Bankzitters zitten niet werkloos thuis, maar worden door ict-dienstverleners op cursus gestuurd. Opleidingsinstituten merken dat er meer opleidingsvraag is dan gebruikelijk in januari. Ook worden er meer inhouse opleidingen gegeven.
In januari 2009 zijn er meer mensen op cursus gegaan dan voorgaande jaren. Veel cursisten zijn bankzitters, medewerkers die tijdelijk niet op projecten kunnen worden ingezet. "Er zitten heel veel meer mensen op de bank dan gebruikelijk. Dat merken wij aan de opleidingsvraag", zegt Marcel van den Berg, directeur bij opleider Twice IT Trainingen.
Exin, het exameninsitituut voor ict'ers, kan nog geen cijfers geven over januari 2009. In het laatste kwartaal van 2008 is het aantal examenkandidaten tien procent hoger uitgevallen dan begroot. "Ook moeten wij in de komende periode overgaan tot examenzittingen op zaterdag, omdat de examenzittingen op onze centrale examenlocatie gedurende werkdagen al helemaal vol zijn", zegt pr-manager Annemarie Bosschaart van Exin.
Populaire examens zijn momenteel Itil, Prince2, Tmap, ASL en BISL. Opleider Cai Opleidingen heeft niet meer cursisten dan gebruikelijk. "Er worden wel meer inhouse trainingen gegeven", aldus directeur Martin Bruijn.
Blijven uitdagen
Ict-dienstverlener Sogeti heeft negentig bankzitters meer dan gebruikelijk. Zij zetten deze mensen op interne projecten of ze gaan op cursus. Ceo Jeroen Versteeg: "Niemand vindt het leuk om stil te zitten. Je moet werknemers blijven uitdagen."
Bij VX Company zit de bankzitter ook niet thuis. De werknemers gaan op cursus, maar doen ook interne projecten. Een van deze projecten is een maatschappelijk project voor het Zuid-Afrikaanse Soweto Home-Based Care (SHBC). Medewerkers worden ook voor dit project ingezet.
Nederlandse ict-dienstverleners en detacheerders hebben deze periode meer bankzitters dan gewoonlijk. Door de huidige economische situatie kunnen ze niet alle mensen kwijt.
Kijk… he he….eindelijk..
Waar een financiele kredietcrisis al niet goed voor is. Herwaardering en herinvestering in human capital? Alleen vraag ik me wel af bij het lezen van dit bericht..;
Waarom stuur je de bankzitters op een externe cursus (met externe kostenplaatje) als je tegen een fractie van de kosten ook structurele – interne – kennisoverdracht kunt stimuleren binnen je bedrijf???
Laat alle bankzitters elkaar intern lesgeven
Hiervoor hoef je als bedrijf alleen ruimte en middelen die je toch al hebt ter beschikking te stellen.
“Iedereen! heeft het in zich om goede leraar te zijn!”
Daar heb je geen overheids/pabo/certificaatje voor nodig
Alleen passie en de bereidheid om je kennis te delen 😉
Share the knowledge and share the fun
Ronald,
Bij Valori gebeurt precies datgene wat jij omschrijft: Onze bankzitters geven trainingen en cursussen aan medewerkers die ook op de bank zitten.
Toch lijkt het me verstandiger om ervaren trainers met veel materiekennis in te zetten om de bankzitters op te leiden. Anders krijg je een soort “de lamme helpt de blinde”.
Je wilt niet weten hoeveel feitelijk onjuiste interpretaties van ASL,BiSL en de relatie met ITIL ik de laatste tijd al heb gehoord. En dat leidt dan toch weer tot verkeerde implementaties met alle gevolgen van dien.