ICT~Office wil middelbare scholieren warm maken voor een carrière in de ict. De organisatie moet dat echter niet alleen doen door mannen in pak voor de klas te zetten. Dat vinden Technasia-oprichter Judith Lechner en directeur Cocky Booij van VHTO. Een praktijkopdracht laat zien dat ict niet zo moeilijk is als veel middelbare scholieren denken. Bovendien moeten meisjes anders worden benaderd dan jongens.
Een man in pak voor de klas zetten is niet genoeg om middelbare scholieren warm te maken voor een carrière in de ict. "Alleen een praatje is te weinig", zegt Technasia-oprichter Judith Lechner. Zij ontwikkelde het vak ‘Onderzoek en ontwerpen', dat middelbare scholieren moet laten zien dat bèta en techniek leuk is.
ICT~Office startte onlangs de campagne ‘Alles is.it', die middelbare scholieren warm moet maken voor een carrière in de ict. Onderdeel van de campagne is ‘Ict'er voor de klas'. Lechner vindt het voor de klas zetten van iemand uit de praktijk, geen slecht idee. Maar ze vindt dat er een praktijkopdracht aan vast moet zitten. "Kinderen willen serieus worden genomen. Iemand kan vooraf over de opdracht komen vertellen, maar moet er ook achteraf weer zijn", zegt Lechner.
Weinig impact
Cocky Booij, directeur van VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, denkt dat het voor de klas zetten van een man in pak voor meisjes weinig impact heeft. "Dat zullen ze zelf niet vertellen als je het ze vraagt, maar uit ervaring weten we dat het niet zo goed werkt." Het expertisebureau kiest er daarom voor om meisjes van de middelbare school in kleine groepen met een vrouwelijke ict'er in contact te brengen. "In gemengde groepen trekken meisjes zich terug, terwijl ze in een groep met alleen meiden ook vragen durven stellen. Het versterkt elkaar zelfs."
Middelbare scholieren denken dat ict te moeilijk is, zegt Lechner. "Meisjes zijn sowieso al superonzeker, vooral Nederlandse meisjes." Zij vindt daarom dat je middelbare scholieren moet laten zien dat het niet moeilijk is en dat kan met een praktijkopdracht. Volgens Booij weten meisjes weinig van ict en kiezen ze daarom niet voor een opleiding in die richting. "Door meisjes persoonlijk in contact te brengen met iemand uit de ict-wereld, hopen we dat ze zien dat het niet alleen maar om computers gaat, maar dat er ook veel met mensen wordt gewerkt."
Leer een echt vak. Je kennis veroudert ontzettend snel. Als die niet meer actueel is word je uitgepoept. En vraag je ook eens af of het allemaal nodig is. ICT is alleen maar een middel.
Een beta/techniek opleiding heeft een groot nadeel: het uitvoeringswerk is niet gebonden aan een cultuur en kan dus ook door ‘goedkopere’ krachten worden gedaan. Middelbare scholieren hebben precies door dat cultuurgebonden opleidingen, bijvoorbeeld rechten of medicijnen, veel meer te verdienen is. Dit effect is in de VS al jaren aan de gang waar de ‘blanke’ amerikanen vooral de MBA en aanverwante opleidingen bevolken en de techniekopleidingen vol zitten met amerikanen van chinese en latino afkomst.
Haha.. Hans, als het echt zo makkelijk is… doe het er dan even bij…
Komt echt wel meer bij kijken.
En bij een ‘echt’ vak? Moet je daar dan niet op de hoogte blijven? Natuurlijk wel.. stilstand is achteruitgang..
Wat hebben we in Nederland vandaag de dag nog te bieden aan ict’ers? In rap tempo verdwijnt het werk naar offshore centra in oa. India. De overheid is daar zelf ook debet aan. Bij EU-aanbestedingen is over het algemeen het eerste selectiecriterium de ‘economisch meest voordelige aanbieding’, dus global sourcing. Alleen voor de hoger opgeleiden is er nog werk als ict-architect, business consultant of requirements engineer.
