De uitdaging voor elke ict-manager die te maken heeft met krimpende budgetten kan prima geslecht worden door het uitbesteden van ontwikkelactiviteiten naar landen binnen Europa (nearshoring). In zeer korte tijd kan een kosteneffectieve uitbesteding van ontwikkelactiviteiten ingericht worden.
Veel ict-managers zullen (onder invloed van de financiële en economische crisis) de komende maanden geconfronteerd worden met een verlaging van hun budget. Tevens zal de business een grotere aanslag op de verandercapaciteit van de ict-afdeling doen omdat zij de financiële en economische crisis het hoofd moeten bieden door het ontwikkelen van nieuwe producten/diensten en het aanboren van nieuwe markten/doelgroepen. De ict-manager ziet zich dus geplaatst voor het dilema 'hoe meer te doen met minder budget?'.
Om met eenzelfde budget meer te doen of met een krimpend budget hetzelfde te doen zijn er uiteindelijk maar twee mogelijkheden die als derde variant ook nog in combinatie met elkaar toegepast kunnen worden:
- Efficiënter werken (verhoging van de productiviteit voor hetzelfde geld).
- Goedkoper werken (gelijke productiviteit voor een lager tarief).
Efficiënter werken
Door efficiënter te werken kan met dezelfde kosten de productiviteit worden verhoogd. Binnen de systeemontwikkeling wordt dit sinds jaar en dag toegepast door het invoeren van nieuwe processen en methodieken voor systeemontwikkeling (denk aan CMM, CMMI, etc. en SDM, DSDM, RUP, etc.) of door het invoeren van nieuwe ontwikkeltalen die een hogere productiviteit leverden (denk aan visual-talen, java, php, etc.).
Het realiseren van kostenbesparing binnen de eigen organisatie door efficiënter te werken heeft in de regel een lange doorlooptijd. Mensen moeten op een andere manier gaan werken dan wel een nieuwe ontwikkeltaal leren. Ze moeten nieuwe processen, methodieken en ontwikkeltalen leren en zich deze eigen maken. Aangezien de mens een gewoontedier is zal dit hele proces altijd veel tijd in beslag nemen en dus lang (gaan) duren.
Goedkoper werken
De meest eenvoudige manier om kosten te besparen is het verlagen van de kostprijs van arbeid. Maar hoe? De Nederlandse ict-markt kent immers nog altijd een tekort aan goed gekwalificeerde ict-professionals en de tarieven gaan (nog) niet echt omlaag.
Efficiënter én goedkoper werken kan snel en adekwaat ingevuld worden door gebruik te maken van hoog gekwalificeerde medewerkers uit Oost-Europa.
Nearshoring leidt direct tot lagere kosten
Om snel resultaat te hebben van efficiënter werken moet de ict-manager dus op zoek naar partijen die de nieuwste processen en methodieken al toepassen en die gemakkelijk in te passen zijn (dan wel de plaats innemen) binnen zijn huidige organisatie. De bestaande organisatie zal dan de regiefunctie goed in moeten (laten) vullen, want ook gesourcede activiteiten dienen goed aangestuurd te worden (niet anders dan de aansturing van interne capaciteit).
Ervaringen vanuit het recente verleden tonen ons dat het outsourcen naar het Verre Oosten lang niet altijd snel tot kostenbesparing leidt. Fysieke afstand, tijdverschillen, culturele verschillen en (mede hierdoor) lange inregeltijden zijn daar debet aan.
Outsourcen naar Oost-Europa (= nearshoring) daarentegen kent deze problemen niet! De cultuur- en mentaliteitsverschillen zijn te verwaarlozen en de fysieke afstanden zijn, indien noodzakelijk (denk aan calamiteiten), snel te overbruggen. Dit alles leidt ertoe dat het inregelen van het nearshoringproces snel en soepel kan gebeuren en wél leidt tot de gewenste en noodzakelijke kostenbesparing.
Nearshoring als project of als additionele capaciteit?
Het gebruik van nearshoring capaciteit kent twee varianten. Men kan de capaciteit inkopen als een project of als additionele capaciteit.
Bij het inkopen als project ligt de totale uitvoering én de aansturing bij de dienstverlener van wie men de nearshoringcapaciteit inkoopt. De klant wordt dan via het reguliere proces van projectmanagement op de hoogte gehouden van de voortgang en de knelpunten. Deze variant vraagt de minste aanpassing van de klantorganisatie.
De andere manier is dat sec capaciteit wordt ingekocht via nearshoring die in te zetten is op verschillende projecten van de klant. Essentieel bij deze wijze van nearshoring is dat de bestaande projectleiders en -managers voldoende ervaring hebben bij het aansturen van capaciteit op afstand. Het is verstandig om daar in eerste instantie een partij bij te halen die reeds ervaring heeft met deze wijze van aansturing.
Meer voor minder budget is mogelijk
Met een goede regie op nearshoring zal de ict-manager een aanzienlijke kostenbesparing kunnen realiseren en kan hij niet alleen zijn financieel directeur tevreden stellen maar daarnaast ook de business omdat hij de businessbehoeften toch kan invullen, ondanks het krappere budget. Een prijsvoordeel tot 50 procent is zeer goed mogelijk.
Beste Mat,
waar is de kennis ‘Azie brengt problemen’ en ‘Oost Europa is gemakkelijk’ op gebaseerd?
Hugo,
Om te beginnen excuses voor de late reactie (druk, druk, druk).
Om in te gaan op je vraag: dit is gebaseerd op ten eerste eigen ervaringen en ten tweede onderzoek vanuit KPMG en ING.
Vanuit de eigen ervaring heb ik jarenlang outsourcing naar India op de kaart proberen te zetten. Ondanks het feit dat India de laatste jaren een kleine culturele verandering heeft doorgemaakt kun je nog steeds merken dat het gat tussen Nederland en India kwa cultuur en het (verstaanbaar) spreken van Engels nog mijlengroot is.
Vanuit de projecten die wij voor klanten gedaan hebben met Bulgarije en Roemenie kan ik aangeven dat cultuur- en taalverschillen er bijna niet zijn.
Klanten zijn allemaal zeer tevreden over de door Bulgarije en Roemenie verleende diensten (een aantal van deze klanten hadden ook al ervaring met outsourcing naar Azie)