SAS, specialist op het gebied van Business Analytics, heeft in 2008 een omzet van 2,26 miljard dollar behaald. Dit is 5,1 procent hoger dan in 2007. “We hebben voor het 33ste jaar op rij omzetgroei gerealiseerd, in de slechtste economische omstandigheden tot dusver”, zegt Jim Goodnight, CEO van SAS. “Deze groei valt direct terug te voeren naar onze status als stabiele, private onderneming waardoor we kunnen investeren in lange termijnrelaties met klanten en medewerkers.”
SAS boekte de sterkste groei op het gebied van analytics en datamining. Ook was er veel vraag naar oplossingen die organisaties helpen huidige klanten te behouden en nieuwe klanten te werven, risico’s te managen en processen te optimaliseren.
Karel Kinders, country manager SAS Nederland: "We zien ook lokaal dat organisaties op zoek zijn naar manieren om geld te verdienen én te besparen. De daarvoor benodigde gegevens zijn vaak wel aanwezig, maar worden nog niet inzichtelijk gemaakt. Terwijl juist dit inzicht meer dan ooit een kritische succesfactor is om tot optimale resultaten te komen en een voorsprong te nemen op de concurrentie. SAS helpt hen daarbij. Het feit dat we ook het afgelopen jaar 22 procent van onze omzet in R&D hebben geïnvesteerd, zegt iets over ons committent. Geen enkel ander bedrijf investeert zoveel in het ontwikkelen van Business Analytics."
Stijging verkoopcijfers
De verkoopcijfers voor risk management-oplossingen stegen het afgelopen jaar met 28 procent. Optimization software liet een groei zien van 18 procent. De omzet van analytics en datamining-oplossingen steeg met 15 procent. Ook de bestedingen in branchespecifieke oplossingen van SAS stegen. De grootste groei is hierbij te zien in de utility- en energiesector met een stijging van 27 procent. Goede tweede was de financiële markt, die met 15 procent groeide.
Evenals voorgaande jaren boeken de vestigingen van SAS wereldwijd omzetgroei, waarmee zij bijdragen aan de stabiliteit van het bedrijf. EMEA was daarbij verantwoordelijk voor 45 procent van de omzet. Het groeiende partnernetwerk van SAS speelde een belangrijke rol bij 28 procent van alle verkopen en bij bijna de helft van de vijftig grootste overeenkomsten die wereldwijd werden gesloten. SAS werkt onder meer samen met system integrators als Accenture en CapGemini om klanten oplossingen en expertise te bieden waarmee zij kunnen profiteren van SAS Business Analytics.
Nieuwe klanten
Wereldwijd tekende SAS 2.600 nieuwe klanten op in 2008. In Nederland kozen onder meer OTTO Nederland, Astellas Pharma, Bureau Krediet Registratie (BKR), Prismant en Agis Zorgverzekeringen voor oplossingen van SAS.
"Kopers van IT-oplossingen kijken, gegeven de economische condities, ook zeker naar de stabiliteit van potentiële leveranciers", zegt Henry Morris, senior vice president Worldwide Software & Services Research bij IDC. "Door te blijven groeien in een historisch slechte economische situatie, laat SAS deze stabiliteit zien. Dat alleen al kan SAS kansen opleveren waarbij andere leveranciers, die minder solide zijn, worden uitgesloten."
Investeringen 2009
SAS blijft ook in 2009 investeren in technologie en oplossingen die organisaties helpen hun prestaties te verbeteren. SAS zet de uitrol SAS 9.2 voort en ontwikkelt nieuwe oplossingen op het gebied van fraudebestrijding, inzicht in klantgedrag, risicomanagement en analytics als onderdeel van het Business Analytics Framework.
Daarnaast blijft SAS streven naar maximale duurzaamheid, zowel bij de ontwikkeling van software als bij het uitvoeren van zijn bedrijfsactiviteiten.