Heeft u wel eens meegedaan aan een grote aanbesteding bij de overheid? Of een Europese aanbesteding? Ergert u zich ook zo aan de milieuparagraaf? Dat is een wassen neus.
Recent hebben we weer eens meegedaan aan een overheidsaanbesteding. Het blijkt keer op keer een forse tijdsbesteding om de standaarddocumenten met goede informatie te voorzien. Op zich mag je best wat dagen werken aan de gevraagde documenten, want het gaat om veel geld. Maar met één document heb ik veel moeite, namelijk de milieuparagraaf over de 'groene instelling' van je organisatie.
Als communicatiebedrijf gooien we ons papier altijd netjes in de papierbak en het restafval gaat in de grijze container (overigens vind ik dat die grijze container bij ons in Apeldoorn nog steeds ondergronds kan, maar goed dat is een andere discussie). Daarnaast heet ons bedrijf InterCity, wat een aantal van onze medewerkers inspireert om vooral veel met de trein te reizen. Maar om daarvoor een ambitieuze milieuparagraaf op te stellen en die met droge ogen te gaan verdedigen tijdens een aanbesteding, dat gaat zelfs mij te ver.
Het mooiste komt echter nog. De betreffende aanbesteding moet zoals gewoonlijk rond een bepaalde afgesproken tijd ingeleverd zijn. Mijn collega bracht onze inschrijving (geprint in drievoud) in grote enveloppen naar de locatie en zag toen dat nog minimaal twintig andere bedrijven hadden ingeschreven. Sommigen hadden zelfs complete dozen met documenten ingeleverd, het leek wel een papierverhuizing.
Mijn stelling is dat we zo'n milieuparagraaf pas weer serieus gaan nemen wanneer we de aanbesteding gewoon via internet kunnen invullen.
Robert van Vliet is adviseur e-overheid
Waar gaat het nou eigenlijk om? De milieuparagraaf of de papieren aanbesteding?
De aanbesteding is bedoeld om de belastingbetaler te beschermen tegen ongeoorloofde uitgaven. Hiervoor bestaat een proces dat al jaren prima loopt. Een aanbesteding wordt beoordeeld door meerdere personen en of het nou per website wordt ingevuld of op papier wordt afgeleverd, het wordt toch geprint.
Een aanbesteding aanleveren geeft ook direct de mogelijkheid om het bedrijf in netheid te presenteren. Dit is steevast onderdeel van de aanbesteding.
Extra punten pakken op de groene paragraaf? Concretiseer het en bemerk dat het opgepakt wordt. Als importeur van videoconferentieapparatuur hebben wij effectief indirect een positieve bijdrage op het milieu, maar daar bovenop planten wij een boom bij aanschaf van een LifeSize telepresence systeem. Er zijn wel degelijk creatieve, nuttige en ludieke methoden om milieuverantwoorde bijdragen te leveren. Een papierbak is niet voldoende, dit wordt inderdaad door veel bedrijven aangemerkt als green policy.
Ik ben het duidelijk oneens met de stelling, een milieuparagraaf is belangrijk. Onderscheid je maar eens hierop. En op papier, niet via Internet.