Dat ict-dienstverlener Getronics een volle dochter is van KPN is, betekent niet dat de telecomreus al zijn ict-projecten er aan uitbesteedt. “Getronics regelt voor ons wel het werkplekbeheer, maar bij Logica hebben we bijvoorbeeld de applicatieservices ondergebracht”, licht de voorlichter toe.
Dat KPN kortgeleden een groot servicecontract met ict-dienstverlener Logica afsloot, toont dat het telecombedrijf zeker niet al zijn ict-opdrachten neerlegt bij dochteronderneming Getronics. Dat vertelt een woordvoerder van KPN. Op 6 februari werd bekend dat Logica tot 2016 de interne helpdesk van KPN gaat verzorgen.
Wel werkplekbeheer
"Getronics regelt voor ons wel het werkplekbeheer, maar bij Logica hebben we bijvoorbeeld de applicatieservices ondergebracht", licht de voorlichter toe. "Het is zeker niet de bedoeling dat KPN vanaf nu alle ict aan Getronics uitbesteedt." Logica verzorgt sinds de zomer van 2008 het applicatiebeheer en het HR shared service center van KPN. Bovendien kwamen de twee ondernemingen begin februari overeen dat Logica ook de interne helpdesk van de telecomreus gaat verzorgen.
De komende zeven jaar regelt Logica de interne helpdesk voor KPN, dat daarvoor in totaal 21,6 miljoen euro neerlegt. Tot dusver had het telecombedrijf de helpdesk in eigen beheer. De eerstelijns-helpdesk geeft ondersteuning bij vragen over de ruim zevenhonderd ict-systemen die medewerkers van KPN gebruiken. De hulp verloopt telefonisch, via e-mail en via internet. Een deel van de dienstverlening regelt Logica vanuit zijn Indiase vestiging. Dit is voor KPN ‘geen probleem’.