing van het tarief voor onderhoud. In maart 2009 wordt een compromis verwacht, zegt voorzitter Tonnie van der Horst van de Vereniging Nederlandstalige SAP-gebruikers (VNSG).
Gebruikers van SAP-software verwachten in maart 2009 een compromis te bereiken over de tariefstructuur van onderhoudscontracten. Dat meldt voorzitter Tonnie van der Horst van de Vereniging Nederlandstalige SAP-gebruikers (VNSG). “De discussie is nog steeds actueel, de storm die opstak na de tariefsverhoging door SAP in juli is nog niet geluwd.”
SAP kondigde vorig jaar juli aan de tariefstructuur voor onderhoudscontracten te standaardiseren. De eerdere keuze uit drie pakketten – Standard Support, Enterprise Support en Maxattention – werd vervangen door één onderhoudstarief. Volgens gebruikers van het laagste onderhoudstarief betekent dat voor hen een kostenverhoging van 17 naar 22 procent van de licentiekosten.
Prestatienormen
SAP formuleerde in november met zijn gebruikers een aantal prestatienormen die de waarde van het onderhoudscontract objectief meetbaar moeten maken. De resultaten uit een proef worden nu door SAP en de gebruikers geëvalueerd. Dat moet in maart leiden tot een compromis.
“Het is een flinke klus om prestatienormen te vinden die voor iedereen begrijpelijk en werkbaar zijn”, vertelt van der Horst. “SAP-software wordt door klanten op zeer verschillende manieren en onder wisselende omstandigheden gebruikt.”
Compromis
Het compromis zal waarschijnlijk luiden dat een volgende tariefsverhoging voor een klant pas wordt doorgevoerd, wanneer de afgesproken prestatienormen bij de klant zijn gehaald.