ING heeft zijn ict-leveranciers gevraagd om lagere tarieven. De instelling doet zaken met 'alle grote dienstverleners van Nederland', aldus een woordvoerder. De maatregel maakt deel uit van de grootschalige kostenbesparing die het bedrijf eind januari 2009 aankondigde.
ING onderhandelt in de Benelux met zijn ict-leveranciers over lagere tarieven. De maatregel is onderdeel van de kortgeleden aangekondigde wereldwijde kostenbesparing van een miljard euro. Dat bevestigt een ING-woordvoerder.
"Wij doen zaken met alle grote dienstverleners van Nederland", zegt de voorlichter. De externe partijen worden ingezet voor projectmanagement en bepaalde specialistische taken. Belangrijke leveranciers voor de bank zijn onder meer Atos Origin, Getronics, KPN en Accenture. De vier verzorgen als consortium in de Benelux het werkplekbeheer van de financiële instelling. Ook loopt een groot contract met dienstverlener Logica, voor de ontwikkeling van nieuwe applicaties en voor het testmanagement.
Verlaging
Overigens hebben veel ict-leveranciers op hun beurt hun externe medewerkers eind 2008 verzocht om de tarieven te verlagen. De bedrijven gaven toen aan dat hun klanten om lagere tarieven hadden gevraagd.
Met lagere tarieven voor externe ict-projecten hoopt ING zijn kosten flink te verminderen, hoewel de woordvoerder niet wil zeggen hoeveel. Van het streefbedrag van een miljard euro, moet 350 miljoen komen van een personeelsreductie. De rest moet komen uit overige besparingen, zoals de heronderhandeling over ict-tarieven. De woordvoerder wil niet zeggen welke verlaging het concern van zijn leveranciers vraagt. Onbevestigde berichten stellen dat het om tien tot vijftien procent gaat.
ING ontslaat ook ict’ers
Eind januari 2009 maakte ING bekend wereldwijd zevenduizend banen te schrappen als gevolg van tegenvallende bedrijfsresultaten. Dat is zes procent van het personeelsbestand. De personeelsreductie treft waarschijnlijk ook Nederlandse ict'ers. Het concern heeft een van de grootste ict-afdelingen van Nederland. "Het betreft een reductie over de gehele linie en mogelijk ook ict-afdelingen."
De financiële instelling verwacht over 2008 een nettoverlies (inclusief afschrijvingen) van een miljard euro. Exacte cijfers brengt de organisatie pas half februari 2009, bij de officiële presentatie van de jaarcijfers.
@Ricky, waarom ga je niet zelf als zzp’er aan de slag? Je klaagt over andermans inkomen, terwijl de keuze ook voor jou openstaat. Mijn tandarts verdient bakken met geld, zeker veel meer dan ik, maar daar klaag ik niet over; ik had immers zelf kunnen kiezen om tandarts te worden, maar koos voor de ICT. Maar jij wil kennelijk liever dat een ander zijn tarief/loon/salaris wordt verlaagd. Daarom wordt er over jaloerzie gesproken.
Ik zou zeggen; bouw wat ervaring op, haal een aantal gewilde vakopleidingen en diploma’s, doe een cursus verkoop en kijk of je niet zelf beter kunt verdienen.
Ik verdien genoeg, ben ik niet ontevreden over, helemaal niet. Ik zie ook inkomens van buiten de ICT, vandaar. Ik kijk alleen naar mijn bedrijf, en daar gaat het om. Die gooit bakken met geld weg, door jarenlang mensen in te huren in plaats van in dienst te nemen. De kwaliteit die ze soms daarvoor krijgen is bedroevend. D?t is mijn probleem. De verhouding prijs/kwaliteit klopt gewoon niet. En dit wordt geaccepteerd in de ICT hoek door vele bedrijven. Daarom zeg ik dat deze hoek verziekt is.
Hetzelfde is nu aan het gebeuren in de zorg: steeds meer zzp’ers die een ziekenhuis veel geld kosten, maar net zo veel opbrengen als een vaste kracht.
P.S. het heet jaloers of jaloezie. jaloerzie bestaat niet.
@Ricky,
Je hebt helemaal gelijk. ZZP’ers die jaren lang op dezelfde plek zitten hoort niet. Maar dat ligt niet aan de ZZP’er, dat ligt aan het management.
