IT management onderkent de diversiteit in eindgebruikers niet of nauwelijks. Bij veel organisaties erkent of herkent de IT-afdeling niet dat er sprake is van verschillende generaties werknemers binnen de organisatie.
Hiermee erkent of herkent de IT-afdeling derhalve ook niet dat er sprake is van een diversiteit aan eindgebruikers qua eisen, wensen, kennis en kundigheid op gebied van toepassing en toepasbaarheid van van IT. Veel IT-afdelingen zien de eindgebruikers als een soort van homogene massa en leveren dan ook vaak een zeer homogeen product of dienst. Dit leidt onherroepelijk tot een mismatch in vraag en aanbod. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door MarketCap in samenwerking met Inter Acces.
Jongere generaties werknemers zijn vaak meer vertrouwd met het gebruik van ICT dan oudere generaties, welke niet opgegroeid zijn met ICT als een dagelijks onderdeel van het (sociale) leven. Organisaties moeten hier in de toekomst rekening mee houden in het aanbod van ICT faciliteiten.
Na de generatie babyboomers, waarmee geduid wordt op de geboortegolf die in veel West-Europese landen optrad vlak na de Tweede Wereldoorlog, was het de beurt aan generatie X. Deze laatste wordt mogelijk opgevolgd door de netgeneratie welke in toenemende mate opgroeit met de mogelijkheden van ICT. Binnen het onderzoek is uitgegaan van een verdeling in 3 generaties: generatie 1.0 (50 jaar of ouder – welke niet is opgegroeid met ICT), generatie 2.0 (30 tot 50 jaar – welke goed omgaat met ICT) en generatie 3.0 (onder de 30 jaar – welke veelal opgegroeid is met ICT). Het onderzoek is uitgevoerd bij bedrijven met tenminste 250 werkplekken. Daarnaast is de respondentengroep opgebouwd uit een groep IT-ers en een groep welke een management functie bekleedt, anders dan IT (non-IT).
Herkenning verschillende generaties
Een groot deel van de ondervraagde organisaties herkent de indeling in de eerdergenoemde generaties binnen de eigen organisatie. Overall gezien geeft binnen de groep IT-ers iets meer dan een derde van de bedrijven (35 procent) aan dat de indeling van toepassing is op de organisatie. Binnen de groep non-IT-ers bedraagt dit percentage zelfs meer dan 44 procent. Naar branches bezien, blijkt er vooral een gat in herkenning te zijn tussen IT en non-IT binnen de zakelijke dienstverlening en de sector overheid & gezondheidszorg.
Naar organisatie grootte (gemeten naar aantallen werkplekken) bezien, zijn het vooral de grotere organisaties met tenminste 500 werkplekken waar de IT-afdeling de diversiteit in end-user groepen niet onderkent. Het lijkt er dus op dat de IT afdeling binnen veel organisaties in mindere mate erkend (of herkend) dat er sprake is van verschillende generaties werknemers binnen de organisatie met andere eisen en wensen aan de ICT-omgeving. Symen Vlastuin, marktanalist van MarketCap, geeft aan: "Het is algemeen bekend dat jongeren meer en meer gebruik maken van het internet als een sociaal netwerk. De jongeren van vandaag zijn echter ook de werknemers van de toekomst. Bedrijven zullen hier op moeten inspelen, al is het alleen maar om voor nieuwe generaties een interessante werkgever te zijn op een krappe arbeidsmarkt".
Han Dieperink, CTO van Inter Access, voegt hieraan toe: "Het invoeren van nieuwe innovatieve manieren van communicatie heeft ook positieve gevolgen voor de manier van samenwerken en het vergaren van kennis binnen organisaties. Blogging en sociale netwerken (zoals LinkedIn) zijn bij uitstek geschikt om contact te leggen met experts buiten de eigen kennissenkring c.q. organisatie".
Rekening houden met nieuwe generatie medewerkers
Naast de vraag of de indeling naar verschillende generaties van toepassing is op de organisatie is ook gevraagd in hoeverre organisaties binnen nu en 2 jaar rekening moeten houden met deze werknemers in het aanbod van ICT-faciliteiten. Zo’n 34,1 procent van de ondervraagde IT-ers is van mening dat organisaties hier sterk of zeer sterk rekening mee dienen te houden. Andermaal lijkt de non-IT groep zich meer bewust van de opkomst van een nieuwe generatie medewerkers. Circa 41 procent geeft aan dat er binnen nu en 2 jaar sterk of zeer sterk rekening gehouden moet worden in het aanbod van ICT-faciliteiten aan een nieuwe generatie werknemers.
Han Dieperink concludeert: "Bedrijven hebben niet één soort werknemer. De oudste generatie is gewend te opereren in traditionele persoonlijke netwerken. De ‘mid-career’-generatie maakt veelal gebruik van mobiele telefonie en e-mail. De jongste generatie is gewend zichzelf te profileren met weblogs en gebruikt ‘Instant Messaging’-technologie voor hun directe communicatie. ICT-afdelingen moeten differentiëren en hun diensten en investeringen hierop afstemmen".