Inmiddels is de talentenjacht X Factor weer begonnen waarin personen beoordeeld worden of zij over de gave ‘X' beschikken. Een unieke eigenschap leidt in de regel namelijk naar succes, iets wat we in de ict ook prima zouden kunnen gebruiken. Wat is eigenlijk de X-factor van ict-managers en hoe kunnen zij van deze gave profiteren? Ons nieuwe expertpanel op ons Topic Loopbaan aan het woord.
Net zoals in elke branche zoeken ook ict-bedrijven naar mensen die over speciale kennis beschikken zodat het bedrijf verder geholpen kan worden. Ook voor de hedendaagse ict-manager wordt het beschikken over deze X-factor een steeds belangrijkere voorwaarde voor succes. Wat is nu de X-factor van een ict-manager? Hoe komt het dat de ene ict-manager door zijn organisatie op handen wordt gedragen terwijl een ander constant aan de zijlijn staat? De rol van de ict-manager verschuift steeds meer van oppertechneut naar people manager. Voor een goede people manager is zelfkennis onontbeerlijk. Alleen vanuit een juist zelfbeeld kun je de factoren ontwikkelen die betrekking hebben op het functioneren van je eigen afdeling en het positioneren van jouw afdeling binnen de organisatie.
Wilbert van Beek, directeur, IT-Profile
"Een van de belangrijkste items om je als ict-manager beter op de kaart te zetten is jouw afdeling weten te transformeren van een ondersteunende naar een proactieve unit. Neem het voortouw daar waar het gaat om het vastleggen en afspreken van service levels, voortgangsrapportages met betrekking tot projecten, etc. Te vaak wordt hierin op een reactieve wijze voorzien wat niet meer van deze tijd is. Ict en zeker de ict-manager zal zich proactief moeten verkopen binnen de eigen organisatie en oog moeten hebben voor interne marketing."
Peter Ambagtsheer, assessor en loopbaanadviseur, Mentaspex
"De X-factor is, voor zover ik kan nagaan, een containerbegrip, dat het midden houdt tussen charisma en effectiviteit. Containerbegrippen najagen komt neer op ‘ghost hunting'. Niet doen dus. Veel beter kan je haalbare doelen voor jezelf stellen. Door helder te maken wat je wilt, vergroot je de kans dat je het krijgt. Stel eisen zonder ruzie te maken, luister naar wat anderen zeggen en stel grenzen aan zaken die je niet accepteert. Spreek anderen aan op wat ze (moeten) doen. Goede managers durven moeilijke keuzes te maken. Een vaak gemaakte fout is te denken dat (alleen) teamspelers goede leiders zijn. Teamspelers hebben echter vaak zoveel behoefte aan consensus dat ze niet tegen wensen van hun team in durven gaan en stuurloos worden. Een goede manager vindt balans tussen lange termijn belangen en korte termijn successen. Hij/zij kan een eigen ‘community' onderhouden. Verzamel capabele, evenwichtige mensen die graag met elkaar samenwerken, die elkaar aanvullen en die open communiceren."
Gert-Jo van der Heijden, ict-servicemanager, Yacht
"De laatste jaren is voor veel ict-managers zijn en/of haar rol gewijzigd. Waar in het verleden de succesfactor zat in het aansturen en coachen van teams, zie je dat door outsourcing de rol van ict-manager wijzigt. Het managen van een contract, zonder hiërarchische bevoegdheden is namelijk wezenlijk anders. Daarvoor moet de ‘nieuwe' ict-manager nog meer met de business in gesprek, over wat ze de komende jaren verwachten. Vooruitzien is regeren. Essentieel daarbij wordt forecasting en standaardisatie. Het is immers onmogelijk om van je leverancier te verwachten dat ze buiten de gemaakte afspraken, continu worden geconfronteerd met andere eisen en wensen. Dat mag c.q. moet de ict-manager aan de business vertellen. De X-factor wordt dan dat hij continu met de business in gesprek is, over wat wel en wat niet en wanneer. En dit op een manier dat het ook mogelijk is voor de leverancier om dit te kunnen leveren."
Erik Smits, managing consultant, DIKW Consulting
"Volgens mij begint de X-factor van een manager bij de mensen waar zij/hij samenwerkt. De rol van een manager is het beter laten functioneren van een organisatie. Dit begint en eindigt met het beter laten functioneren van mensen. Bijvoorbeeld door goed naar ze te luisteren en te begrijpen wat ze leuk en belangrijk vinden in hun werk. Op deze manier lukt het om mensen te laten doen waar ze goed in zijn en dat motiveert. Dit heeft weer zijn weerslag op de kwaliteit (en kwantiteit) van het werk. Een goede manager is er voor de mensen, niet andersom. Handel daarom vanuit het perspectief van deze mensen. Zorg ervoor dat je de carrière van je medewerkers faciliteert, dan komt je eigen ‘carrièreboost' vanzelf."
