Ict-opleidingen zijn gericht op de inhoud en besteden weinig aandacht aan communicatieve vaardigheden. Dienstverlener Everest startte een opleidingstraject om de werknemers sociaal emotionele vaardigheden bij te brengen of te verbeteren.
Ict-dienstverlener Everest startte onlangs een opleidingstraject om de sociaal emotionele vaardigheden van de medewerkers te verbeteren. "Veel werknemers hebben een ict-gerelateerde achtergrond. Tijdens de opleiding wordt weinig aandacht besteed aan de sociale eigenschappen", zegt fieldmanager Sebastiaan Sloos, die bij Everest verantwoordelijk is voor de begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers.
Het opleidingstraject duurt een jaar. In dit jaar krijgen de medewerkers een aantal vaardigheidstrainingen en een-op-een coachingssessies. Het traject wordt afgesloten met een praktijkopdracht. "Tussen de sessies en trainingen is er voor de medewerkers ruimte om het geleerde in te praktijk te brengen", zegt Sloos.
Kleinere opleider
Het traject is door Everest opgezet in samenwerking met een freelance coach en een opleidingsinstituut. Sloos: "We kozen voor een kleinere opleider. Deze zit er bovenop. We evalueren het opleidingsprogramma veelvuldig." Toch zijn er weinig aanpassingen aan het traject gedaan. "We hebben alleen een les met stijladvies toegevoegd. Bij klanten is er vaak een formele cultuur – we hebben veel klanten in de financiële wereld – terwijl er bij het bedrijf een informele cultuur heerst. We wilden medewerkers hiervan bewust maken", zegt Sloos.
Het verschil met andere sociale vaardigheidstrainingen is volgens Sloos dat de dienstverlener niet alleen waarneembaar gedrag traint, maar ook de onderliggende blokkades probeert op te heffen. "Werknemers vinden het bijvoorbeeld eng om een presentatie te geven voor een grote groep. Wij willen aan de slag met deze drempels, bijvoorbeeld onzekerheid."
Doorgegroeid
Inmiddels heeft de derde groep het opleidingstraject doorlopen. Zij hoeven alleen nog een praktijkopdracht uit te voeren. Sloos: "We zien resultaat. Er zijn al een aantal mensen doorgegroeid naar managementrollen. En waar voorheen projectleiders sceptisch waren, proberen zij nu hun projectmedewerkers op het opleidingstraject te krijgen."
Projectleider Geert Graat doorliep het programma bij de dienstverlener. Hij vindt het geen zwaar opleidingprogramma, maar het kost wel wat eigen tijd. Hij leerde dat hij, als projectleider, de deelnemers in een project de ruimte moet geven om te groeien. "Ik wilde zelf geen fouten maken en liet dat ook niet toe van anderen. Dan geef je anderen ook niet de ruimte om te groeien." In de coachingssessies kreeg Graat aanwijzingen hoe hiermee om te gaan.
Hij heeft het traject bijna afgerond. Binnenkort start hij aan de praktijkopdracht, die door de groep zelf uitgezocht is. De deelnemers gaan via de Internationale Bouworde een Belgische school voor allochtonen opknappen. "We zochten iets dat totaal los staat van de inhoud. Een van de deelnemers kende de vrijwilligersorganisatie waar we nu mee in zee gaan." Graat is verantwoordelijk voor de publiciteit rondom de praktijkopdracht. Graat: "Ik wilde iets anders doen dat wat ik nu doen. Maar het lijkt op elkaar. Ook nu moet ik mensen overtuigen."
ICT’ers hebben vaak bewust gekozen voor exacte vakken omdat ze dit beter kunnen hanteren dan minder tastbare sociale en emotionele aspecten. Maar de professional van vandaag zal meer mee moeten brengen om succesvol te zijn dan vakinhoudelijke kennis. De meeste werkgevers bieden wel allerlei vaardigheidstrainingen aan. Maar vaak liggen er onderliggende blokkades (die mogelijk samenhangen met hiervoor genoemde keuze) die we tot privedomein hebben verklaard. Maar we kunnen ons zelf niet thuis laten. Ons persoonlijk acteren raakt ons dagelijkse werk. Mijn complimenten aan het management van Everest die het lef hebben getoond om over de domein grens te stappen en daadwerkelijk te investeren in hun medewerkers.
ICT’ers hebben vaak bewust gekozen voor exacte vakken omdat ze dit beter kunnen hanteren dan minder tastbare sociale en emotionele aspecten. Maar de professional van vandaag zal meer mee moeten brengen om succesvol te zijn dan vakinhoudelijke kennis. De meeste werkgevers bieden wel allerlei vaardigheidstrainingen aan. Maar vaak liggen er onderliggende blokkades (die mogelijk samenhangen met hiervoor genoemde keuze) die we tot prive-domein hebben verklaard. Maar we kunnen ons zelf niet thuis laten. Ons persoonlijk acteren raakt ons dagelijkse werk. Mijn complimenten aan het management van Everest die het lef hebben getoond om over de domeingrens te stappen en daadwerkelijk te investeren in hun medewerkers.