ING heeft zijn ict-leveranciers gevraagd om lagere tarieven. De instelling doet zaken met 'alle grote dienstverleners van Nederland', aldus een woordvoerder. De maatregel maakt deel uit van de grootschalige kostenbesparing die het bedrijf eind januari 2009 aankondigde.
ING onderhandelt in de Benelux met zijn ict-leveranciers over lagere tarieven. De maatregel is onderdeel van de kortgeleden aangekondigde wereldwijde kostenbesparing van een miljard euro. Dat bevestigt een ING-woordvoerder.
"Wij doen zaken met alle grote dienstverleners van Nederland", zegt de voorlichter. De externe partijen worden ingezet voor projectmanagement en bepaalde specialistische taken. Belangrijke leveranciers voor de bank zijn onder meer Atos Origin, Getronics, KPN en Accenture. De vier verzorgen als consortium in de Benelux het werkplekbeheer van de financiële instelling. Ook loopt een groot contract met dienstverlener Logica, voor de ontwikkeling van nieuwe applicaties en voor het testmanagement.
Verlaging
Overigens hebben veel ict-leveranciers op hun beurt hun externe medewerkers eind 2008 verzocht om de tarieven te verlagen. De bedrijven gaven toen aan dat hun klanten om lagere tarieven hadden gevraagd.
Met lagere tarieven voor externe ict-projecten hoopt ING zijn kosten flink te verminderen, hoewel de woordvoerder niet wil zeggen hoeveel. Van het streefbedrag van een miljard euro, moet 350 miljoen komen van een personeelsreductie. De rest moet komen uit overige besparingen, zoals de heronderhandeling over ict-tarieven. De woordvoerder wil niet zeggen welke verlaging het concern van zijn leveranciers vraagt. Onbevestigde berichten stellen dat het om tien tot vijftien procent gaat.
ING ontslaat ook ict’ers
Eind januari 2009 maakte ING bekend wereldwijd zevenduizend banen te schrappen als gevolg van tegenvallende bedrijfsresultaten. Dat is zes procent van het personeelsbestand. De personeelsreductie treft waarschijnlijk ook Nederlandse ict'ers. Het concern heeft een van de grootste ict-afdelingen van Nederland. "Het betreft een reductie over de gehele linie en mogelijk ook ict-afdelingen."
De financiële instelling verwacht over 2008 een nettoverlies (inclusief afschrijvingen) van een miljard euro. Exacte cijfers brengt de organisatie pas half februari 2009, bij de officiële presentatie van de jaarcijfers.
Het is een opstapeling van papierwerk; mensen die voor zichzelf werken, op papier (hun factuur doorsturen) voor een preferred supplier werken, en de opdrachtgever maar flink betalen. Zijn verhalen bij alle grote bedrijven van mensen die ontslag nemen en dagen/weken later voor zichzelf via een preferred supplier meer vangen. Daar komt nu hopelijk een eind aan. Net als de bekende externen die soms langer rondlopen dan de gemiddelde medewerker. Het standpunt lijkt me duidelijk; de leveranciers kunnen kiezen voor iets minder in kas of meer op de niet-financiele bank…
@tweaktubbie: uhmm… al eens naar de tarieven gekeken van de interne medewerker (100 euro), van 80 euro tot 150 euro. Externen (gemiddeld) genomen zijn denk ik vaak goedkoper. Opleiding, expertise, risico (ziekte, pensioen, enz), belastingen, reisgeld, mogelijkheid tot ontslag zijn hier niet bij inbegrepen. Dit risico loopt de externe partij/individu.
Ik proef hier enige emotie, frustratie en wellicht ontevredenheid over die o zo “dure” externe collega?
Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zoveel tussenlagen nog bestaan. van de 100 euro inkoop komt er 60 bij de freelancer/zzp’er terecht. de tussenpersonen snoepen elk hun deel hier af (wat ze er voor doen is een raadsel soms), haal gerust al die tussenmannetjes en -vroutjes er uit. de preferred supplier vangt 10 euro p/u en de 60 blijft bij de FL/ZZP’er. voila al 30 euro besparening voor (bv) ING. Of zie ik het nu te eenvoudig?
@urbanunr3st
“Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zoveel tussenlagen nog bestaan.”
Het is ook te hopen dat – door deze credietkrisis – het aantal (niet prductieve) tussenlagen drastisch terugloopt.
Dat de weg van dienstverlener (werknemer, freelancer) naar diensten afnemer (werk-gever, klant) korter, directer en helderder gaat worden. Dat de macht-structuurtjes in cv-tjs verkoopland afbrokkelen en dat dienstenafnemers weer rechtstreeks zaken gaan doen met de leveranciers zelf.
En nee, je ziet het precies zols ik het ook zou willen zien. Weg met de (preferred supplier) overhead, en alles rechtstreeks. Dan weten dienstverleners waar ze an toe zijn, en dienstenafnemer zijn goedkoper uit omdat ze de tussenlagen niet hoeven te financieren, die geen actieve bijdrage leveren aan de oplossing van hun uitdagingen.
