Op het internet liep ik deze week tegen de officiële NASA replica van het Apollo 11 ruimtepak aan. Voor slechts 9.500 dollar stap je in de voetsporen van Neil Armstrong. Het pak ziet er als echt uit en van dezelfde stof gemaakt als de pakken die echt de ruimte in zijn gegaan.
De eerste replica van onze website kan ik mij nog goed herinneren. Het was vier jaar geleden en onze site was tot in de puntjes nagemaakt. Zelfs de kleuren kwamen overeen. Alleen de bedrijfsnaam en contactgegevens varieerde. Ook de tweede keer was memorabel; tot in de puntjes een kopie. Bij navraag wist de eigenaar zogenaamd niet wie wij waren. Hij was echter wel vergeten om onze bedrijfsnaam in de ‘veelgestelde vragen’ te vervangen door zijn eigen naam.
Op de Webwinkel Vakdagen kwam ik dit jaar een professionele websitebouwer tegen die een perfecte replica demonstreerde van onze site. De hele ‘look and feel’ is door hen gekopieerd, plus een aantal mooie functies die wij zelf bedacht hebben. Ik heb echter medelijden met de winkeliers en automatiseerders die zich laten overhalen om tienduizenden euro’s te investeren in een replica van de site van een ander.
Een replica is namelijk een illusie. Net zoals een ruimtepak uit een replicashop. Het staat leuk, maar je houdt het er in de ruimte nog geen seconde mee uit. Er is veel meer voor nodig om een ruimtetrip succesvol te maken. Zo is het ook met ondernemen op het internet. Als je een succesvolle winkel hebt of goed bent in het automatiseren van je klanten, denk dan niet dat je met de replica van een andere site tevens een succesvolle internet retailer bent. Het zit hem namelijk niet in het uiterlijk. Het zit hem ook niet in de tools. Het draait om de organisatie en processen achter de site. Die twee laatste zaken zijn niet zo eenvoudig te kopiëren.
Mocht je net zoals Neil Armstrong toch je eerste voetstappen in een nieuwe wereld willen zetten. Maak één kleine stap voor je klanten, in plaats van één reuzensprong voor de rest van de wereld. Bedenkt zelf waar je sterk in bent, vraag zelf waar je klanten behoefte aan hebben en breng dat dan ook volgens je eigen ideeën online.
Sebastiaan Hooft, directeur Central Point Europe
Wij als Studiohoofddorp hebben niets op dit artikel toe te voegen! Het is heel belangrijk om je eigen identiteit te hebben en te behouden. Doe waar je zelf sterk ik bent maar hou het wel in het begin “BASIC” zodat anderen je snappen en dat het duidelijk is wat je doet
Theo Kusters, directeur Studiohoofddorp creatief webdesign in Hoofddorp
Applaus!
Alle sterke bedrijven hebben een eigen identiteit. Een eigen identiteit is waardevast! Totally agree dus!
Hoeveel sites hebben niet dezelfde look and feel als Central Point omdat het bij dezelfde bouwers vandaan komt en alleen de frontend optisch ietsje anders is?
Is dat hele concept dan een Illusie?