Edwin van den Thillart, business unit manager, IT Solution Partners
"De traditionele ict-manager heeft een ondersteunende rol in de bedrijfsvoering. Als een ict-manager een rol van betekenis wil hebben is er inderdaad een X-factor nodig. Een ict-manager vergroot zijn X-factor door de (interne) klant heldere verwachtingen voor te spiegelen. Ook is het X-factor-verhogend als de ict-manager met voorstellen komt die de bedrijfsdoelstellingen kunnen realiseren. Met nieuwe technieken kan een organisatie de concurrent voor zijn. De ict-manager moet wel durven doen. De ICT-manager moet keuzes durven maken voor de organisatie en bijvoorbeeld standaardisatie ver doorvoeren. Als het lukt dit vast te houden, een bijdrage te leveren aan de bedrijfsdoelstellingen en de verwachtingen helder te maken, dan heeft de ict-manager de X-factor!"
Lucienne Stavenuiter, human resources manager, VX Company IT Services
"Maak van ict je hobby en kies ervoor dat jouw vak zich richt op mensen! Dat de ict in jouw bedrijf het gewoon doet, is net zo normaal als dat de lamp brandt. Het is de kracht van je team dat de technische zorgen binnenboord blijven en dat jullie klanten geen ict-experts hoeven te zijn. Jij bent de menselijke schakel tussen wat je bedrijf nodig heeft en wat technisch kan. Het is jouw taak naar mensen te luisteren en met ze te praten, buiten en binnen je team. Als je de taal van je klanten spreekt en begrijpt wat ze nodig hebben, zullen ze het aan jou overlaten om dat te realiseren en als je mensen lekker in hun vel en goed in de techniek zitten, zullen ze met plezier werken en kwaliteit leveren. Geef ze die ruimte maar. Zelf technisch sparren? Alleen in bilateraaltjes in je team of thuis!"
Peter Schrijen, directeur/eigenaar, Biforte
"De ict-manager moet gaan voor het creëren van strategiesynergie. Praktisch houdt dat in dat de verbanden zichtbaar moeten worden gemaakt tussen de strategie van de organisatie en de daarvan afgeleide ict-strategie. Hoe succesvoller de ict-manager een bijdrage levert aan de organisatiestrategie en hierin beïnvloeder is, des te beter weet hij zijn persoonlijke strategie waar te maken. De manager kan hier alleen maar blijvend in excelleren als hij of zij de ict-medewerkers leidt en begeleidt in het aansluiten op de te behalen doelstellingen. Het uitdagen, laten presteren en waarderen van de medewerkers maakt de keten van persoonlijke en organisatiestrategie compleet. De ict-manager moet minder tijd besteden aan het besturen van de inhoud, hoe verleidelijk dat soms ook is, maar zich bekommeren om het managen van de processen in zijn/haar organisatie. Ict is een onderdeel van de bedrijfsvoering dat juist rendeert bij een mensgerichte aanpak."
Experts live
Vanaf nu is ook het expertpanel op ons Topic Loopbaan live. Bedrijven als Yacht, Sogeti, VX Company, Mentaspex en IT-Profile hebben inmiddels experts afgevaardigd. Kan je ook meepraten over loopbaanontwikkeling in de ict? Meld je dan nu aan en stuur een mail met contactgegevens en korte motivatie naar loopbaan@computable.nl.
Experts gezocht
Computable is bezig om al zijn 25 topics te voorzien van een expertpanel. Voor de komende tijd zijn wij op zoek naar experts op de volgende vakgebieden:
Netwerken: netwerken@computable.nl
ERP: erp@computable.nl
Infrastructuur: infrastructuur@computable.nl
Internet: internet@computable.nl
eHRM: ehrm@computable.nl
Besturingssystemen: besturingssystemen@computable.nl
Ben jij expert op één van bovengenoemde zes vakgebieden, stuur dan een e-mail met je gegevens (naam, functie, bedrijf, werkzaamheden) naar het bijbehorende e-mailadres.
Persoonlijk denk ik dat de ICT managers vooraleerst goed presterend personeel nodig hebben, dan komt de rest vanzelf.
bilateraawattus? begrijpt de klant je wél?