Nederlandse SAP-gebruikers staan niet in de rij om de begin februari geïntroduceerde Business Suite 7 van SAP af te nemen. Dat zegt voorzitter Tonnie van der Horst van de Vereniging Nederlandstalige SAP-gebruikers (VNSG).
In Nederland loopt het nog even geen storm voor de in begin februari geïntroduceerde Business Suite 7 van SAP. Veel Nederlandse SAP-klanten werken nog met de voor-vorige versie van de software, de versie R/3. De overige gebruikers zijn al overgestapt op Mysap ERP.
“Nederland ligt iets voor ten opzichte van het wereldwijde gemiddelde, dat ligt op een fifty-fifty-verhouding tussen R/3 en Mysap ERP. Dus iets meer dan de helft van de Nederlandse klanten is klaar om over te stappen. De overigen hebben nog een horde te nemen”, weet Van der Horst, in het dagelijks leven werkzaam bij Rabobank Nederland.
De klanten die klaar zijn om over te stappen staan niet te trappelen, verwacht Van der Horst. “Op dit moment houden bedrijven alle ict-plannen tegen het licht en kiezen die projecten die snel rendement opleveren. Andersoortige projecten leveren op dit moment eerder geld op dan een overstap naar Business Suite 7, vrees ik. Het verbeteren van de gezondheid van het SAP-platform komt de komende tijd bij veel ondernemingen op het tweede plan.”
Cafetaria
De voor gebruikers belangrijkste verandering binnen Business Suite 7 is volgens Van der Horst dat zij functionele verbeteringen uit de zogeheten Enhancement Packs eenvoudiger kunnen implementeren. “Het is eigenlijk een soort cafetaria-systeem: je pakt wat je nodig hebt”, zegt Van der Horst.
De nieuwe versie past binnen de huidige contractstructuur die SAP hanteert. Gebruikers kunnen volgens Van der Horst zonder extra kosten overstappen op de nieuwe release. Veel R/3-gebruikers hebben al wel het recht over te stappen op Mysap ERP, maar hebben daar nog geen gebruik van gemaakt.
Ik verwacht dat weinig bedrijven de stap zullen zetten. De focus van de IT-afdeling ligt op kostenverlaging dan ga je geen peperdure SAP-upgrade doorvoeren. Het probleem van SAP is dat de software zo inflexibel is, dat je bedrijfsprocessen moet aanpassen om het werkend te krijgen. In plaats van andersom
Dat argument gaat niet op voor een upgrade. Dan zijn je bedrijfsprocessen al aangepast.
Maar gelukking zit er vaak geen maatwerk in, is er voldoende support daarop en kost een ipgrade bijna geen inspanning, tijd en geld… en toen ging de wekker…