Als een ZPP’er slechte kwaliteit levert dan moet je hem of haar er gewoon uit knikkeren. Simpel.
Vaste krachten leveren net zo vaak, en waarschijnlijk vaker, slechte kwaliteit. En dat kost een organisatie veel meer. Niet zozeer door hun salaris, maar doordat ze gaan saboteren. Ze blokkeren de uitrol van nieuwe efficientere systemen omdat ze bang zijn hun baan kwijt te raken. Dat is waar het verlies zit.
Stop de ZZP’er de schuld te geven en kijk waar de bron van de ellende zit.
Rob,
Ben jij zzp’er? Je leest in ieder geval verschrikkelijk. Als je goed had gelezen, dan had je gezien dat ik juist mijn bedrijf de schuld gaf, mijn management. Niet de zzp’er.
@Ricky, als het management zo slecht is, ga dan voor jezelf werken; dan hoef je niet te worden uitgeknepen voor een anonieme aandeelhouder die zich niet interesseert voor jouw werk en een manager die alleen op zijn eigen bonus jaagt. Maar zorg er wel voor dat je een goed tarief vraagt.
Ze willen flexibiliteit, zodat ze de mensen er snel uit kunnen donderen? Daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan. Dat tarief draagt ook een risicopremie in zich. Als ze het te duur vinden, dan moeten ze meer vaste mensen aannemen en anders niet janken. Of mogen we ook zeuren over de te hoge hypotheekrente?
Heren,
Door de ICT schaarste in het verleden zijn de hoge tarieven in het verleden aanleiding geweest voor vele ICT specialisten om veel geld te kunnen verdienen. Als ZZP’er maar ook in dienst bij een ICT dienstverlener. Laten we het laatste ook niet vergeten, want en goede ICT kan bij een ICT bedrijf ook goed verdienen.
Bedrijven in nood kijken nu eenmaal naar ‘low hanging fruit’ en dat betekent snijden. Sommige grote bedrijven maken handig gebruik van hun machtspositie en dwingen leveranciers vriendelijk tot tariefsverlaging.
Ik pleit liever voor een gezonde klant/leveranciersrelatie waarin ruimte is voor overleg met als doel: flexibiliteit en kostenbesparing. Waarbij geldt dat bij betere tijden we ook weer als partners om tafel kunnen zitten. Een duurzame relatie dus.
Wel ben ik het eens met de vele tussenlagen tussen eindklant en ICT specialist. Vele euro’s worden verspild door slecht knip en plak werk. Dit heeft de reputatie van ICT geen goed gedaan!! ICT is een serieus vak, maar het lijkt erop dat de aasgieren geen vlees meer kunnen vinden op het bot.
Als grote eindklanten nu eens normaal inkoopbeleid voeren ipv machtsmisbruik en ICT specialisten/ZZP’ers en tussenbureaus accepteren dat sky niet altijd meer de limit is…….en passie voor het werk uiteindelijk het belangrijkste is want dan voeg je echte waarde toe en doe je ICT recht aan.
Heren,
Contractors of ZZP’ers die werkzaam zijn in de toch wel wat zwaardere ICT omgevingen zijn schaars en dit zal voorlopig ook wel zo blijven. De aanvoer van jonge ICT talenten blijft te veel achter.
En waar de vraag groot is, zullen de tarieven ook navenant zijn. Dat de tarieven zo zijn opgeschroefd heeft meer te maken met de grote partijen die er tussen zitten. De yacht’s en Ordina’s. Marges van 20% of meer zijn niet ongewoon.
Door aankondiging van tarief verlagingen krijgen kleinere partijen weer meer de mogelijkheid dichter bij de eind klant te kunnen aanbieden.
Voordeel is ook dat die klant meer aandacht krijgt.
En bij die kleinere parijen zit nu eenmaal wel de kwaliteit waar een grote klant op zit te wachten.
Wat de ZZP’ers betreft. Dat zakken vullen valt best mee. Deze mannen zijn vaak zeer specialistisch en investeren in hun kennis gebieden. Iets waar het bij andere ICT’ers nog wel ’s aan schort.
Een goede ZZP’ers heeft aandacht en toegevoegde waarde voor de klant waar hij zit.
Uitzonderingen daar gelaten uiteraard.