Goed idee; laat enkele vrouwelijke ICT-ers eens een paar x per week lesgeven aan meiden in de klas; laat ze gewoon lekker hobbien aan computers/netwerken; veel hands-on en weinig theorie; laat ze maar een hele “kast” uit elkaar slopen en in elkaar zetten
Tip: bij Damen Shipyards zitten 12 vrouwen op de ICT afdeling en bijna geen kerels; laat een van hen maar een paar x klussen in de klas; win-win situatie
Man in pak voor de klas…..
Alsof een man in pak representatief is voor een baan in de ict?
Ik zit al een aantal jaren in de r&d hoek; bij ons draagt men alleen een pak als men een sollicitatie of begrafenis heeft 😉
Los daarvan: ik denk dat het de kunst is om de jeugd te laten zien wat de toepassingen zijn van ict in hun dagelijkse omgeving.
Iemand die Hyves mee onderhoudt spreekt ze meer aan dan een verhaal over standard Business Reporting en Complexiteitsreductie (het verhaal van de Jager).
Ook de relatie tussen ICT en mobiele telefoons, spelcomputers en ns kaartjes automaten (de dagelijkse dingen) helpt om ze een goed beeld te vormen.
Een andere leuke kan zijn ze een ict-ge?rienteerde excursie te laten doen naar bedrijven/instellingen die veel met ict doen, bijv. een Philips HealtCare, TNO, Thales etc.
In de jeugdgevangenis genaamd “school” leer je niets over het praktijkleven erbuiten, VOEL en ERVAAR je niets anders dan soepellopende laboratoriumoefeningen / “schoolvoorbeelden” waar je geen **** van opsteekt.
– Het verhoogde aantal dropouts en schoolverlaters spreekt hierbij boekdelen!
– Ook de jarenlange discussie om “het gat tussen school en bedrijfsleven” is hier getuige van.
Volgens mij kan ICT-Office beter stoppen op geld te steken in “de bla bla bla imago opbouw” van de ict sector. Alleen maar gepraat zoner resulaat leid nergens toe. tijd voor postieve acties!
Idee-tje voor J.K.De Jager en Ict-Office:
1 – Stimuleer bedrijven om meer OPEN DAGEN te organiseren zodat mensen kunnen kijken in de keuken van je bedrijf.
2 – Laat de mensen weer VOELEN en ERVAREN hoe leuk ict kan zijn in reallife!
3 – Laat ook de industriele automatisering, hardware gedeelte, wetenschappelijke computertoepassingen, real-time ict. aan bod komen
4 – Waar blijven de TV programma’s over dit onderwerp? Transport en Logistiek Nederand heeft het al voor elkaar samen met Veronica 😉 Nu de ict sector nog.
5 – Buiten het Microsoft “Windows” ict_landschap is vele malen meer ICT te beleven dan daarbinnen!
“ICT is everywhere”
Graag reageer ik met enkele feiten. Het actieprogramma ‘alles is .it’ wil jongeren bewust maken dat ICT overal is. Dit gebeurt onder meer via gastlessen op middelbare scholen. Hiervoor staan op dit moment zo’n 100 ICT’ers van veel verschillende bedrijven opgesteld en dit aantal blijft groeien. Ik weet niet of ze allemaal een pak dragen, wel dat zo’n 10% van hen vrouw is (dit komt overeen met het aantal vrouwen werkzaam in de ICT-branche).
ICT~Office kiest juist niet voor een promopraatje maar voor inhoudelijke interactie tussen ICT’er en de jongere. Dit gebeurt in de gastles onder meer met een praktijkopdracht over een ICT-toepassing (gaat verder dan techniek), in te vullen door de individuele gastdocent. Overigens wordt het programma in een later stadium uitgebreid met bezoeken van klassen aan ICT’ers.