Een databaseprobleem in de Cito-software blijkt de oorzaak van een storing waardoor leerlingen op 3 februari hun toets niet digitaal konden maken. De toets op de computer is bedoeld voor leerlingen met een leer- of taalachterstand. Pas na twee uur konden leerlingen verder gaan waar ze gebleven waren.
Leerlingen die op dinsdag 3 februari de Cito-toets maakten op de computer konden niet inloggen. Cito kampte met een probleem in de database. Een proces bleef open staan in de database, waardoor gebruikers geen nieuwe gegevens in de database konden invoeren. Inloggen was daarom niet mogelijk.
De Cito-software wordt gemaakt door een externe partij. De software is eerst getest door deze partij, voordat Cito het programma testte. “We hebben de software erg uitvoerig getest. Dit probleem hadden we door testen niet kunnen voorkomen”, zegt hoofd systeemontwikkeling Maarten de Graaf.
Snel verholpen
Het probleem werd om tien uur opgemerkt en was snel verholpen, vertelt De Graaf. “Maar er was een hele rij ontstaan van processen die door dit probleem moesten wachten. De prestaties van de webserver liepen daardoor terug.” In het begin van de middag heeft Cito daarom de instellingen van de webserver gewijzigd, om deze minder te belasten.
De Cito-toets op de computer wordt gemaakt door leerlingen met een leerachterstand van minimaal anderhalf jaar en door leerlingen die korter dan drie jaar in Nederland zijn. De Graaf vindt het extra vervelend dat het juist voor deze leerlingen misliep. “Het maken van de toets levert juist deze kinderen stress op.” Een dag later werd er bij Cito met spanning gekeken naar het verloop van de tweede toetsdag. De Graaf: “Ik loop iedere tien minuten de afdeling op. Maar het is er heel rustig. Het lijkt erop dat nu alles goed gegaan is.”