@urbanunr3st en @Ronald
Ook ik zou graag zien dat grote afnemers als ING direct zaken doen met mij als freelancer. Helaas kiezen zij zelf om de prijs kunstmatig hoog te houden door hun krankzinnige ‘preferred supplier’ beleid; waarschijnlijk een hersenspinsel van een malloot met een MBA in plaats van een goede opleiding.
Wat ook speelt is dat het zaken doen met freelancers vergt vaardigheden als onderhandelen en een wederzijds goede relatie onderhouden; over het algemeen beschikken de voor mij bekende midden managers bij grote concerns niet over deze vaardigheden, dus besteden zij dat liever uit. Immers, als het management van onder andere ING echt verstand van zaken hadden, waren wij misschien niet in deze crise beland.
Het lijkt me ondoenlijk voor een bank als ING om direct in zee te gaan met al die freelancers, met elk hun eigen wensjes en eisen, en contractjes. Dus kan ik me onder meer om die reden voorstellen dat preferred suppliers noodzakelijk blijven, zodat een en ander overzichtelijk blijft. Die opeenvolgende schakels van tussenpersonen en cv-doorgeefluiken vind ik wel overbodige ballast.
“Ondoenlijk”? In de praktijk komt het er op neer dat alleen contractbeheer hier profijt van heeft. De onderhandelingen moeten evengoed plaats vinden, maar dat gebeurt nu op de vakafdelingen zelf die op hun beurt weer met contractbeheer moeten communiceren.
Kleine moeite om 1 of 2 standaardcontracten klaar te hebben liggen. Dat doen die tussenburo’s ook. Wat de zzp’er doorgaans veranderd wil zien zijn idiote zaken als concurrentiebeding. En daar heb je dan meteen geen last meer van.
Een goed alternatief m.i. zou zijn dat de huidige tusenburo’s alleen nog een finders fee zouden krijgen, de initiele contractonderhandeling doen en er dan tussen uit gaan. Dan is het zichtbaar waar de kosten naar toe gaan: namelijk naar acquisitie.
De zzp’er levert dan zijn expertise.
Het tussenburo doet acquisitie.
En de opdrachtgever levert het werk.
Het is de overheid met zijn protectionisme in de vorm van ketenaansprakelijkheid die dit soort constructies dwarsboomt.
Het zou zo simpel kunnen zijn.
Interne tarieven van 100 Euro/uur? ga toch weg. Bij een 40-urige werkweek betekent dat dus minimaal 13.000 Euro/mnd(rekening houdend met vakantie en ziekte). Mooi dat dat niet verdient wordt door een interne ICT-er!
De hele ICT wereld is verziekt door al die freelancers en zelfstandigen! Freelance/zzp werkers is veels te duur om continu, jaar in, jaar uit honderden medewerkers van rond te hebben lopen. Die moeten ze alleen gebruiken voor de pieken, zodat ze in dit soort tijden thuis kunnen blijven – en dus automatisch een kostenbesparing opleveren. Maar dat kan waarschijnlijk weer niet omdat ze met zo’n leverancier een of ander contract hebben afgesloten.
Ik zeg: contract tot afnemen van een medewerker voor 1 jaar, dan ook een ‘gewoon’ jaarsalaris. Een uurtarief van 35 Euro is dan nog steeds buitengewoon betaald.
@Rob
Helemaal mee eens. Jan?s argument over ?ondoenlijk? om direct in zee te gaan met al die freelancers? slaat eigenlijk nergens op; immers, grote concerns hebben managers op elke afdeling waarvan verwacht mag worden dat zij enige vaardigheid hebben in het onderhandelen; zij moeten immers ook onderhandelen met eigen personeel. En inderdaad, een paar standaardcontracten, opgesteld in samenwerking met freelancers organisaties als bv FNV zelfstandigen of ICT Office en heb je een stuk minder rompslomp.
Er is wel een initiatief van ABN Amro om via een website http://www.associates.nl freelancers direct te huren; echter, gezien de eis van 500 euros en 5 ?referenties? (lees; leads) om in te schrijven, heb ik niet de indruk dat het een betrouwbaardere partner zal zijn dan de huidige CV-schuivers.
Ricky, je hebt kennelijk geen enkel benul van ondernemen of van rekenkunde en lijdt kennelijk ook aan een misplaatste jaloerzie. De tarief van een zelfstandige is een allesomvattende prijs voor diensten; daaruit betaalt de zzp’er zijn loon, pensioen, belastingen, premies, particuliere AO verzekering, WA verzekering, vakantie tijd, cursussen, leegloop, administratiekosten, vervoer en neemt de risicos van werkloosheid geheel op zichzelf.
Als je 35 euro per uur een goed tarief vindt dan adviseer ik jou om nooit, nooit, nooit te proberen een bedrijf te leiden, want je zult het met een treinvaart de faillissement in jagen.